“Someone Who Knew Why I Keep Silent”
the women's circle at Parque das Missões as an emancipatory experience
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59669Keywords:
black women; slum; conversations; language.Abstract
The present article aims to narrate the experience of a group of women in a women's circle project (Roda de Mulheres, in Portuguese) at Parque das Missões, a community in the Municipality of Duque de Caxias, Rio de Janeiro's outskirt, focusing on conversation as a daily practice where the dialogic relationship manifests itself. We bring some notes and reflections to think about the use of poetic language in a relationship between everyday life, science and art, in black women's emancipation processes who make up as collective, thus analyzing how such proposal could constitute as an experience of "love-action", according to bell hooks' teachings, as much as the language studies also contribute in a relevant way to enhance our understanding of social life in a study in the Education's field.
References
ARRISCADO, João; SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 25-67.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
BRASIL. Lei nº 11.340, de 7 de agosto de 2006. Cria mecanismos para coibir a violência doméstica e familiar contra a mulher, nos termos do § 8º do art. 226 da Constituição Federal, da Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Mulheres e da Convenção Interamericana para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência contra a Mulher; dispõe sobre a criação dos Juizados de Violência Doméstica e Familiar contra a Mulher; altera o Código de Processo Penal, o Código Penal e a Lei de Execução Penal; e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, [2006]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11340.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. São Paulo: Duas Cidades, 2004.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não - ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014.
hooks, bel. Tudo sobre o amor – novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2020.
LORDE, Audre. Irmã outsider – ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
NASCENTES, Antenor. Dicionário etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, Livraria São José, Livraria Francisco Alves, Livros de Portugal, 1955.
RESENDE, Antonio Martinez de; BIANCHET, Sandra Braga. Dicionário do Latim essencial. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma cultura política. São Paulo: Cortez, 2008.
TOLSTÓI, Liev. O que é arte? (1896). In: TOLSTÓI, Liev. Os últimos dias. São Paulo: Penguin, Companhia das Letras, 2011. p. 95-104.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.