PEDAGOGY OF THE OPPRESSED: COMMITMENT AND TESTIMONY OF RESPECT FOR THE HUMAN AND HUMANITY

Authors

  • Maria Eliete Santiago Universidade Federal de Pernambuco, Recife
  • José Batista Neto Universidade Federal de Pernambuco, Recife
  • Marilia Gabriela Guedes Universidade Federal de Pernambuco, Recife

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p986-1007

Keywords:

Pedagogy of the Oppressed. Problematizing Education. Humanization.

Abstract

This article is structured around two indications: the author and the work. It is the result of a bibliographical study and the listening of teachers about the commitment of Paulo Freire to the human being and humanity with the formulation and experience of a fifty - year pedagogy: Pedagogy of the Oppressed. It seeks to evidence the political-pedagogical praxis of Paulo Freire from the initial notion of his work in the field of education that was giving shape to his work and marking his life history. Thus the context of creation of the Pedagogy of the Oppressed gains prominence, marks the historicity of the work and the literary genre that is markedly emphasized. It traces the configuration of the work that translates the Freirean commitment as a socio-political-pedagogical project that announced in a planetary way the Freirean praxis. It brings the voice of teachers who directed their eyes to the man and the work declaring their importance for the present.

References

BRASIL. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPSSUS). Publicada Diário Oficial da União, DF, 2013.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber. Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

FREIRE, Ana Maria. Mensagem enviada à Profa. Silke Weber em maio de 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

_____. Pedagogia do oprimido. 31ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

_____. Educação como prática da liberdade. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

_____; MACEDO, Donaldo. Alfabetização - leitura do mundo, leitura da palavra. São Paulo: Paz e Terra, 1990.

GENTILI, Pablo. Paulo Freire e a história de um manuscrito. 2014. Disponível em: . Acesso em: 26 set. 2018.

GONTIJO, Daniela Tavares et al. DECIDIX: encontro da pedagogia Paulo Freire com os serious games no campo da educação em saúde com adolescentes. Ciência & Saúde Coletiva [online], Rio de Janeiro, v. 23, n. 9, 2018 p. 2951-2962. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232018000902951&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 out. 2018.

LIMA, Sílvio. Ensaio sobre a essência do ensaio. 2ª ed. Coimbra: Armênio Amado Editora, 1974.

SANTIAGO, Eliete. Formação, currículo e prática pedagógica em Paulo Freire. In: BATISTA NETO, José; SANTIAGO, Eliete. (Orgs.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: Massangana, 2006, p. 73-84.

SAUL, Alexandre. Para mudar a prática da formação continuada de educadores: uma pesquisa inspirada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

Published

2018-12-18

How to Cite

Santiago, M. E., Neto, J. B., & Guedes, M. G. (2018). PEDAGOGY OF THE OPPRESSED: COMMITMENT AND TESTIMONY OF RESPECT FOR THE HUMAN AND HUMANITY. Revista E-Curriculum, 16(4). https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p986-1007

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"