<strong>ADULT NON-SCHOOL EDUCATION AND ETHNO-RACIAL RELATIONS</strong>

Authors

  • Carmen Silvia Maria da. Silva Educadora do SOS Corpo Instituto Feminista para Democracia

Keywords:

ethno-racial relations, black population, non-school education

Abstract

This article presents an analysis of thirteen theses and dissertations on the theme of non-school Adult education and ethno-racial relations, produced between 1999 and 2006. It presents data that refers to research analyzed and reflects on its theoretic substantiation, such as criticisms related to current ethno-racial relations. It debates the principal themes investigated: a) the educational dimension of the actions of the black movements’ organizations, of civil society organizations, of cultural nuclei of the black population, as well as through religious practices in Confraternities and in African-based religions such as Candomblé, and b) the contributions of educational practices carried out in these places in order to construct black identity. The issues discussed offer elements for understanding how these practices contribute to questioning school education, through criticism and proposals for its curricula.

Author Biography

Carmen Silvia Maria da. Silva, Educadora do SOS Corpo Instituto Feminista para Democracia

Jornalista, com mestrado em Historio e Filosofia da Educação Educadora do SOS Corpo Instituto Feminista para Democracia. É natural de São Luís do Maranhão mas reside em Recife - Pernambuco. Jornalista, e cursou mestrado em História e Filosofia de Educação, encerrado em 1996, na PUC SP, com dissertação sobre a influência da Educação Popular na política de formação do Partido dos Trabalhadores. Posteriormente, em 2001, concluiu mestrado interdisciplinar em Políticas Públicas, na UFMA, com dissertação sobre a identidade de ONGs e de movimentos sociais, com um estudo de caso sobre o Centro de Cultura Negra do Maranhão. Atualmente, Carmen Silva trabalha no SOS Corpo com educação, pesquisa e desenvolvimento institucional. Endereço eletrônico: carmen@soscorpo.org.br

Issue

Section

Artigos