FREIRE AS AN INTERNATIONAL AUTHOR: PEDAGOGY OF THE OPPRESSED IN ENGLISH LANGUAGE PUBLISHED 50 YEARS AGO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p962-985

Keywords:

Paulo Freire. International Influence. Curriculum Studies.

Abstract

The book Pedagogy of the Oppressed (PO) is one of the major books of the 20th century according to the American Association for the Advancement of Curriculum Studies (AAACS). To better understand Pedagogy of the Oppressed, that had its first in English language in 1970, we cannot avoid to read Pedagogy of Hope (1992), the book in which Freire made a reflective narrative about his own life. Our research questions are: Why is Paulo Freire an international author? How he influenced the international context of curriculum studies, initially with the publication of Pedagogy of the Oppressed in English language fifty years ago. Our research findings show that the international experience of exile imposed on Freire brings a new dimension to his work. His stay in Chile, having made contact with unions and workers, redefined his thesis Educação e Atualidade Brasileira, published in a book edition in English as Education and the Practice of Freedom. Freire amplifies his reflection and conclusions to finish the original text of Pedagogy of the Oppressed in Chile. Freire’s stay in Chile working with workers and intellectuals, such as his experience in World Council of Churches made possible to him to contact other countries and different realities. In his travels Freire is influenced by the international context as influencing many intellectuals among them, several critical educators of curriculum studies field.

Author Biography

Maria Inês Marcondes, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO

References

BARTLETT, Lesley; OLIVEIRA, Gabrielle. Impacto da migração materna nas crianças que permanecem em casa: o caso da migração dominicana e mexicana para os Estados Unidos. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 107-123.

BÓGUS, Lucia Maria Machado; FABIANO, Maria Lucia Alves. O Brasil no contexto das migrações internacionais recentes. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 19-36.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOURDIEU, Pierre. A distinção-crítica social do julgamento. São Paulo: Zouk EDUSP, 2007.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2013.

CUNHA, Marinaldo de Almeida. Dinâmica do espaço e expectativas no ensino médio. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 181-201.

DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Imigração, cultura e escolarização. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 37-60.

MIYAHIRA, Elbio. Migrantes nordestinos e imigrantes bolivianos na escola pública. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 127-145.

MOLINARI, Simone Garbi Santana. A escolarização de imigrantes bolivianos no município de Guarulhos. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 161-179.

NOVARO, Gabriela. Migración y educación em Argentina: inclusión, exclusión y diferenciación en la relación familias-escuelas. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 91-106.

RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira. Análises educacionais – território e desterritorialização. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 61-75.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1987.

SAWAYA, Sandra Maria. Movimentos migratórios e a educação: as diferenças e a psicologia. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 77-88.

SAYAD, Abdelmalek. A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: EDUSP, 1998.

SOARES, Cybele de Faria e. O joio e o trigo: imigrantes e nacionais numa escola em São Paulo. In: RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira (org.). Imigração atual: dilemas, inserção social e escolarização: Brasil, Argentina, EUA. São Paulo: Escuta, 2017. p. 147-160.

KINKERDALL, Andrew J. Paulo Freire: the cold war politics of literacy.The University of North Carolina Press, 2010. MACEDO, Donaldo. Introduction to the Anniversary Edition. In Pedagogy of the Oppressed 30th Anniversary Edition.New York/London: Continuum International Publishing Group, 2011.pp 11-27. McLAREN, Peter. Uma política da possibilidade: reflexões sobre a política educacional de Paulo Freire. In FREIRE, Ana Maria Araujo (Org) A Pedagogia da Libertação em Paulo Freire. S.Paulo: Editora UNESP.p.179-196, 2001. PINAR, William F.; REYNOLDS; William M.; SLATTERY, Patrick e TAUBMAN, Peter M.Understanding Curriculum: an introduction to the study of historical and contemporarycurriculum discourses. New York: Peter Lang Publishing, 1995.SHAULL, Richard. Foreword. In Pedagogy of the Oppressed 30th Anniversary Edition.New York/London: Continuum International Publishing Group, 2011. pp. 29-34. SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo.Belo Horizonte, Autêntica, 2002.

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"