ONLINE COLLABORATIVE LEARNING IN TEACHER TRAINING AND PRACTICE

experiences of programming and computational thinking to learn mathematics using Scratch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i156088

Keywords:

Teacher training and practice, Schedule, Computational thinking, Scratch, Collaborative learning

Abstract

This paper aims to investigate the experiences of four students-teachers-researchers with the use of programming articulated with computational thinking to teach-learn Mathematics in teacher education and practice. For the production of the data were used the records of the workshop "Together, in online learning contexts, to learn Mathematics and computational thinking using Scratch", held in the second half of 2020, lasting 20 hours, and the construction of narratives by the four participants about the Scratch programming environment. The activities shared in practice are different as dialogic and reflective moments about the importance of knowing theoretically and in practice the technological resources to be adopted in Mathematics classes in Basic and Higher Education. Each workshop participant highlighted in their narrative, that the project builded in Scratch will be shared in their pedagogical practices. Indeed, a workshop provided collaborative online learning in the actions experienced in the relationship with peers in the training and practice environment. Thus, the Scratch programming environment is a tool that can be used to collaborate with the teaching and learning process of Mathematics and Computational Thinking, among other areas of knowledge, in a dialogic and problematizing perspective.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Pensamento computacional nas políticas e nas práticas em alguns países. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n. 1, p. 202-242, jan./mar. 2019. ISSN 2447-4266. DOI 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742. Acesso em: 28 ago. 2020.

AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Processo de aprendizagem de matemática à luz das metodologias ativas e do pensamento computacional. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20061, p. 1-18, 2020. ISSN 1980-850X. DOI 10.1590/1516-731320200061. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v26/1516-7313-ciedu-26-e20061.pdf. Acesso em: 26 nov. 2020.

BITTENCOURT, Carla Simone; GRASSI, Daiane; ARUSIEVICZ, Fernanda; TONIDANDEL, Iara. Aprendizagem colaborativa apoiada por computador. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 1-5, mar. 2004. ISSN 1679-1916. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13657/7945. Acesso em: 23 nov. 2020.

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Madri: Editorial La Muralla, 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (GPNEP) ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.

ENGELBRECHT, Johann; BORBA, Marcelo de Carvalho; LLINARES, Salvador; KAISER, Gabriele. Will 2020 be remembered as the year in which education was changed? ZDM Mathematics Education 52, p. 821–824, 2020. DOI 10.1007/s11858-020-01185-3. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-020-01185-3.

Acesso em: 19 ago. 2020.

ENGELBRECHT, Johann; LLINARES, Salvador; BORBA, Marcelo de Carvalho Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM Mathematics Education 52, p. 825–841, 2020. DOI 10.1007/s11858-020-01176-4. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-020-01176-4. Acesso em: 19 ago. 2020.

FERNANDES, Natal Lânia Roque; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Professores e informática na educação: conhecimentos e saberes em uma experiência de aprender a ensinar. In: MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues (org.). Processos formativos da docência: conteúdos e práticas. São Carlos: EdUFSCar, 2005. p. 75-97.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 49-78.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 4. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2001.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 12. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2002.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.

MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. Mito seis: es sólo para ciertos temas. In: LÓPEZ,

Gustavo Adolfo Villegas; BRAVO, Marta Lucía Restrepo (org.). Diez mitos sobre la educación virtual: una mirada intercultural. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2012. p. 101-124.

ROCHA, Ana Karina de Oliveira; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; VALENTE, José Armando. A linguagem de programação Scratch na formação do professor: uma abordagem baseada no Tpack. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, Sergipe, v. 5, n. 2, p. 19-36, 2020. ISSN 2525-5444. DOI 10.34179/revisem.v5i2.14421.

Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14421. Acesso em: 24 nov. 2020.

RODEGHIERO, Carolina Campos; SPEROTTO, Rosária Ilgenfritz; ÁVILA, Christiano Martino Otero. Aprendizagem criativa e Scratch: possibilidades metodológicas de inovação no ensino superior. Momento: Diálogos em Educação, Rio Grande, RS, v. 27, n. 1, p. 188-206, jan./abril. 2018. ISSN 2316-3100. DOI 10.14295/momento.v27i1.7806. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/7806. Acesso em: 26 nov. 2020.

SALGADO, Nilmara; CASTRO, Thaís; CASTRO, Alberto. Aprendizagem colaborativa de programação com Scratch e OpenSimulator. SBSC 2013 PROCEEDINGS - FULL PAPER, 2013, Manaus. p. 104-111.

SÁPIRAS, Fernanda Schuck; VECCHIA, Rodrigo Dalla; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Utilização do Scratch em sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 5, p. 973- 988, 2015. ISSN 1983-3156. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/25152. Acesso em: 27 nov. 2020.

VALENTE, José Armando. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 864-897 jul./set. 2016. ISSN 1809-3876. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 29 ago. 2020.

WENGER, Étienne. Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidade. Barcelona, Buenos Aires e México: Paidós, 2001.

Published

2022-06-20

How to Cite

Alves, S. de O., Barbosa, L. L. da S., Pelli, D., Alves, E. S. ., & Mendonça, T. N. . (2022). ONLINE COLLABORATIVE LEARNING IN TEACHER TRAINING AND PRACTICE: experiences of programming and computational thinking to learn mathematics using Scratch. Ensino Da Matemática Em Debate, 9(1), 41–66. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i156088

Issue

Section

Artigos