Problem solving and teaching equations of 2nd degree
meta-analysis of two professional master's research studies
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p668-690Keywords:
Algebra, Mathematical education, 2nd Degree equations, Problem solvingAbstract
This paper aimed to analyze proposals of teaching 2nd degree Equations developed in research's postgraduate with a focus on problem solving and the conceptions of Algebra. We developed bibliographic research in which we obtained two dissertations that underwent a meta-analysis. The results show that both are interested in teaching approaches to 2nd degree Equations related to Problem Solving. However, misunderstandings between theory and practice are evident regard to limitations and potential of each approach to Problem Solving, in addition to the recurrence of exercises related to the systematization of techniques through repetition, reinforcing a fundamentalist-analytical view of Algebra. It is necessary to consider the importance of expanding studies that present sequential proposals for teaching 2nd degree Equations in the midst of Problem Solving, consistently employing the different approaches (about, for and via), and the conceptions of Algebra that are linked to this teaching.
Metrics
References
Bicudo, M. A. V. (2014). Metanálise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 9, 7-20.
Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: 3º e 4º ciclos. Ministério da Educação (MEC).
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Ministério da Educação (MEC).
Coutinho, R. P. (2016). Uma aplicação da Resolução de Problemas no ensino das equações do 2º grau [Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Matemática e Estatística]. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4823.
Echeverría, M. D. P. (1998). A solução de problemas em matemática. In: J. I. Pozo (org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. (pp. 44-65). ArtMed.
Fiorentini, D.; Miorim, M. A. & Miguel, A. (1993). Contribuição para um Repensar... a Educação Algébrica Elementar. Pro-Posições, Campinas, 4(1), 78–91.
Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. Atlas.
Gonçalves, B. M. & Proença, M. C. de. (2020). Análise dos conhecimentos conceitual e procedimental de alunos do primeiro ano do Ensino Médio sobre equação do 2º grau. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 5(2), 209-228.
Kieran, C. (2004).The core of algebra: Reflections on its main activities. In: K. Stacey ; H. Chick & M. Kendal. (Ed.). The future of the teaching and learning of algebra: The 12th ICMI study. (pp. 21-33). Springer.
Kuroiwa, E. T. N. (2016). Uma abordagem peculiar da Equação do Segundo Grau no Ensino Fundamental e Médio [Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas]. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/145534
Lins, R. C. & Gimenez, J. (1997). Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Papirus Editora.
Lovatto, P. A., Lehnen, C. R., Andretta, I., Carvalho, A. D., & Hauschild, L. (2007). Metanálise em pesquisas científicas: enfoque em metodologias. Revista Brasileira de Zootecnia, 36, 285-294.
Onuchic, L. de la R. & Allevato, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, 25(41), 73-98.
Pereira, F. F. & Proença, M. C. de. (2023). Ensino-Aprendizagem de Equações de 2º grau via Resolução de Problemas: uma experiência a partir de uma trajetória hipotética de aprendizagem. Revista Paranaense de Educação Matemática, 12, p. 427-446, 2023.
Pereira, F. F.; Doneze, I. S. & Proença, M. C. de. (2023). Livros Didáticos do PNLD e a BNCC: Análise da Organização do Ensino de Equações de 2º Grau. Perspectivas da Educação Matemática, 16, p. 01-20, 2023.
Pereira, F. F.; Doneze, I. S. & Proença, M. C. de. (2022). A elaboração de problemas de Equação de 2o grau nos livros didáticos de Matemática. In: Congresso Iberoamericano de Educação Matemática, 2022, São Paulo. IX CIBEM. São Paulo: Akademy, 2022, 1, p. 2898-2908.
Proença, M. C. (2021). Resolução de Problemas: uma proposta de organização do ensino para a aprendizagem de conceitos matemáticos. Revista de Educação Matemática,18, 1-14.
Proença, M. C. (2018). Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. EdUEM.
Proença, M. C. (2018a). O ensino de matemática por meio da resolução de problemas: metanálise de propostas nos 6º e 7º anos do ensino fundamental. Educação Matemática Pesquisa, 20(1), 496-517.
Proença, M. C. D., Campelo, C. D. S. A., & Santos, R. R. D. (2022). Problem Solving in BNCC: reflections for its insertion in the curriculum and in Mathematics teaching at Elementary School. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciéncias e Matemática, 13(6), 1-19.
Proença, M. C & Maia-Afonso, É. J. (2020). Resolução de Problemas: análise de propostas de ensino em dissertações de mestrado profissional. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(18), 180-201.
Proença, M. C. & Maia, É. J. (2018). O ensino de matemática por meio da resolução de problemas: análises de propostas desenvolvidas no Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, 23(57), 92-112.
Sangiorgi, O. (1961). Matemática para a quarta série ginasial. Ed. Nacional.
Sangiorgi, O. (1967). Matemática Curso Moderno. Ed. Nacional.
Santos, J. A., de Oliveira, G. S., & Borges, T. D. D. F. F. (2021). Metanálise como método para desenvolver pesquisas científicas. Cadernos da FUCAMP, 20(48).
Severino, A. J. (2007). Metodologia do Trabalho Científico. Cortez.
Schoenfeld, A. H. (2020). Mathematical practices, in theory and practice. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 52(2), 01-13.
Schoen, L. H. (1994). Ensinar a álgebra elementar focalizando problemas. In: A. F. Coxford & A. P. Shulte. As idéias da álgebra. (pp. 135-144). Atual.
Schroeder, T. L. & Lester Jr, F. K. (1989). Developing understanding in mathematics via problem solving. In: P. R. Trafton & A. P. Shulte, (eds.) New directions for elementary school mathematics. (pp. 31-42). NCTM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).