PEDAGOGICAL MANAGEMENT AND SOCIAL QUALITY OF EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM THE COLLABORATIVE RESEARCH WITHIN SCHOOLS OF SÃO CAETANO DO SUL

Authors

  • Sanny Silva da Rosa Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Géssica Natália Campos Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul
  • Maria Isabel Padovan Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul
  • Vanessa Maria Vicente Umemura Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1457-1484

Keywords:

Pedagogical management. Social quality of education. Collaborative research. São Caetano do Sul.

Abstract

This paper discusses possibilities of confronting the hegemonic logic of results-oriented policies which affect the school pedagogical management and change the very meaning of education. The text is organized in three complementary topics: the first discusses the role of the manager in the context of policies that focus on the curriculum-assessment binomial as reference to the concept of quality for the “new” public service; the second challenges the argument of the alleged responsibility of the head teacher in the continuing education of teachers within schools; finally, it reports three collaborative researches carried out with teaching professionals in the municipality of São Caetano do Sul, São Paulo, Brazil, as form of resistance and counter-hegemonic alternative to the productivist model of management. Upon contributions from critical theories of education, it is pointed out the need to occupy the available spaces and times of the school routine to rescue the protagonism of teachers and to strengthen the democratic management principle for the sake of the social quality of education.

Author Biographies

Sanny Silva da Rosa, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Graduada em Pedagogia (PUCSP - 1982), Mestre e Doutora em Educação: Currículo (PUC-SP - 1996), pesquisadora visitante do Instituto de Educação da Universidade de Londres (2010/11). Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação (Mestrado em Educação - Formação de Professores e Gestão Educacional) da Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USC - Linha de Pesquisa: Políticas públicas e gestão educacional.

Géssica Natália Campos, Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul

Professora do Ensino Fundamental da Rede Municipal de São Caetano do Sul. Mestre em Educação pela USCS (Universidade Municipal de São Caetano do Sul)

Maria Isabel Padovan, Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul

Professora e coordenadora pedagógica do Ensino Fundamental II da Rede Municipal de São Caetano do SUl. Mestre em Educação pelaUSCS (Universidade Municipal de São Caetano do SUl)

Vanessa Maria Vicente Umemura, Rede Municipal de Educação- São Caetano do Sul

Professora e assistente de direção na redemunicipal de São Caetano do Sul. Mestre em Educação pela USCS (Universidade Municipal de São caetano do Sul).

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Published

2018-12-18

Issue

Section

Artigos