CURRICULAR AUTONOMY IN THE TEACHING VOICE: POLITICAL MEANINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1381-1402

Keywords:

Autonomy, Curriculum, Teacher.

Abstract

Autonomy is a key word in the text of educational policies of the last decades and assumes a multiplicity of meanings that it serves, from the foundations that define the models of democratic management to the principles of curricular orientation. Thus, the present study seeks to analyze and contemplate the teaching voice in the meaning of autonomy, anchored to a moment of curricular decision, that is, the political-pedagogical project. The study infers that autonomy in the teaching context assumes a discursive multiplicity that not only means freedom to do something, but still an ideal to be reached that is anchored to teacher training. Thus, autonomy was understood as a relational political requirement that extrapolated the instances of institutional regulation.

Author Biography

Ângela Cristina Alves Albino, Universidade Federal da Paraíba, Campina Grande

Ângela Cristina Alves albino é professora da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Educação PPGE - UFPB na linha de Políticas Educacionais. Está vinculada ao GEPPC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares. Mestre em Educação na Linha de Políticas Educacionais da Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Mestre em Ciências da Sociedade - MICS - UEPB, Linha: Educação, poder e formação de identidades. É especialista em formação do educador pela mesma universidade. É membro do GESPAUF - Grupo de estudos freireanos – FURNE – Fundação Universitária de Ensino Pesquisa e Extensão - Campina Grande - PB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, metodologias, Políticas educacionais e Projeto político-pedagógico

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Published

2020-09-28

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Section

Artigos