RELATIONAL CURRICULUM IN THE AMAZON: DENATURALIZATION OF EDUCATIONAL ORPHANHOOD IN DIVERSITY

Authors

  • Marina Graziela Feldmann Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo
  • Maria Nazaré Corrêa da Silva Universidade do Estado do Amazonas, Manaus

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1485-1511

Keywords:

Youth and adult education. Teaching Practice. Curricular Diversity. Education and Literacy. Orphans of Letters.

Abstract

This work reveals the investigation on an extensionist teaching practice developed in the Brazil-PeruColombia-Southwest Border of the state of Amazonas. It studies a set of curricular alternatives for the education of literacy teachers of young people, adults and the elderly here denominated “orphans of the letters” in the ethnic diversity of the Amazon, from the perspective of the subjects and public managers in the period from 2003 to 2010. It is a research of qualitative approach, unfolded in several moments of this work, sometimes seeking to unveil the policy of overcoming illiteracy, sometimes exposing the naturalized phenomena in the context of the education of the forest peoples in the deep Amazon. In the first moment we present the context of the action in the contradiction of the regional exuberance, while we observe the abandonment of the traditional populations, subtracted from their most fertile rights such as education and health. The theoretical basis was drawn from the contributions of Paulo Freire, Karel Kosik, Samuel Benchimol, Triviños, Michel Lowy, Gimeno Sacristán, Gonzáles Arroyo, as well as the following official documents: Letters from Amazonas (“Cartas do Amazonas”), Literacy teacher space (“Espaço do Alfabetizador”). It was possible to recognize the possibility of nonbooked teaching and the appreciation of the knowledge of traditional communities in the daily practice of teaching practice. The interferences of the institutional actors as external phenomena were confirmed in this scenario, and reports of activities of the curricular subjects were indicators of the use of the teaching practice starting from the subjects’ speech bringing the hope of an emancipatory curriculum strengthened with reflections and propositions.

Author Biographies

Marina Graziela Feldmann, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestrado  e Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora titular do Departamento de Fundamentos de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, atuando como docente e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo. Vice-Coordenadora do Programa de Pós em Educação: Currículo 2013- 2015. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo 2015-2017 e 2017-2019. Lidera o Grupo de Pesquisa certificado em 2000 pelo CNpq: Formação de Professores e Cotidiano Escolar ligado à Linha de Pesquisa: Formação de Professores e Escola Brasileira: Políticas, Movimentos e Práticas . Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, políticas de formação docente , formação de professores, escola brasileira e gestão.

Maria Nazaré Corrêa da Silva, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUCSP, mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM e, licenciada em Pedagogia na mesma instituição. Docente estatutária do Curso de Pedagogia da Universidade do Estado do Amazonas/UEA na Escola Normal Superior/ENS, e atua também nas demais Licenciaturas da mesma Universidade. Coordenadora do Centro de Referência e Memória da EJA na Amazônia/CEREJA, Núcleo UEA e do PARFOR/Pedagogia. Membro do Fórum Estadual de Educação no Am, Membro o Fórum Amazonense da EJA atuando na Comissão e Comitê Estadual da Agenda Territorial de Desenvolvimento da Alfabetização e EJA. Líder do Grupo de Pesquisa credenciado pelo CNPq Observatório da EJA "Reescrevendo o Futuro" com ação e pesquisa nas linhas de Formação de Professores, Metodologias da Alfabetização e Letramento, Educação de Jovens e Adultos, Alfabetização Bilíngue e Políticas Públicas para EJA. É integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar (PUC-SP) credenciado pelo CNPq.  

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Published

2018-12-18

Issue

Section

Artigos