CURRICULUM MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION: DEVELOPMENT CONTEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p40-62

Keywords:

Curriculum management, Higher Education, Curriculum, Evaluation.

Abstract

This article aims to discuss curriculum management in Higher Education, describing and analyzing the collective, internal and systematic processes of curriculum revision in Higher Education concerning to the Federal University of Espírito Santo – (UFES), Brazil. The development of the reflections required us to take as a starting point the University, considering its creation, its concept and its perspectives. Discussing the curriculum in its contexts, paths and misleading paths in a public university institution located in the smallest and the least rich southeast state, as we propose, required considerations of: a) concept, meaning and organizational possibilities of the curriculum in Higher Education, and specifically, at the University; b) the paths and perspectives of UFES in the curriculum organization process. Thereby, our reflections considered these elements and were made from the examination of documents and interview content. The study allowed us to conclude that it is necessary to problematize the pseudo-neutrality of educational indicators, their ability to induce curricular practices in Higher Education; to problematize the expropriation of teachers’ curriculum autonomy and their accountability for educational outcomes; and also to affirm the contradictory character of the collective and collegiate processes of curricular decision in the relations with the individual and collective subjects responsible for conceiving, elaborating, practicing and evaluating curriculum in Higher Education.

Author Biographies

Itamar Mendes da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação (Currículo) pela PUC/SP e pós-doutor em Políticas, Educação, Formação e Sociedade pela UFF. Professor Associado na Ufes e diretor da Anpae-ES, gestão 2019-2021. Líder do Grupo de pesquisa Gestão, Trabalho e Avaliação Educacional - Getae (CNPq); integra o Grupo de Estudos e Pesquisas Paulo Freire - Geppf (CNPq) - e o Laboratório de Gestão da Educação Básica do Espírito Santo - Lagebes

Jorge Nassim Vieira Najjar, Universidade Federal Fluminense

Graduado em Ciências Sociais e mestre em Educação pela UFF. Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor Associado IV na UFF. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gestão e Políticas Públicas em Educação (NUGEPPE), da UFF; Vice-Presidente Sudeste da ANPAE; Tesoureiro da ANFOPE. Conselheiro Estadual de Educação e Membro do Fórum Estadual de Educação

Marcelo Lima, Universidade Federal do Espírito Santo

Pedagogo e Mestre em Educação pela UFES; doutor em Educação e pós-doutor em historiografia da educação profissional pela UFF. Professor Associado na UFES, Membro do PPGE-UFES na linha de pesquisa Formação humana e políticas públicas, membro do Neddate, THESE e do “EM pesquisa”. Vice-líder do grupo de pesquisa Gestão, Trabalho e Avaliação Educacional – Getae (CNPq). 

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Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos