TEACHERS’ SKILLS FOR XXI CENTURY: A MIXED METHODS APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p344-364

Keywords:

Teachers’ Competencies, 21st Century Skills, Teachers’ Professional Development, Mixed Methods Approach.

Abstract

Having studied the theoretical concept of competence, this research aimed to identify the technical and pedagogical skills needed by teachers in the 21st century. On empirical field, we adopted a mixed methods approach based on a pragmatic paradigm. Data was gathered (i) applying a scale of perception of teaching competencies for the 21st century to 2688 portuguese teachers and (ii) interviewing five stakeholders of the portuguese educational system. Results allowed to produce 37 competencies organized around four dimensions: pedagogical; professional; technological; interpersonal and institutional relations. From these data, we reflected on the XXI century skills for teachers framework implications in teachers professional development.

Author Biographies

Ana Pedro, UIDEF Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Doutorada em Educação - TIC na Educação, pela Universidade de Lisboa e Mestre em Psicologia Aplicada – área Educacional.
Atualmente é professora Auxiliar Convidada no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, assumindo também a co-coordenação do Centro de Competência em Tecnologias e Inovação do Instituto de Educação.
Membro do grupo de investigação Educação, Tecnologia e Sociedade (ETS) do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, com as seguintes linhas de investigação: Desenvolvimento profissional e competências dos professores com TIC. 21st-Century Skills, Culturas digitais e aprendizagem online. Aprendizagem em Ambientes Educativos com Tecnologias.

João Filipe Matos, UIDEF Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

João Filipe Matos é Professor Catedrático do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa e investigador da Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação. Coordena o E-learning Lab da Universidade de Lisboa. No Instituto de Educação é diretor do programa de doutoramento em educação no tema Technology Enhanced Learning and Societal Challenges financiado pela FCT e coordenador do Mestrado em Educação e Formação na especialidade de E-learning e Formação a Distância e do Curso Pós-graduado de Especialização em Tecnologias e Metodologias da Programação no Ensino Básico. É investigador responsável do projeto de investigação Technology Enhanced Learning @ Future Teacher Education Lab financiado pela FCT. Lecionou desde 1993 em cursos de pós-graduação nas Universidades de Lisboa, Madeira, Açores, Cabo Verde e Macau nas áreas de Metodologias de Investigação, Educação Matemática e Tecnologias Digitais na Educação.

References

ACETO, Stefania, BOROTIS, Spiros, DEVINE, Jim; FISCHER, Thomas. Mapping and Analysing Prospective Technologies for Learning. Results from a consultation with European stakeholders and roadmaps for policy action. JRC Scientific and Policy Reports. Seville, 2014.

ARKSEY, Hillary; O'MALLEY, Lisa. Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8:1, 2005, p.19-32.

BALANSKAT, Anja. The study of the impact of technology in primary schools (STEPS): Synthesis report, 2010.

BATANE, Tshepo; NGWAKO, Abraham. Technology use by pre-service teachers during teaching practice: Are new teachers embracing technology right away in their first teaching experience? Australasian Journal of Educational Technology, 33(1), 2017.

BOTERF, Guy. Construir as Competências Individuais e Colectivas. Colecção Ficheiros Pedagógicos para Professores. Porto: Edições Asa, 2005.

BRÁS, Pedro; MIRANDA, Guilhermina; MARÔCO, João. Teachers and technology: A complicated relationship. GSTF International Journal on Education, 2 (1), 2014, p.56-65.

BRASLAVSKY, Cecilia; BORGES, Carla; SIMAO, Marcelo Souto; TRUONG, Nhung. Historical Competence as a Key to Promote Democracy. In: IBE/UNESCO. School Knowledge in Comparative and Historical Perspective: Changing Curricula in Primary and Secondary Education. Geneva: IBE/UNESCO, 2006.

CONCEIÇÃO, Cristina; SOUSA, Óscar. Ser professor hoje. O que pensam os professores das suas competências. Revista Lusófona de Educação, 2012, p.20.

COUTINHO, Clara. Challenges for teacher education in the learning society: Case studies of promising practice. In: H. H. Yang & S. H. Yuen (eds.). Handbook of research and practices in E-Learning: Issues and Trends. Hershey, New York: Information Science Reference – IGI Global, 2009. p. 385-401.

COUTINHO, Clara. TPACK: Em busca de um referencial teórico para a formação de professores em tecnologia educativa. Revista Paidéi@. UNIMES VIRTUAL, Vol. 2, N.4, 2011.

CRESWELL, John William. Projeto de pesquisa. Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DALY, Caroline; Pachler, Norbert; Pelletier, Caroline. Continuing professional development in ICT for teachers: A literature review. London: BECTA, 2009.

DAVIS, Niki; Roblyer, M. Preparing teachers for the "schools that technology built”. Journal of Research on Technology in Education, 37, 4, 2005, p. 399-409.

ERAUT, Michael. The balance between Communities and Personal Agency: Transferring and integrating knowledge and know-how between different communities and contexts. Learning to be Professional through a Higher Education E-BOOK, 2012.

ESTEVE, José Manuel. La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educacion, 350, 2009, p. 203-218

ESTEVES, Manuela. Construção e desenvolvimento das competências profissionais dos professores. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, 08, 2009, p. 37-48.

JESUS, Saul Neves. Motivação e formação de professores. Coimbra: Quarteto Editora, 2000.

JOHNSON, Burke; ONWUEGBUZIE, Anthony; TURNER, Lisa. Toward a Definition of Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 1, 2007, p. 112-133.

LEITÃO, Álvaro; ALARCÃO, Isabel. Para uma nova cultura profissional: uma abordagem da complexidade da profissão na formação inicial de professores do 1º CEB. Revista Portuguesa da Educação, 19 (2), 2006, p. 51-84.

LILLEJORD, Sølvi; BØRTE, Kristin; NESJE, Katrine; RUUD, Erik. Learning and teaching with technology in higher education – a systematic review. Oslo: Knowledge Centre for Education, 2018.

MATOS, João Filipe; PEDRO, Ana. Porquê integrar o lápis no currículo do ensino básico? – Reflexão sobre a problemática das tecnologias na educação. Atas VI Conferência Internacional TIC na Educação - Challenges. Braga: Universidade do Minho, 2011.

NETS. The ISTE NETS and Performance Indicators for Teachers, 2008.

NÓVOA, António. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 2003.

OECD. Building a High-Quality Teaching Profession. Lessons from around the world, Paris: OECD Publishing, 2011.

OECD. Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills. Paris: OECD Publishing, 2016.

Partnership for 21-st century skills. Framework for 21st Century Learning, 2009. Retirado de http://www.p21.org/index.php?option=com_content&task=view&id=254&Itemid=120. Acesso em: 15 nov. 2018.

PATROCÍNIO, Pedro; PEDRO, Ana; MATOS, João Filipe. 21st Century Skills and Mobile Learning: The relationship between two constructs. Proceedings of SGEM2014 Conference on Psychology and Psychiatry, Sociology, Healthcare and Education, 2014. DOI: 10.5593/sgemsocial2014/B13/S3.031

PEDRO, Ana. Tecnologias e competências dos professores do ensino básico para o séc. XXI. Tese (Doutoramento em Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2015.

PEDRO, Ana; MATOS, João Filipe. Validação da escala de perceção de competências docentes para o século XXI. Revista Intersaberes, v.12, nº26, 2017, p. 212-227. DOI: http://dx.doi.org/10.22169/revint.v12i26.1308

PEDRO, Neuza; MATOS, João Filipe; PEDRO, Ana; ABRANTES, Paula. Teacher Skills and competence development for classrooms of the future. European Schoolnet: ITEC Report, 2011. Disponível em: <http://itec.eun.org/c/document_library/get_file?p_l_id=10307&folderId=37321&name=DLFE-2213.pdf> Acesso em: 15 novembro de 2018.

PEDRO, Neuza; WUNSCH, Luana; PEDRO, Ana; ABRANTES, Paula. Tecnologias, inovação e desenvolvimento profissional docente no século XXI (ou, pergunte-se aos alunos o que os professores precisam de aprender). Atas 1º Encontro Internacional TIC e Educação. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2010.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para uma nova profissão. Pátio. Revista Pedagógica, 17, 2001, p. 8-12.

RUMRILL, Phillip; FITZGERALD, Shawn; MERCHANT, William. Using scoping literature reviews as a means of understanding and interpreting existing literature. Work, 35(3), 2010, p. 399-404.

RUÉ, Domingo; MARTÍNEZ, Maite. Las titulaciones UAB en el Espacio Europeo de Educación Superior. Sistema Europeo de Transferencia de Créditos. Colección Eines, 1, 2005. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

SILVA, Elena. Measuring skills for 21st-century learning. Phi Delta Kappan, 90(9), 2009, p. 630-635.

Tashakkori, Abbas; Teddlie, Charles. Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches (Vol. 46). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1998.

TRILLING, Bernie; FADEL, Charles. 21st century skills: learning for life in our times. San Francisco: Jossey-Bass, 2009.

VONGKULLUKSN, Vanessa; XIE, Kui; BOWMAN, Margaret. The role of value on teachers’ internalization of external barriers and externalization of personal beliefs for classroom technology integration. Computers & Education, 118, 2018, pp. 70–81. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.11.009.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos