THE SUPERVISED PRACTICE OF PHYSICAL EDUCATION UNDERGRADUATE DEGREE AS AN EXPERIENCE OF SELF

Autores/as

  • Mário Luiz Ferrari Nunes Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP
  • Flávio de Andrade Benini Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).
  • Marina Contarini Boscariol Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p82-108

Palabras clave:

Initial Formation (Initial teacher training). Higher Education. Supervised Practice. Physical Education. Experience of self (self-experience).

Resumen

It has been commonplace to affirm that the Curricular Supervised Practice discipline does not provide necessary elements for the empowerment of its subjects to act on the school floor. This statement indicates the distance between the curriculum of initial formation and the daily practices of school. In general, it is argued that discipline is concerned with bureaucratic and pragmatic aspects. In the field of analysis, we do not observe the debate about the plots that tie the future egress in the subject positions given by teaching. This article deals with writing as an experience of self, based on the narrative of three voices who composed the discipline of Supervised Practice in an undergraduate degree in Physical Education. It describes how the construction of knowledge occurred from the discussions and observations promoted by field observations, bibliographies read and teaching activities during the semester. It focuses on the way in which the subjectivation process took place, the look given by each subject to the experiences in which they were exposed. As a result, it intends to be a form of insubordination to the pragmatic dictates that mark this discipline, enhancing it, inspired by Michel Foucault, as a practice of freedom.

Biografía del autor/a

Mário Luiz Ferrari Nunes, Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP

 Professor Doutor no Departamento de Educação Física e Humanidades da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP; com Pós-doutorado, Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André – FEFISA. Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil.

Flávio de Andrade Benini, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Professor na rede pública de ensino. Graduado em Educação Física (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Campinas, São Paulo, Brasil.

Marina Contarini Boscariol, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Aluna de mestrado da Faculdade de Educação Física na Universidade Estadual de Campinas – FEF/UNICAMP). Graduada em Educação Física (Licenciatura/Bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Campinas, São Paulo, Brasil.

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Publicado

2018-04-01

Número

Sección

Artigos