Philosophies Philosophies of Difference and Mathematics Education: Possible and Invented Conversations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i2p600-617

Keywords:

Mathematics Education, Nietzsche, Teaching, Philosophies of Difference.

Abstract

This article intertwines mathematics education with the philosophies of difference. In other words, it is about thinking about a mathematics education (among so many) that becomes possible by having Nietzsche, Foucault and Deleuze as intercessors of a philosophy that produces questions and displacements. Through an affirmative, propositional philosophy, legacy of Nietzsche, this article presents a summary of three theses developed in a research group at the Federal University of Rio Grande do Sul that discusses mathematics Eeducation and the philosophies of difference and the classroom and teaching and... This presentation is not intended to serve as a model for other research, nor to replace a truth that dictates who is a good math teacher, what the functions of mathematics education or the curriculum that hierarchizes knowledge and directs conduct are. Our desire is to share conditions to inquire what mathematics education can do during the philosophies of difference and what are the spaces to think about an education that is not just reproduction.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gilberto Silva dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação em Ciências pelo programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (PPGQVS/UFRGS).

Mestre em Educação em Ciências (PPGQVS/UFRGS).

Licenciado em Matemática - UFRGS

Professor de matemática na RME SMED/POA.

Virgínia Crivellaro Sanchotene, Prefeitura Municipal de Porto Alegre

Doutora em Educação

Docente da RME/SMED/POA

Samuel Edmundo Lopez Bello, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação Matemática

Docente dos programas de pós-graduação em Educação e Educação em Ciências

References

Aurich, G. D. R. (2017). Reescrita de si: a invenção de uma docência em matemática. Tese (doutorado em educação). https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/169285.

Bello, S. E. L., Sanchotene, V. C. (2018). Pensamento e verdade na Educação (Matemática): conversações com Foucault e Deleuze. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 23(1), p. 141-147, revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4197/pdf.

Deleuze, G. (2002). Em quê a filosofia pode servir a matemáticos, ou mesmo a músicos: mesmo e sobretudo quando ela não fala de música ou de matemática. Trad. Tomaz Tadeu. Educação e Realidade, 27(2), p. 225-226. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/31078/19290.

Deleuze, G. (1991). A dobra: Leibniz e o Barroco. Trad. L. Orlandi, Papirus.

Deleuze, G. (2006) Diferença e Repetição. Trad. L. Orlandi e R. Machado. 2 Ed. Rio de Janeiro, Graal.

Deleuze, G. (2018). Nietzsche e a filosofia. Trad. Mariana de Toledo Barbosa, Ovídio de Abreu Filho. n-1 edições.

Foucault, M. (1988). Microfísica do Poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Ed. Graal.

Gallo, S. (2021). Entrevista disponível em: https://youtu.be/4cAPViU9bGQ

Genette, G. (2016). Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Trad. Luciene Guimarães e Maria Antônia Ramos Coutinho. Faculdade de Letras.

Nietzsche, F. (2005a). Além do bem e do mal. Trad. Paulo César de Souza. Companhia das Letras.

Nietzsche, F. (2009). Escritos sobre educação. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. Loyola.

Nietzsche, F. (2009). Genealogia da moral. Trad. Paulo César de Souza. Companhia das letras.

Nietzsche, F. (2005b). Humano, demasiado humano. Trad. Paulo César de Souza. Companhia das Letras.

Sanchotene, V. C. (2022). Matemática como hipotexto: inventário e invenções. Tese (doutorado em educação). https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/236396.

Santos, G. S. (2021). Pedagogia da Realidade e Educação Matemática: entre as docências escrava e nobre. Tese (doutorado em educação em ciências). http://hdl.handle.net/10183/224586.

Santos, G. S.; Bello, S. E. L. (2021). Docências escrava e nobre: filosofia e educação. In: Reflexão e ação.

Santos, G. S., Sperrhake, R., Bello, S. E. L. (2018). Grupo de pesquisa Praktiké: educação e currículo em ciências e matemática. In: SANTOS, G. S., SPERRHAKE, R. & BELLO, S. E. L. (orgs.). Abordagens Filosóficas Contemporâneas em Educação: docências, matemáticas e subjetivações. Oikos, p. 3. https://oikoseditora.com.br/obra/index/id/939.

Sobrinho, N. C. M. (2012). Apresentação. Nietzsche, Friedrich. Escritos sobre educação. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. Loyola, p. 7-48.

Published

2022-08-31

How to Cite

SILVA DOS SANTOS, G.; CRIVELLARO SANCHOTENE, V. .; EDMUNDO LOPEZ BELLO, S. Philosophies Philosophies of Difference and Mathematics Education: Possible and Invented Conversations. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 600–617, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i2p600-617. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57457. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Especial issue: Filosofia da Educação Matemática 2022