Supervised Internship and Teacher Training: an experience report within the scope of the Mathematics Degree course

Authors

  • Joanderson de Oliveira Gomes Faculdade Três Marias - FTM
  • Josevandro Barros Nascimento Universidade Estadual da Paraíba
  • Danilo Rodrigues dos Santos Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii65059

Keywords:

Supervised internship, Teacher Training, Experience Report

Abstract

In the article at hand, we discuss the dimension of supervised internship and its contribution to teacher training. We take the experience report of a student on the Mathematics Degree course, offered by the State University of Paraíba (UEPB), regarding his experience in the field school and in the Supervised Internship I discipline, as an object of analysis and investigation for development of this reflection. Its transit during this period was recorded in a field diary, which allowed us to draw inferences and reflect on this activity. The text presents the importance of this moment in the training of future teachers, as well as the inseparability between theory and practice, as an essential path for the intern to understand and intervene in the reality in which they are inserted/ The. It was possible to realize that the supervised internship is not just a curricular component of a degree course, but is a field of research, investigation and teacher training that cannot be reduced to just an instrumental practical activity.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joanderson de Oliveira Gomes, Faculdade Três Marias - FTM

Mestre em Educação e Pedagogo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Membro do Grupo de Pesquisa História e Memória da Educação da Paraíba - HMEPB - (CCAE/UFPB/CNPq). Professor no Núcleo de Educação à Distância - (NEAD) da Faculdade Três Marias (FTM).

Josevandro Barros Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE/PPGEC, Mestre em Ciências, Modelagem Matemática e Computacional pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB/PPGMMC e Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal De Campina Grande - UFCG. Professor da Universidade Estadual da Paraíba.

Danilo Rodrigues dos Santos, Universidade Estadual da Paraíba

Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Possui curso técnico profissionalizante em informática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB. 

References

BATISTA, A. C.; LIMA, A. S. Formação, saberes docentes e identidade profissional: o que dizem as professoras do município de Mamanguape - PB?. Educação em Foco. Belo Horizonte - MG, v. 25, n. 46, mai./ago. 2022.

FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H.; MEDEIROS, E. A. Ser Professor e os sentidos da Didática por meio da lição tríplice: renascimento, conhecimento, compaixão. Série-Estudos. v. 27, n. 59. jan./abr. 2022.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 68. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KHAOULE, A. M. K.; CARVALHO, E. F. Diários de campo como possibilidade de pesquisa na formação de professores. Anais [...]. III Simpósio Nacional de História da UEG. Iporá - GO, 2013. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/simposionacionaldehistoria/article/view/2184.

MIRANDA, J. R.; SOUSA, M. S. B. A formação inicial de professores: uma análise entre o PIBID e o estágio curricular supervisionado no curso de Pedagogia. Cocar. v. 15, n. 33, 2021.

MONTÃO, L. C. V. Refletindo sobre a observação no contexto do estágio supervisionado obrigatório realizado em ambiente educacional. Anais [...]. VIII Congresso Nacional de Educação - CONEDU. Campina Grande - PB, Editora Realize, 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89585.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional. Vitória da Conquista - BA, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez., 2021.

NORONHA, O. M. Epistemologia, formação de professores e práxis educativa transformadora. Quaestio. Sorocaba - SP, v. 12, n. 1, 2010.

NUNES, I. L. L. Robótica educacional no ensino de Matemática: mapeamento da produção científica e proposição de framework teórico-metodológico. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2023.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SANTOS, C. M. M.; ALVES, F. C.; LIMA, M. S. L. Fundamentos teóricos da docência no estágio supervisionado. Revista Online de Política e Gestão Educacional. Araraquara - SP, v. 26, n. 4, 2022.

Published

2024-11-09

How to Cite

Gomes, J. de O., Nascimento, J. B. ., & Santos, D. R. dos . (2024). Supervised Internship and Teacher Training: an experience report within the scope of the Mathematics Degree course. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(3), 17–32. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11iii65059

Issue

Section

Artigos