Instrumental Approach and Applications
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p247-280Keywords:
Instrument, Extended SAI model, Internal Research, External research, Digital technologies, MathematicsAbstract
This article aims to bring contributions about the use of Pierre Rabardel's Instrumental Approach, as an effective theoretical framework in the development of studies by researchers who are interested in the analysis of technological tools and their potentialities that intervene in the subject's relationship (researcher, Professor and/or student), with the objects of knowledge through the mediation of these tools, aiming at mathematical learning. In the applications, we give special attention to digital technological tools, choosing the GeoGebra software as a computational learning environment, observing the theoretical elements of this approach in two dimensions, which we define as internal research and external research. We therefore propose an extension of the Instrumental Activity Situations (IAS) model in three dimensions, motivating a reflection on the role of the Professor or researcher in the primitive relations of this model in external research, during its application in the classroom. We hope that our contributions/reflections find a significant space in the development of educational research, especially in science and mathematics using Rabardel’s Instrumental Approach
Metrics
References
Abar, C. A. A. P; Alencar, S. V. A Gênese Instrumental na Interação com o GeoGebra: uma proposta para a formação continuada de professores de Matemática. Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, v.27, n. 46, agosto, p.349-365,2013.
Boldrini, Luis José e outros (1980). Álgebra Linear. 3 ed. São Paulo: Harper & Row do Brasil.
Drijvers P. (2002), L’algèbre sur l’écran, sur le papier et la pensée algébrique. p. 215-242. In: Guin D. & Trouche L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.
Guin D. & Trouche L. (Coord. par) (2002). Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.
Henriques, A. (2019) Saberes Universitários e as suas relações na Educação Básica - Uma análise institucional em torno do Cálculo Diferencial e Integral e das Geometrias. Via Litterarum. Ibicaraí, Bahia. Editora.
Henriques, A., Nagamine, A., Serôdio, R. (2020). Mobilização de crivos de curvas e de superfícies na resolução de problemas matemáticos: uma aplicação no ensino superior. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.22, n. 1, 253-275.
Henriques, A. Serôdio, R. Intervenção de Tecnologias e Noções de Registros de Representação no Estudo de Integrais Múltiplas na Licenciatura em Matemática. Anais do VI HTEM - São Calos-SP. 2013.
Bittar, M. (2011). A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista, Curitiba, (157-171). Disponivel em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602011000400011
Lagrange J.B. (2002), Etudier les mathématiques avec les calculs symboliques : quelle place pour les techniques. p. 151-185. In: GUIN D. & TROUCHE L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.
Trouche L (2002). Une approche instrumentale de l’apprentissage des mathématiques dans l’environnement calculatrice symbolique. p. 187-214. In: GUIN D. & TROUCHE L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.
Rabardel P. (1995). Les Hommes et les Technologies : Approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin Editeur, Paris.
Ramos, S. M. Aplicação de Modelos de PCOC na Aprendizagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, 2018.
Verillon P. (1996), La problématique de l’enseignement : un cadre pour penser l’enseignement du graphisme, Revue GRAF & TEC. V. 0 n° 0, Université Fédérale Santa Catarina, Brésil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).