<strong<YOUTH AND ADULT NON-SCHOOL EDUCATION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: A BALANCE OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE</strong>

Authors

  • Nilton Bueno Fischer Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

youth and adult education, environmental education.

Abstract

This article analyses the production of knowledge present in the relation between the fields of adult and environmental education in non-school projects and practices, embodied in 39 dissertations and theses produced in Brazilian universities between 1988and 2006. The analysis of these theses and dissertations reasserts the need to listen to the signs of nature through the voice of persons from the popularclasses in their interactions in different social practices, given the new challenges posed by the development of man’s ‘interventions’ in the equilibrium of man-nature relations. The researchers’ intentionality in presenting proposals for action, either by proposing new public policies orin the introduction of changes to be implemented in diverse communities and social movements became clearly evident in the balance of production. This analysis calls attention to the fact that the theoretical and methodological instruments used in research do not always perceive the relation between academic knowledge and that of those populations under study.

Author Biography

Nilton Bueno Fischer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

FICHER, (in memoriam)Doutor em Educação Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisador CNPq, 1-A, Doutorado em Stanford e Pós-Doutorado em Illinois (Urbana- Champaign), com produção centrada na área da Educação Popular, em especial na Educação em Periferias Urbanas junto a projetos de Educação de Jovens e Adultos. Professor colaborador do PPG/EDU/UFRGS. Atua também em projetos de Educação Ambiental e Economia Popular e Solidária entre homens e mulheres - recicladores - que sobrevivem pela geração de renda em galpões de reciclagem na periferia de Porto Alegre. Orienta teses e dissertações em temáticas relacionadas com esses temas e também com educação em escolas públicas com abrangência que envolve também os movimentos sociais urbanos (ações coletivas, juventudes, movimentos culturais). Docência na área da Educação Popular, Escola Possível, Ações Coletivas, Movimentos Sociais, Juventude e Educação Ambiental

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Artigos