<strong>ELEMENTS OF THE TRAJECTORY OF WORKERS’ EDUCATION IN BRAZIL IN THE 20TH CENTURY, BASED ON POST GRADUATE STUDENTS’ RESEARCHES</strong>

Authors

  • Maria Clara Bueno Fischer Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Ana Cláudia Ferreira Godinho Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Keywords:

workers’ education, stricto sensu post-graduate student researches.

Abstract

In this article we will find a qualitative analysis of twelve researches related to education of workers: 3 theses and 9 dissertations (7 in education and 2 in Social Work). The studies deal with both historical and contemporary education experiences where the players are the Public Authority, the Catholic Church, and, more recently, NGOs and shoe-industry workers from Franca, São Paulo. It identifies elements of their engagement in workers education in Brazil, during various phases of the 20th century. Researches were grouped according to theme, author (s), and the historical moment of that which was being researched; the analysis of categories and theoretical reflections detailed by the researcher (s), as well as the analysis of contributions and lacunas in the researches.

Author Biographies

Maria Clara Bueno Fischer, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutora em Educação. Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade do Vale do Rio dos SinosGraduação em Pedagogia (UNISINOS); Mestrado em Educação (UFRGS) e Doutorado em Educação (University of Nottingham/Reino Unido). Professora, pesquisadora e coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação e professora do curso de Pedagogia da UNISINOS. Linha de Pesquisa: Educação e Processos de Exclusão Social. Pesquisa, orienta e publica nos seguintes temas: trabalho-educação; produção e legitimação de saberes do e pelo trabalho; educação de trabalhadores e educação e economia solidária.

Ana Cláudia Ferreira Godinho, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Possui graduação em Licenciatura Em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. (2002). É especialista em Educação de Jovens e Adultos pela PUCRS (2004) e mestre em educação pela UNISINOS (2007). Atualmente é doutoranda em educação pela UNISINOS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de educadores, educação de jovens e adultos, educação popular, metodologia do ensino de língua portuguesa e literaturas.

Issue

Section

Artigos