Supervised Internship and Teacher Training: an experience report within the scope of the Mathematics Degree course
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii65059Keywords:
Supervised internship, Teacher Training, Experience ReportAbstract
In the article at hand, we discuss the dimension of supervised internship and its contribution to teacher training. We take the experience report of a student on the Mathematics Degree course, offered by the State University of Paraíba (UEPB), regarding his experience in the field school and in the Supervised Internship I discipline, as an object of analysis and investigation for development of this reflection. Its transit during this period was recorded in a field diary, which allowed us to draw inferences and reflect on this activity. The text presents the importance of this moment in the training of future teachers, as well as the inseparability between theory and practice, as an essential path for the intern to understand and intervene in the reality in which they are inserted/ The. It was possible to realize that the supervised internship is not just a curricular component of a degree course, but is a field of research, investigation and teacher training that cannot be reduced to just an instrumental practical activity.
Metrics
References
BATISTA, A. C.; LIMA, A. S. Formação, saberes docentes e identidade profissional: o que dizem as professoras do município de Mamanguape - PB?. Educação em Foco. Belo Horizonte - MG, v. 25, n. 46, mai./ago. 2022.
FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H.; MEDEIROS, E. A. Ser Professor e os sentidos da Didática por meio da lição tríplice: renascimento, conhecimento, compaixão. Série-Estudos. v. 27, n. 59. jan./abr. 2022.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KHAOULE, A. M. K.; CARVALHO, E. F. Diários de campo como possibilidade de pesquisa na formação de professores. Anais [...]. III Simpósio Nacional de História da UEG. Iporá - GO, 2013. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/simposionacionaldehistoria/article/view/2184.
MIRANDA, J. R.; SOUSA, M. S. B. A formação inicial de professores: uma análise entre o PIBID e o estágio curricular supervisionado no curso de Pedagogia. Cocar. v. 15, n. 33, 2021.
MONTÃO, L. C. V. Refletindo sobre a observação no contexto do estágio supervisionado obrigatório realizado em ambiente educacional. Anais [...]. VIII Congresso Nacional de Educação - CONEDU. Campina Grande - PB, Editora Realize, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89585.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional. Vitória da Conquista - BA, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez., 2021.
NORONHA, O. M. Epistemologia, formação de professores e práxis educativa transformadora. Quaestio. Sorocaba - SP, v. 12, n. 1, 2010.
NUNES, I. L. L. Robótica educacional no ensino de Matemática: mapeamento da produção científica e proposição de framework teórico-metodológico. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2023.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SANTOS, C. M. M.; ALVES, F. C.; LIMA, M. S. L. Fundamentos teóricos da docência no estágio supervisionado. Revista Online de Política e Gestão Educacional. Araraquara - SP, v. 26, n. 4, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.