BRAZILIAN TEXTBOOK FOR THE FOURTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL: KNOWLEDGE FOR THE TEACHER TO TEACH MATHEMATICS

Authors

  • João Pedro Piccoli Universidade Federal da Grande Dourados
  • Edvonete Souza de Alencar Professora Adjunta da Faculdade de Educação - UFGD

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i355196

Keywords:

Textbook, Documentary Reserch, Specialized Knowledge

Abstract

The National Curricular Common Base (BNCC) highlights the teaching of Algebra from the early grades of Elementary School. The objective of this article was to discuss and map the mathematical knowledge of teachers in the early years of Elementary School about numerical sequences and patterns. In the methodological part, this research stood in the qualitative perspective, having been elaborated and applied an activity for analysing the resolution strategies of volunteer teachers located in the early years of Elementary School, working at São Paulo’s State Education Network. We verified that the mathematical knowledge of the teachers of the initial years were situated at the intuitive level, using logic associated to the four fundamental arithmetic operations to find the next term of numerical sequences, revealing a reasonable perception of the regularity pattern involved. However, the mathematical vocabulary and knowledge in relation to the theme of sequences would need to be reworked.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edvonete Souza de Alencar, Professora Adjunta da Faculdade de Educação - UFGD

Doutora em Educação Matemática pela PUC_SP. Professora Adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

References

A importância do livro didático na prática pedagógica. Blog: E-docente, 24 set. 2019. Disponível em: https://www.edocente.com.br/blog/escola/importancia-do-livro-didatico-na-pratica-pedagogica/. Acesso em: 27 jun. 2021.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Disponível em: www.fnde.gov.br. Acesso em: 24 jun. 2021.

CARRILLO-YAÑEZ J., CLIMENT N., MONTES M., CONTRERAS L. C., FLORES-MEDRANO E, ESCUDERO-ÁVILA D., VASCO D., ROJAS N., FLORES P., AGUILAR-GONZÁLEZ A., RIBEIRO M. E MUÑOZ-CATALÁN M. C. The Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) Model. Research in Mathematics Education. V. 20 ed. 3, 2018.

DANTE, L. R. Matemática Ápis do 4º ano – Manual didático do professor. Editora Ática, 2017.

FERNANDES, Ângela; GONÇALVES, Maria Irene. O manual escolar na Prática Docente do Professor de Matemática. Actas do X Congresso Internacional Galego Português de Psicopedagogia, Universidade do Minho, p. 2009. Disponível em: https://repositorium. sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10095/1/o%20manual%20escolar%20na%20pr%c3%a1tica%20docente%20do%20professor%20de%20matem%c3%a1tica.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

LÜDKE, M., ANDRÉ M. E.D.A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas I. Menga – São Paulo: EPU, 2013.

PICCOLI, João Pedro; ALENCAR, Edvonete Souza. Manual didático brasileiro do segundo ano do ensino fundamental: o conhecimento especializado do professor que ensina matemática. Educação Matemática Pesquisa, PUC – SP, v. 23, p. 231-262, 11 abr. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/49953/pdf.

THADEU, Victor. Livro Didático e Livro Paradidático: qual a diferença? E-docente, 15 out. 2019. Disponível em: https://www.edocente.com.br/blog/educacao/livro-didatico-livro-paradidatico-qual-a-diferenca/. Acesso em: 30 jun. 2021.

Published

2022-12-30

How to Cite

Piccoli, J. P., & Alencar, E. S. de. (2022). BRAZILIAN TEXTBOOK FOR THE FOURTH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL: KNOWLEDGE FOR THE TEACHER TO TEACH MATHEMATICS. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(3), 3–28. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i355196

Issue

Section

Artigos