Exu in schools

Breaking the borders of the colonized curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1131-1155

Keywords:

Curriculum, Decolonization, Afro-Brazilian culture, Exu

Abstract

The curriculum, both of basic education and teacher training, are still built in a colonial and colonizing perspective, which means, white, male, eurocentric and excluder. Therefore, the objective of this article is to discuss the possibilities of building a diverse and multicultural curriculum, inspired by the Afro-Brazilian worldview, centered on the figure of the orisha Exu, as part of the project to resist coloniality. For this, we dialogue with post-colonial Afro-Latin American studies, with Afro-Brazilian social thought and as ancestral epistemologies of the black people. From this discussion, through a theoretical study with the bibliographic, we analyze the tensions about the curriculum in contemporary times and announce as possibilities of resistance and creation of a diverse, polyphonic and multicultural curriculum.

Author Biographies

João Augusto dos Reis Neto, Universidade Federal de São Paulo

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Paulo. Mestre em Educação pela Universidade Federal de São João del Rei. Integrante do Grupo de pesquisa "Culturas Infantis e Pedagogias Descolonizadoras - Laroyê" (UNIFESP), do "Grupo Grupo de Investigação e Invenção em Teorias Transversais para a Educação" (UNIFESP).

Maria Jaqueline de Grammont, Universidade Federal de São João Del Rei.

Mestre e Doutora em Educação. Professora e pesquisadora no Departamento de Ciências da Educação da UFSJ e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEDU-UFSJ).

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Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos