Shared reflections in an investigation of personal practice: learning trajectory of a teacher involving exploratory statistics teaching

Authors

  • Dalva Spiler Brandelero Unespar
  • Everton José Goldoni Estevam Unespar Campo Mourão

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p479-507

Keywords:

Exploratory task, Statistics teaching, Mathematics education, Exploratory teaching

Abstract

This paper discusses a first teaching experience in which a Basic Education teacher investigates her own practice, and it aims at investigating learnings that made her reflections evident, which are shared with a research group in which she participates, while performing and analyzing her practice based on exploratory statistics teaching. Data analyzed consider audio recording transcription of this first teaching experience, and video recording of interactions with the research group from episodes and comments intentionally selected by the research-teacher. The episodes analyzed make evident learnings which emerge from the implementation of lessons based on the exploratory statistics teaching, which revels this complex path marked by the importance of individual and collective reflection in sharing and contraposition context, expanding the teacher-researcher perceptions and professional strengthening based on a previously carried out planning. Investigation of the own practice, despite requiring courage and public exposition, when performed in an honest and responsible way, demonstrates its relevance for the teacher’s professional learning. The experience also has allowed noticing out the exploratory teaching perspective as able to promote students’ reasoning in complex situations, such problematization in this practice, revealing itself as possible and promising for teaching in Basic Education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dalva Spiler Brandelero, Unespar

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática

Everton José Goldoni Estevam, Unespar Campo Mourão

 Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática

References

Batanero, C. (2019). Treinta años de investigación en educación estocástica: reflexiones y desafios. In: Contreras, J. M. et al. (ed.). Actas del tecer congresso internacional virtual de educación estadística (p. 1-15). https://www.ugr.es/~fqm126/civeest.html

Brandão, R. J. B. (2012). Formação do professor de matemática no centro de estudos superiores de Bacabal/UEMA para o ensino de estatística [Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://repositorio.pgsskroton.com//handle/123456789/3496

Brandelero, D. S. (2021). Aprendizagem profissional de uma professora na realização de práticas de Ensino Exploratório de Estatística [Dissertação de mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual do Paraná]. http://biblioteca.unespar.edu.br:8080/pergamumweb/vinculos/00008a/00008adb.pdf

Canavarro, A. P. (2011.) Ensino Exploratório de Matemática: Práticas e desafios. Revista Educação e Matemática, 115, 11-17. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/1982

Chapman, O., & Heater, B. (2010). Understanding change through a high school mathematics teacher’s journey to inquiry-based teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(6), 445-458. https://doi.org/10.1007/s10857-010-9164-6

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249–305. https://doi.org/10.3102/0091732X02400124

Costa Júnior, J. R. (2019). Compreensões de letramento estatístico entre licenciandos de matemática: explorando dimensões críticas em situação de formação [Tese de doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco]. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/37704

Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 3ª. Ed. Porto Alegre: Artmed.

Cyrino, M. C. C. T., & Jesus, C. C. (2014). Análise de tarefas matemáticas em uma proposta de formação continuada de professoras que ensinam matemática. Ciência & Educação, 20(3), 751-764. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300015

Cyrino, M. C. C. T., & Oliveira, H. M. (2016). Ensino exploratório e casos multimídia na formação de professores que ensinam matemática. In: Cyrino, M. C. C. T. (Ed.). Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam matemática: elaboração e perspectivas. Londrina: EDUEL, 19-32.

Cyrino, M. C. C. T., & Teixeira, B. R. (2016). O ensino exploratório e a elaboração de um framework para os casos multimídia. In: Cyrino, M. C. C. T. (Org.). Recurso multimídia, para formação de professores que ensinam matemática: elaboração e perspectivas. 1ª ed. Londrina: Eduel (pp. 83-99).

De Paula, E. F., & Cyrino, M. C. C. T. (2021). Identidade profissional de professores que ensinam matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações. Pro-Posições, 32, e20180109. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0109

Estevam, E. J. G., & Cyrino, M. C. C. T. (2016). Desenvolvimento Profissional de Professores em Educação Estatística. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 9(1), 115-150. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2016v9n1p115-150

Estevam, E. J. G., Cyrino, M. C. de C. T., & Oliveira, H. (2018). Desenvolvimento do Conhecimento Estatístico para ensinar a partir da análise de tarefas em uma comunidade de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 9(2), 32–51. https://doi.org/10.26843/rencima.v9i2.1643

Estevam, E. J. G., Cyrino, M. C.C. T., & Oliveira, H. M. (2015). Medidas de Tendência Central e o Ensino Exploratório de Estatística. Perspectivas Da Educação Matemática, 8(17). https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/835

Estevam, E. J. G., Cyrino, M. C.C. T., & Oliveira, H. M. (2021). Aprendizagens profissionais de professores sobre o ensino de estatística suscitadas por reflexões na análise de um caso multimedia. Revista Portuguesa De Educação, 34(1). https://doi.org/10.21814/rpe.20709

Freire, I., Bahia, S., Estrela, M. T., Amaral, A. (2014). A Dimensão Emocional da Docência: Contributo para a Formação de Professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, 46-2, 151-171. https://doi.org/10.14195/1647-8614_46-2_8

Gal, I. (2002). Statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x

Lima, C. N. M. F., & Nacarato, A. M. (2009). A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em matemática. Educação em Revista, 25(2), 241-265. https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200011

Oliveira, H., & Cyrino, M. (2013). Developing Knowledge of Inquiry-Based Teaching by Analysing a Multimedia Case: One Study with Prospective Mathematics Teachers. Sisyphus. Journal of Education, 1(3), 214-245. http://dx.doi.org/10.25749/sis.3712

Oliveira, H., & Serrazina, L. (2002). A reflexão e o professor como investigador. In: GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 29-42). APM.

Ponte, J. P. (2002). Investigar a nossa própria prática. In: GTI (Org.). Refletir e investigar sobre a prática profissional (pp.5-28). APM.

Ponte, J. P. (2004). Investigar a nossa própria prática: uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. In: Castro, E. & Torre, E. (Eds.), Investigación en educación matematica (pp. 61-84). Coruña: Universidad da Coruña. Republicado em 2008, PNA - Revista de Investigación em Didáctica de la Matemática, 2(4), 153-180. http://dx.doi.org/10.30827/pna.v2i4.6196

Rodgers, C. (2002). Defining Reflection: Another Look at John Dewey and Reflective Thinking. Teachers College Record, 104(4), 842–866. https://doi.org/10.1111/1467-9620.00181.

Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: how professionals think in action. Basic Books.

Stein, M. K.; Engle, R. A.; Smith, M. S.; Hughes, E. K. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. https://doi.org/10.1080/10986060802229675.

Published

2023-04-29

How to Cite

SPILER BRANDELERO, D.; GOLDONI ESTEVAM, E. J. . Shared reflections in an investigation of personal practice: learning trajectory of a teacher involving exploratory statistics teaching. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 479–507, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i1p479-507. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58091. Acesso em: 24 nov. 2024.