Appropriation by teachers of games on 1st-degree equations proposed in textbooks

Authors

  • Felipe Alexandre de Lima Lira Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Elisângela Bastos de Melo Espindola Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Jana Trgalová Université Claude Bernard Lyon 1

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p151-184

Keywords:

Appropriation model of a new resource, Mathematical games, 1st-degree equation

Abstract

We present an excerpt from an ongoing study in the Postgraduate Program in Science Teaching (PPGEC), on mathematics teachers’ appropriation of games. These games concern first-degree equations and are proposed in textbooks approved by the National Textbook Program. We took as reference the model of appropriation of a new resource, structured in three phases: pre-appropriation, original appropriation, and reappropriation. This study was developed with a mathematics teacher of the final years of an elementary municipal school of Recife, from the perspective of reflective investigation methodology, elaborated in the documentational approach to didactics. In the present work, we only analyze the pre-appropriation and original appropriation phases of the equivalent equations game, chosen by the teacher, among others that she analyzed. About the results, we highlight the influence of mathematical knowledge for teaching in the instrumentalization process of this game and the different types of instrumental orchestrations planned and effectively implemented for its use in the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Felipe Alexandre de Lima Lira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e Matemática (PPGEC) da Universidade Federal Rural de Pernambuco

Elisângela Bastos de Melo Espindola, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Departamento de Educação. Área Métodos e Técnicas. Atuação no Programa de Pós-graduação em Ensino das Ciências (PPGEC) e PROFMAT.

Jana Trgalová, Université Claude Bernard Lyon 1

Docteure en Didactique des Mathématique. Maître de conférences, didactique des mathématiques et TICE. S2HEP - Université Claude Bernard Lyon 1.

References

Araújo, A.J. (2009). O ensino de álgebra no Brasil e na França: estudo sobre o ensino de equações do 1º grau à luz da teoria antropológica do didático. Tese de doutorado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Ball, D. L.; D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389-407.

Batista, C. L. (2018). Os conceitos de apropriação: contribuições à Ciência da Informação. Em Questão, 24(2), 210-234.

Brasil. Ministério da Educação. (2020). Guia digital PNLD 2020. Brasília. Recuperado de https://pnld.nees.ufal.br/assets-pnld/guias/Guia_pnld_2020_pnld2020-matematica.pdf.

Brasileiro, A. M. M. (2011). A autoconfrontação simples aplicada à formação de docentes em situação de trabalho. Scripta,15 (28), 205-224.

Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19 (2), 221-265.

Dante, L. R. (2018). Teláris. Matemática. 7º ano. São Paulo: Ática.

De Vaujany, F.-X. (2006). Pour une théorie de l’appropriation des outils de gestion: Vers un dépassement de l’opposition conception-usage. Management and Avenir, 9, 109-126.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., & Gravemeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234.

Gay, M. R.G. & Silva, W.R. (2018). Araribá Mais Matemática. 7º ano. São Paulo: Moderna.

Gueudet, G. & Trouche, L. (2008). Du travail documentaire des enseignants : genèses, collectifs, communautés. Le cas des mathématiques. Education et didactique, 2 (3), 7-33.

Michaelis. (2021). Apropriação. In Dicionário brasileiro da língua portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos. Recuperado de https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=apropria%C3%A7%C3%A3o

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies : une approche cognitive des instruments contemporains. Paris, Armand Colin.

Recife. Secretaria Municipal de Educação. (2021). Plano de estudo. 9º ano. 2ª semana. Recuperado de http://educ.rec.br/escoladofuturoemcasa/wp-content/uploads/2021/03/0003421_Plano-de-Estudo-9o-ano_2a-semana-R01-MS-10-03.pdf.

Rocha, K.M, Trouche, L. (2015). Da produção coletiva de livros didáticos digitais aos usos feitos por professores de matemática: o caso do grupo francês sésamath. Em Teia Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 6 (3), 1-22.

Roger, J-L. (2013). Metodologia e métodos de análise em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 16, 111-120.

Rousson, L. (2017). Conception d’un jeu-situation numérique et son appropriation par des professeurs: le cas de l’enseignement de l’énumération à l’école maternelle. Université Claude Bernard Lyon 1, Lyon-France.

Serfaty-Garzon, P. (2003). L’Appropriation. Dictionnaire critique de l’habitation et du logement. Paris: Armand Colin, 27-30.

Trgalová, J., Rousson, L. (2017). Model of appropriation of a curricular resource: a case of a digital game for the teaching of enumeration skills in kindergarten. ZDM Mathematics Education, 49 (5), 769-784.

Trouche, L., Gueudet G., Pepin B. & Aldon, G. (2020). L’approche documentaire du didactique. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02512596/document.

Trouche, L. (2004). Managing the complexity of human/machine interactions in computerized learning environments: Guiding students’ command process through instrumental orchestrations. International Journal of Computers for Mathematics Learning, 9, 281-307.

Published

2021-12-27

Issue

Section

DOCUMENTAL APPROACH TO TEACHING