Meanings and senses attributed to school practice by conclusive undergraduate students in mathematics the cases of Brazil and Colombia

The cases of Brazil and Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p355-392

Keywords:

Degree in Mathematics, School Practice, Meanings, Senses

Abstract

The article presents the results of a study carried out with Brazilian and Colombian students in the last semester of a mathematics degree, whose objective was to describe and analyze the meanings and senses attributed to school practice in relation to mathematics teaching and learning. A qualitative methodology with a phenomenological approach was implemented and a focus group was chosen. The analysis of the participants’ speeches was based on the theoretical and procedural contributions of content analysis (Bardin, 1977) and the scientific phenomenological descriptive method (Giorgi, 2008), which allowed the construction of six categories, namely: the teachers’ role in school practice, meanings attributed to planning, teaching, learning, and evaluation; emerging situations that hinder school practice, teaching resources, recreational activities, and technological mediation in school practice; contextualized teaching of mathematics; and importance of knowing the student in their cognitive, affective, and sociocultural dimensions. These emerging categories of the speeches of the graduates represent the essential structure of the investigated phenomenon, and constitute subsidies to motivate reflection on the meanings, feelings, and actions of teachers in initial training with respect to mathematics teaching and learning processes, considering the challenges and complexities of teaching in this globalized society and with increasingly accelerated steps in the social, environmental and technological spheres, which have an impact on educational processes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gustavo Javier Daza-Damian, Universidad Popular del Cesar, Valledupar, Colombia.

Mi nombre es Gustavo Javier Daza Damian.

Maestro en Procesos Socioeducativos y Prácticas Escolares por la Universidad de São João del Rei, Brasil. Maestro en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma de Querétaro, México. Licenciado en Matemáticas e informática por la Universidad Popular del Cesar, Colombia. Docente adscrito al Departamento de Matemáticas y Estadística de la Universidad Popular del Cesar, Valledupar, Colombia.

Temas que trabaja: Educación Matemática, línea de investigación: Afectividad en Matemática, Formación de profesores, y procesos de enseñanza y aprendizaje. dazagustavo11@gmail.com  

 

Romélia Mara Alves Souto, Universidade Federal de São João del-Rei, Minas Gerais, Brasil

Romélia Mara Alves Souto

Graduação em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora/MG. Mestrado e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora associada do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Federal de São João de- Rei/MG. Atua na formação inicial de professores de Matemática. Linhas de pesquisa: Educação Matemática, História e Educação Matemática e Formação de professores.

 

References

Abrahão, A. M. C., & Silva, S. A. F. da. (2017). Pesquisas sobre a formação inicial do professor que ensina Matemática no princípio da escolarização. Zetetiké, 25(1), 94–116. https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647742

Alcazar de Matos, N., Soliani Franco, V., & Moran, M. (2020). Análise das técnicas mobilizadas por licenciandos em matemática ao resolverem tarefas visuais. Revista Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 689-720. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p689-720

Andrade, F., de Oliveira, A., & Esquincalha, A. (2020). O que dizem os Professores das Licenciaturas em Matemática sobre suas Práticas e Percepções em Pré-Cálculo? Revista Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 573-603. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p573-603

Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2ª ed. Trillas.

Bardin, l. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, Lda.

Bicudo, M. (1994). Sobre a fenomenologia. In: M, Bicudo & V, Espósito. (orgs.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Unimep.

Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, Es: Narcea.

Boemer, M. (1994). A condução de estudos segundo a metodologia de investigação fenomenológica. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 2(1), 83-94. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-11691994000100008

Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage.

Castro, W. F., Velásquez-Echavarría, H., y López-Sora, J. (2021). Recursos didácticos y contextos usados por futuros profesores de matemáticas. Boletim de Educação Matemática, 35(69), 432-458. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a20

Da Ponte, J. P. (2000). Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, 24, 63-90. https://doi.org/10.35362/rie240997

Davis, C. & Esposito, Y. (1991). O papel e a função do erro na avaliação escolar. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 72(1711), 196-206. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.72i171.1295

Díaz-Barriga, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (3ª ed.). Mc Graw Hill.

Fernandes, S. D. S., & Rocha, V. (2006). A contextualização no ensino de matemática–um estudo com alunos e professores do ensino fundamental da rede particular de ensino do Distrito Federal. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática)–Universidade Católica de Brasília. https://www.ucb.br/sites/100/103/tcc/22006/susanadasilvafernandes.pdf

Figueiredo, F., & Groenwald, C. (2020). O design e a (re)formulação e resolução de problemas com o uso de Tecnologias Digitais na formação inicial de professores de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 114-143. doi:https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p114-143

Fiorentini. D. (1995). A dimensão social e política da educação matemática. In: C. Xavier. (org.) O construtivismo na matemática de 5ª a 8ª série: divisão de treinamento área educacional. CTE.

Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra.

Freire, P. (2013). Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Editora Paz e Terra.

Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Série pesquisa v.10. Liber Livro Editora.

Gimeno Sacristán, J.S. (1998). O currículo uma reflexão sobre a prática. Artmed.

Giorgi, A. (2006). Difficulties encountered in the application of the phenomenological method in the social sciences. Análise Psicológica, 3(24), 353-361. https://doi.org/10.14417/ap.175

Giorgi, A. (2008). Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In J. Poupart (Org.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp.386-409).Vozes.

Gonçalves, P., y Núñez, I. (2021). Control en la resolución de problemas matemáticos: una experiencia en formación docente. Boletim de Educação Matemática, 35(69), 459-478. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a21

Graells, P. (2000). Los medios didácticos. http://www.peremarques.net/medios.htm

Hoffmann, J. (2001). Avaliar para promover: as setas do caminho. Mediação.

Labrador, M. & Andreu, M. (2008). Metodologías activas. Ediciones Universidad Politécnica de Valencia.

Lopes, M. M. (2011). Contribuições do software GeoGebra no ensino e aprendizagem de trigonometria. In XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 13, 1-12.

Losano, A. L. (2018). Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores iniciantes que participam de comunidades investigativas. Zetetiké, 26(3), 441-463. https://doi.org/10.20396/zet.v26i3.8650646

Mendes, L., Pereira, A., & Proença, M. (2020). O que dizem as pesquisas sobre a Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática: um olhar sobre as fragilidades metodológicas. Revista Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 721-750. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p721-750

Pain, S. (2002). A importância da teoria na arte de ensinar. In: E, Grossi. (Org.). Por que ainda há quem não aprende?: A teoria. Vozes.

Pérez, M. Del Puy. (1998). A solução de problemas em matemática. In: J, Pozo. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Artmed.

Rodrigues, C. & Schwantz, J. (2016). Buracos negros na formação inicial de professores de matemática. Boletim de Educação Matemática, 30(56), 939–953. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a05

Rodrigues, P. H., & Cyrino, M. C. de C. T. (2020). Identidade profissional de futuros professores de matemática: aspectos do autoconhecimento mobilizados no Vaivém. Zetetiké, 28, 1-26. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8654512

Santos Junior, C. L. dos, & Maia, L. de S. L. (2021). Significados produzidos por futuros professores de Matemática ao estudar diferentes modelos geométricos. Zetetiké, 29(00), 1-18. https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661597

Santos, L. L. C. P. (2001). Dilemas e controvérsias no campo do currículo. In: G.A. Silva. (Org.) Diretrizes Curriculares da Escola Sagarana. PROCAD. Guia de Estudo, n° 5. Secretaria de Estado da educação de Minas Gerais.

Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en los profesores. Paidós.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.

Vale, M. (1995). As questões fundamentais da didática: enfoque político-social construtivista. Ao Livro Técnico.

Wazlawick, P., Camargo, D. D., & Maheirie, K. (2007). Significados e sentidos da música: uma breve" composição" a partir da psicologia histórico-cultural. Psicologia em estudo, 12, 105-113. https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000100013

Walshaw, M. (2012). Reformulations of mathematics teacher identity and voice. Journal of Matehematics Teacher Education, 15(2), 103–108. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9206-3

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Editora Artes Médicas Sul Ltda.

Published

2022-10-31

How to Cite

DAZA-DAMIAN, G. J.; ALVES SOUTO, R. M. Meanings and senses attributed to school practice by conclusive undergraduate students in mathematics the cases of Brazil and Colombia: The cases of Brazil and Colombia. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 355–392, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i3p355-392. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/55109. Acesso em: 17 jul. 2024.