THE LOCUS OF CITIZENSHIP IN THE CURRICULUM OF THE PHILOSOPHY COURSES OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF AMAPÁ (BRAZIL) AND THE UNIVERSITY OF ZULIA (VENEZUELA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p806-826

Keywords:

Ciudadanía, Diseño Curricular, Estudios comparados, Plan de estudios, Universidad.

Abstract

Brazil and Venezuela have very different and convergent paths, at the same time, in the way of going about the subject of citizenship. In turn, the university is one of the spaces in which matter develops and takes forms that lead to new ideas and positions for citizen action. This work analyzes the curriculum of the Philosophy courses of the Federal University of Amapá (Brazil) and the University of Zulia (Venezuela) and aims to feed the discussion about education for citizenship in university settings. Starting from the conception that the curriculum can reveal the place that citizenship occupies in the formative process, we observe, analyze and evaluate: 1) the presence of the idea of citizenship established in the texts; 2) the indicatives of actions and procedures in which citizenship can effectively develop. The comparative method of curriculum education is used to do this work (ADAMSON; MORRIS, 2015) and, on the theoretical basis, we rely on the contributions of Perrenould (2005) and Tragtenberg (2012). The results show that the LUZ curriculum establishes a deeper dialogue with issues relevant to citizenship. On the other hand, the UNIFAP curriculum focuses on the professionalization of the student - leaving social issues as a secondary issue.

Author Biographies

Carlos Cariacás, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação e do Colegiado de Filosofia da Universidade federal do Amapá. Doutor em Ciências da Religião (PUC-SP), com pós-doutoramentos pela Universidade de Coimbra e Universidade de Zulia (Venezuela). E-mail: cariacas@unifap.br

César Augusto Pérez Jimenez, Universidad del Zulia

Doctor en Ciencias Humanas por la Universidad del Zulia. Profesor de la Universidad del Zulia en el Programa de Humanidades y Educación (Núcleo Costa Oriental del Lago).

References

ADAMSON, Bob; MORRIS, Paul. Comparações entre currículos. In: BRAY, Mark.;ADAMSON Bob; MASON, Mark. Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e métodos. Brasília: Liber Livro, 2015.

BRAY, Mark.; ADAMSON Bob; MASON, Mark. Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e métodos. Brasília: Liber Livro, 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano nacional de extensão universitária. Fórum e Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu/MEC. Brasília: MEC, 2000/2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 12, de 13 de março de 2002 -Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Filosofia. Disponible en: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES122002.pdf. Acceso en: 13 abr. 2020.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro, Brasil: Civilização Brasileira. 2001.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo, Brasil: EDUSP. 1996.

GARCIA CANCLINI, Nestor. Consumidores y ciudadanos – conflitos multiculturales de la globalizacion. México: Grijalbo, 1995.

MOREIRA, Antonio Flavio. Currículos e programas no Brasil. 13. ed. Campinas: Papirus, 2006.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A

CULTURA (UNESCO). Educação para a cidadania global - preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

PERRENOULD, Phillipe. Escola e cidadania – o papel da escola na formação da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SALAS, Miguel Tinker. Cultura, poder y petróleo: Campos petroleros y la construcción de ciudadanía en Venezuela. Espacio Abierto, Vol. 12 - No. 3.julio-septiembre 2003 / pp. 323-348. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12215218. Acceso en: 3 jul.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: EDUSP, 2014.

SERRA, Bruno. Filosofia e educação para a cidadania. In: BRANCO, Maria Luiza. Currículo e cidadania. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2015. p. 181-210.

SCHIMIDIT, Maria Auxiliadora; ABUD, Kátia Maria. 50 anos da Ditadura Militar: Capítulos sobre o ensino de História do Brasil. Curitiba, Brasil: W&A Editores, 2014.

SOUZA, Jessé. A construção social da subcidadania: para uma sociologia política da modernidade periférica. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

TRAGTENBERG, Maurício. Educação e burocracia. São Paulo, Brasil: Editora da UNESP, 2012.

UNIVERSIDAD DEL ZULIA. Diseño Curricular – Filosofía. Maracaibo: Universidad del Zulia. 2010. UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ. Resolução N° 009/2006/CONSU-UNIFAP de 30 de março de 2006. Disponible en:

http://www2.unifap.br/dex/files/2011/07/RESOLU%C3%87%C3%83O.pdf. Acceso en: 17

feb. 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Filosofia. Macapá: UNIFAP, 2015.

VÁZQUEZ, Belin. Del ciudadano en la nación moderna a la ciudadanía nacionalista. Utopía y Praxis Latinoamericana. vol. 10, núm. 31, octubre-diciembre, 2005, pp. 63-78. Disponible

en: https://www.redalyc.org/pdf/279/27903104.pdf. Acceso en: 14 mayo 2018.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos