YOUTH AND ADULT EDUCATION IN THE POST-DEMOCRATIC ORDER: DISAPPEARANCE OF THE MODALITY AND INSTITUCIONAL INVIBILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1123-1143

Keywords:

Adult education, Biopolitics, Discourse analysis, Post democracy.

Abstract

The text discusses the conditions for the existence of curricular policies for Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) in the context identified as post-democratic order in Brazil. The analysis of an archaeogenealogical approach runs through two processes: the institutional extinction of the specific sector for EJA within the administrative reform of the Ministry of Education, and the silencing of the notion of educational modality in the published text of the Common National Curricular Base. Considered as expressions of institutional and curricular abandonment, it is concluded that such processes articulate the production of modes of political disappearance of EJA.

Author Biography

Janayna Cavalcante, Universidade Federal de Pernambuco

Professora do Departamento de Métodos e Técnicas do Ensino, do Curso de Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco. Doutora (2015) e Mestre (2006) em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFPE. Graduada em Letras pela UFPE (2000), é também especialista em Gestão de Organizações Sociais pela Libertas/ UNICAP (2004). Com atuação profissional na área de Educação Popular, movimentos sociais e políticas públicas, leciona principalmente nas seguintes áreas: Didática e Currículo; Fundamentos da Educação; Educação de Jovens e Adultos, Educação para Diversidade e Fundamentos da Educação Popular. Realiza pesquisa sobre biopolíticas em práticas educacionais contemporâneas.

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Published

2019-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático: Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social