Instrumental Approach and Applications

Authors

  • Afonso Henriques Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p247-280

Keywords:

Instrument, Extended SAI model, Internal Research, External research, Digital technologies, Mathematics

Abstract

This article aims to bring contributions about the use of Pierre Rabardel's Instrumental Approach, as an effective theoretical framework in the development of studies by researchers who are interested in the analysis of technological tools and their potentialities that intervene in the subject's relationship (researcher, Professor and/or student), with the objects of knowledge through the mediation of these tools, aiming at mathematical learning. In the applications, we give special attention to digital technological tools, choosing the GeoGebra software as a computational learning environment, observing the theoretical elements of this approach in two dimensions, which we define as internal research and external research. We therefore propose an extension of the Instrumental Activity Situations (IAS) model in three dimensions, motivating a reflection on the role of the Professor or researcher in the primitive relations of this model in external research, during its application in the classroom. We hope that our contributions/reflections find a significant space in the development of educational research, especially in science and mathematics using Rabardel’s Instrumental Approach

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Afonso Henriques, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Departamento de Ciências Exatas e tecnológicas - DCET Coordenador do curso de Especialização em Ensino de Ciências e Matemática (EECM) Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem da Matemática em Ambiente Computacional (GPEMAC)

References

Abar, C. A. A. P; Alencar, S. V. A Gênese Instrumental na Interação com o GeoGebra: uma proposta para a formação continuada de professores de Matemática. Boletim de Educação Matemática. Rio Claro, SP, v.27, n. 46, agosto, p.349-365,2013.

Boldrini, Luis José e outros (1980). Álgebra Linear. 3 ed. São Paulo: Harper & Row do Brasil.

Drijvers P. (2002), L’algèbre sur l’écran, sur le papier et la pensée algébrique. p. 215-242. In: Guin D. & Trouche L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.

Guin D. & Trouche L. (Coord. par) (2002). Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.

Henriques, A. (2019) Saberes Universitários e as suas relações na Educação Básica - Uma análise institucional em torno do Cálculo Diferencial e Integral e das Geometrias. Via Litterarum. Ibicaraí, Bahia. Editora.

Henriques, A., Nagamine, A., Serôdio, R. (2020). Mobilização de crivos de curvas e de superfícies na resolução de problemas matemáticos: uma aplicação no ensino superior. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.22, n. 1, 253-275.

Henriques, A. Serôdio, R. Intervenção de Tecnologias e Noções de Registros de Representação no Estudo de Integrais Múltiplas na Licenciatura em Matemática. Anais do VI HTEM - São Calos-SP. 2013.

Bittar, M. (2011). A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista, Curitiba, (157-171). Disponivel em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602011000400011

Lagrange J.B. (2002), Etudier les mathématiques avec les calculs symboliques : quelle place pour les techniques. p. 151-185. In: GUIN D. & TROUCHE L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.

Trouche L (2002). Une approche instrumentale de l’apprentissage des mathématiques dans l’environnement calculatrice symbolique. p. 187-214. In: GUIN D. & TROUCHE L. Calculatrices symboliques – transformer un outil en un instrument du travail mathématique : un problème didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques. La pensée sauvage éditions.

Rabardel P. (1995). Les Hommes et les Technologies : Approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin Editeur, Paris.

Ramos, S. M. Aplicação de Modelos de PCOC na Aprendizagem da Geometria Espacial no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz, 2018.

Verillon P. (1996), La problématique de l’enseignement : un cadre pour penser l’enseignement du graphisme, Revue GRAF & TEC. V. 0 n° 0, Université Fédérale Santa Catarina, Brésil.

Published

2021-12-27

How to Cite

HENRIQUES, A. Instrumental Approach and Applications. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 247–280, 2021. DOI: 10.23925/1983-3156.2021v23i3p247-280. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/56144. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

DOCUMENTAL APPROACH TO TEACHING