BULLYING IN SCHOOLS: PREJUDICE, STIGMAS AND CHALLENGES OF SENTIMENT EDUCATION AND FOR PEACE

Authors

  • Neura Cézar Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.
  • Luiz Augusto Passos Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.
  • Suely Dulce de Castilho Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i3p787-820

Keywords:

Bullying. School. Values. Feelings. Education for peace.

Abstract

This article presents and discusses the manifestation of bullying in daily school life and students' lives and includes analysis of the violence expressed by them. The research of qualitative approach followed the model of ethnographic insertion, was carried out in Cuiabá / MT, in three schools, two public and one private, in 2010. Thirty-five students, 17 educators (pedagogical staff) and six families participated. Participant observation, semi-structured interview and life history were used to collect the information. The research reveals the existence of bullying in the interaction between students as well as in the teacher / student relationship, as a problem that disconcerts and disturbs the environment for all involved, as a behavior, sometimes cruel, not understood their reasons, in the psychic development of Students. The study points to the urgent need to include education for peace, feelings and ethical principles as a content to mainstream the curriculum, aiming to contribute to the recognition, denaturalization and confrontation of bullying practices in the school environment, evident reflexes The world of adults.

Author Biographies

Neura Cézar, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.

PhD in Social Psychology, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduated in Social Work and Pedagogy and Masters in Education from the Federal University of Mato Grosso (UFMT). Member of the Research Group "Ideology, Communication and Social Representations" of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.

Luiz Augusto Passos, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Mato Grosso and PhD in Education (Curriculum) from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Graduation in Philosophy and Theology and Masters in Education by the Federal University of Mato Grosso. He is a retired professor at the Federal University of Mato Grosso and is a member of the Permanent Nucleus of the Postgraduate Program Master and Doctorate in Education, Cuiabá / MT - Brazil.

Suely Dulce de Castilho, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre / RS - Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Graduation in Letters and Masters in Education by the Federal University of Mato Grosso. Professor of the Postgraduate Program in Education - PPGE - of the Institute of Education of the Federal University of Mato Grosso (UFMT) and member of the Research Group Social Movements and Education (GPMSE / UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brazil.

References

Associação Brasileira Multiprofissional de Proteção à Infância e à Adolescência (ABRAPIA). Bullying. Disponível em: . Acesso em: 15 mai de 2009.

AGAMBEN, Giogio. Deus não morreu. Ele tornou-se dinheiro. Instituto Humanitas da Unisinos. São Leopoldo/RS. Disponível em: <http://migre.me/uUVam>. Acesso em: 6 set 2016.

BOGDAN, Robert.; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto , 1994.

BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da Ação Comunicativa: uma leitura de Habermas. 3 ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2001.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O Outro esse difícil. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade e etnia. São Paulo: Brasiliense, l986.

CASTILHO, Suely Dulce de. Culturas, família e educação na comunidade negra rural de Mata Cavalo - MT. 2008. 295 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC de São Paulo, São Paulo, 2008.

CÉZAR, Neura. Bullying: preconceito, estigmas e desafios da educação para a paz. 2010. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, Cuiabá, 2010.

CHAUÍ, Marilena. Uma ideologia perversa: explicações para a violência impedem que a violência real se torne compreensível. Folha de São Paulo, 14 mar, Caderno Mais, 1999, p. 3-5.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1999.

COSTANTINI, Alessandro. Bullying, como combatê-lo? Prevenir e enfrentar a violência entre jovens. São Paulo: Itália Nova, 2004.

DAMÁSIO, Antonio R. O erro de Descartes: a emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

ENGUITA, Mariano Fernández A face oculta da escola. Porto Alegre: ArtMed, 1989.

FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas-SP: Verus, 2005.

FERRÉS, Joan. Las Pantallas y el cerebro emocional. Gedisa Editorial: Barcelona, 2014.

______. Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós Ibérica, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia como prática da liberdade. São Paulo: Cortez, 1995.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREUD, Sigmund. A interpretação dos Sonhos. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Edição Standard brasileira. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

______. Os Chistes e sua relação com o inconsciente. Obras Standard, Vol. VIII, 1905.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: Grubhas, 2002.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro, LTC, 1989.

GÓES, Moacir. Conflito. In: STRECK, Danilo. R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte-MG: Autêntica, 2008. p. 93-95.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro, 1988.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 58ª ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Psicologia Social Crítica: como prática de libertação. 5. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

______; SILVA, Michele Reis da (Coord). Bullying: mais sério do que se imagina. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

JODELET, Denise. A Alteridade como produto e processo psicossocial. In: ARRUDA, Angela. (Org.). Representando a alteridade. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002. p. 47-67.

LA TAILLE, Yves. A vergonha: a ferida moral. São Paulo. Vozes, 2002.

LEVISKY, David. Adolescência: reflexões psicanalíticas. São Paulo: casa do Psicólogo, 1998.

LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 81, n. 5, 2005, p. S164-S172, nov., 2005. Disponível em: . Acesso em 20 mai de 2009.

MATURANA R., Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

MAUSS, Marcel Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosaic Naify, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MOUNIER, Emmanuel. O personalismo. São Paulo: Centauro , 2004.

OLWEUS, Dan. Bullying at school. Oxford USA: Blackwell Publishing, 1998.

PASSOS, Luiz Augusto. Ética: projeto a ser construído. Revista Educação Pública – Programa de Pós-Graduação em educação – UFMT, v. 3, nº 3, jun., 1994a. p. 89-106.

_____. O corpo, carne e ser em Merleau-Ponty: a relação indissociável das coisas com o mundo com tudo e todos. V Congresso de Fenomenologia da Região Centro-Oeste. Cuiabá. 2013. Disponível em: <https://anaiscongressofenomenologia.fe.ufg.br/up/306/o/Luizpassos.pdf>. Acesso em: 22 set. 2016.

______. Processos educacionais em Aguaçú: configurações do imaginário em diversidades culturais. Revista Educação Pública – Programa de Pós-Graduação em educação da Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, v. 3, nº 4, jul./dez., 1994b. p. 171 -225.

______. Retrato bem temperado da cultura escolar brasileira. In: SILVA, Aída M. M.; AGUIAR, Márcia A. da Silva. (Orgs). Retrato da Escola no Brasil. Brasília: Artgraf, 2004, p. 29-64.

PEREIRA, Sônia Maria de Souza. Bullying e suas implicações no ambiente escolar. São Paulo: Paulus, 2009.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. Violência na escola: os sinais de bullying e o olhar necessário aos sentimentos. In: TOGNETTA, Luciene Regina Paulino. A formação da personalidade ética: Estratégias de trabalho com afetividade na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2009.

ZANELLA, Andréa Vieira. Sujeito e Alteridade: reflexões a partir da psicologia histórico-cultural. Revista Psicologia & Sociedade, nº 17 (2), mai./ago. 2005, p. 99-104.

Published

2017-09-29

Issue

Section

Artigos