Effects of a technology-mediated educational intervention on the vocal health of elementary school teachers in Cuiabá-MT
a quasi-experimental study
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2724.2025v37i1e68697Keywords:
School Teachers, Voice, Distance Learning through ICT, Voice Training, Teacher TrainingAbstract
Introduction: teachers are exposed to several risk factors for voice, causing work-related voice disorders. Information and communication technologies can promote teachers’ vocal health. Objective: to analyze the effects of an educational intervention mediated by technologies on the vocal health of elementary school teachers. Method: this is a quasi-experimental study, conducted with elementary school teachers from four public schools. In-person vocal screenings were applied before and after the intervention and eight synchronous meetings were held over a period of one month with vocal guidance and exercises. Statistical tests were applied to compare the pre- and post-intervention moments. Results: the intervention provided a significant reduction in vocal symptoms, such as hoarseness and loss of voice, and in the Screening Index for Voice Disorders. Teachers reported taking more vocal care after the intervention, such as vocal rest, warming up and cooling down their voice. There was an improvement in self-assessment of satisfaction with their voice after the intervention. However, the intervention was not enough to promote changes in some vocal habits. Conclusion: the intervention was essential to reduce vocal symptoms and self-reported voice disorders among teachers, providing new vocal care and increasing satisfaction with one’s own voice. The adoption of continuing voice training is essential to modify habits and behaviors in this population.
Downloads
References
Lisboa KO, Hajjar AC, Sarmento IP, Sarmento RP, Gonçalves SHR. A história da telemedicina no Brasil: desafios e vantagens. Saude soc [Internet]. 2023; 32(1): e210170pt. Available from: https://doi.org/10.1590/S0104-12902022210170pt
Brasil. Acesso à internet e a televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2022. Pesquisas por Amostra de Domicílios, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2022. Brasília, DF: IBGE; 2022. [citado 8º de agosto de 2024]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102040_informativo.pdf
Brasil. Portaria nº 2.546, de 27 de outubro de 2011. Redefine e amplia o Programa Telessaúde Brasil, que passa a ser denominado Programa Nacional Telessaúde Brasil Redes (Telessaúde Brasil Redes). Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2011. [citado 8º de agosto de 2024]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt2546_27_10_2011_comp.html
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação; 1996. [citado 8º de agosto de 2024]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Ferreira LP, Souza RV de, Souza AR, Burti JS, Pereira MM, Giannini SPP, Pereira TMT de S, Castro BM. Intervenção fonoaudiológica com professores: análise de uma proposta realizada à distância. Distúrb Comun [Internet]. 24º de julho de 2019 [citado 8º de agosto de 2024]; 31(2): 234-45. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/40862
Ferreira LP, Rocha RB, Centurion DS, de Souza TMT, Giannini SPP. Promovendo o bem-estar vocal do professor: análise de um curso dado à distância. Distúrb Comun [Internet]. 29º de março de 2022 [citado 8º de agosto de 2024]; 34(1): e53064. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/53064
Martins GA, Saito IT, Viegas F, Simões-Zenari M, Nemr K. Proposals to promote health and prevent voice disorders in occupational voice users: A scoping review. Rev CEFAC 2024; 26: e11022. https://doi.org/10.1590/1982-0216/202426111022.
Anhaia TC, Gurgel LG, Vieira RH, Cassol M. Intervenções vocais diretas e indiretas em professores: revisão sistemática da literatura. Audiol, Commun Res [Internet]. 2013Oct; 18(4): 361–6. Available from: https://www.scielo.br/j/acr/a/PKZHDVdRdGtvwstNHGy4zkx/
Medeiros AM, Vieira MT. Ausência ao trabalho por distúrbio vocal de professores da Educação Básica no Brasil. Cad Saúde Pública [Internet]. 2019; 35: e00171717. Available from: https://doi.org/10.1590/0102-311X00171717
Ferreira LP, Paes JC, Tozzo AP da S, Latorre M do RD de O, Giannini SPP. Distúrbio de voz e qualidade de vida em professores: um estudo caso-controle. Distúrb Comun [Internet]. 21º de junho de 2022 [citado 8º de agosto de 2024];34(2):e54095. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/54095
Brasil. Distúrbio de voz relacionado ao trabalho - DVRT. Brasília: Ministério da Saúde, 2018. [Acessado 8 Agosto 2024]; e00171717. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/disturbio_voz_relacionado_trabalho_dvrt.pdf>.
Santos M de A, Morais EPG de, Cardoso LVD, Porto VF de A. Cenário da publicação fonoaudiológica brasileira na área voz do professor: uma revisão de escopo. Distúrb Comun [Internet]. 2º de dezembro de 2022 [citado 8º de agosto de 2024]; 34(3): e56426. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/56426
Souza RC de, Masson MLV, Araújo TM de. Efeitos do exercício do trato vocal semiocluído em canudo comercial na voz do professor. Rev CEFAC [Internet]. 2017May; 19(3): 360–70. Available from: https://doi.org/10.1590/1982-0216201719315516
Ferreira LP, Giannini SPP, Figueira S, Silva EE, Karmann DF, Thomé de Souza TM. Condições de produção vocal de professores da rede do município de São Paulo. Distúrb Comum [Internet]. 2003 [citado 8º de agosto de 2024]; 14(2): 275-308. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/download/11333/22703
Ghirardi A, Ferreira L, Giannini S, Latorre M. Screening Index for Voice Disorder (SIVD): development and Validation. J Voice. 2013; 27(2): 195-200. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2012.11.004. Pmid:23280383.
Macêdo Filho VF de, Sousa PLA de. Educação Permanente em Saúde: preparação vocal para o professor. Distúrb Comun [Internet]. 3º de setembro de 2020 [citado 15º de janeiro de 2025]; 32(3): 517-22. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/46495
Behlau M. Voz: o livro do especialista. Rio de Janeiro: Revinter, v. 2, 2005.
Faria DM, Guimarães MA, Camisa MT. Muito além do ninho de mafagafos: um guia de exercícios práticos para aprimorar sua comunicação. São Paulo: Communicar, 2008.
Cardoso LVD, Morais EPG de, Porto VF de A. Evidências científicas das intervenções em voz do professor publicadas em periódicos nacionais de Fonoaudiologia nos últimos 10 anos: uma revisão de escopo. Distúrb Comun [Internet]. 2º de dezembro de 2022 [citado 8º de agosto de 2024]; 34(3): e55687. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/55687
Siqueira MCC (org). Fonoaudiólogo: o que fazer com a voz do professor?. Curitiba: Universidade Tuiuti do Paraná, 2021.
Behlau M, Pontes P, Vieira VP, Yamasaki R, Madazio G. Apresentação do Programa Integral de Reabilitação Vocal para o tratamento das disfonias comportamentais. CoDAS [Internet]. 2013Sep; 25(5): 492–6. Available from: https://doi.org/10.1590/S2317-17822013000500015
Departamento de Voz da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia [Internet]. Brasília: SBFA; 2023 [citado 7º de julho de 2024]. Disponível em: https://www.sbfa.org.br/portal2017/departamentos/7_voz
Santos EC, Espinosa MM, Marcon SR, Ferreira LP. Fatores associados ao comprometimento da qualidade de vida em professores do ensino fundamental. Research, Society and Development. 2021; 10(13): 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i13.21302
Justo-Henriques S. Contributo da saúde na promoção de comportamentos salutogénicos em pandemia. Psicologia, saúde & doenças [Internet]. 2020 [citado 8º de agosto de 2024]; 21(2): 297-310. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15309/20psd210206
Karatayli OS, Buyukatalay ZÇ, Dursun G. The Effect of Vocal Hygiene Training Via Videoconference in Teachers’ Voices. J Voice. 2024 Nov; 38(6): 1523.e17-1523.e26. doi: 10.1016/j.jvoice.2022.04.007. Epub 2022 May 15. PMID: 35581044.
Mota AF de B, Pellicani AD, Dornelas R, Ricz LNA. Condição de produção vocal do professor em diferentes situações funcionais. CoDAS [Internet]. 2022; 34(1): e20200208. Available from: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202020208
Santana ER, Araújo TM de, Masson MLV. Self-perception of surface hydration effect on teachers’ voice quality: an intervention study. Rev CEFAC [Internet]. 2018Nov; 20(6): 761–9. Available from: https://doi.org/10.1590/1982-021620182068418
Martins LKG, Mendes ALF, Oliveira P, Almeida AA. Distúrbio de voz e fatores de risco em profissionais da voz falada: uma revisão integrativa. Audiol, Commun Res [Internet]. 2024; 29: e2809. Available from: https://doi.org/10.1590/2317-6431-2023-2809pt
Cardoso, L. V. D., Morais, E. P. G. de, & Porto, V. F. de A. (2022). Evidências científicas das intervenções em voz do professor publicadas em periódicos nacionais de Fonoaudiologia nos últimos 10 anos: uma revisão de escopo. Distúrbios Da Comunicação, 34(3), e55687. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i3e55687
Meier B, Beushausen U. Long-Term Effects of a Voice Training Program to Prevent Voice Disorders in Teachers. J Voice. 2021 Mar; 35(2): 324.e1-324.e8. doi: 10.1016/j.jvoice.2019.06.003. Epub 2019 Jul 13. PMID: 31307902.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andréia Cristina Munzlinger dos Santos, Lenir Vaz Guimarães, Amanda Cristina de Souza Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






