Interdisciplinary perspectives explained in the Pedagogical Projects of Degree Courses in Mathematics in Brazilian Public Universities
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p464-500Keywords:
Degree in Mathematics, Course Pedagogical Project, InterdisciplinarityAbstract
In this article, we analyze and discuss perspectives of interdisciplinarity present in the pedagogical projects of mathematics degree courses (PPC) in public universities in Brazil. We used a systematic review, of the metasynthesis type, based on five regional studies published in the e-book resulting from a national survey that presents and discusses the content of PPC courses that comply with Resolution CNE/CP 02/2015. The metasynthesis consisted of two stages, the first consisting of small interpretive syntheses that sought to identify and categorize the concepts and ways of implementing interdisciplinarity. The second consisted of an integrative synthesis of the three identified perspectives, in order to obtain a national panorama. The results show that of the 105 courses analyzed by the authors of the five articles, only six show evidence of a perspective of formation THROUGH interdisciplinarity, which aims to provide future mathematics teachers with opportunities to “experience” and “exercise” interdisciplinary proposals. Given the importance of this interdisciplinary perspective in the training of mathematics teachers, the scenario presented is worrying and further research may be necessary to understand the effects after the reformulations provided for in Resolution CNE/CP 02/2019, in which interdisciplinarity is poorly defined and cited.
Metrics
References
Alvarenga, A. M.; Tauchen, G.; Alvarenga, B. T. (2017). A interdisciplinaridade nos componentes curriculares de cursos de licenciatura da área de ciências exatas e da terra. Revista Thema, [S.l.], v.14, n.3, p.151-166. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.151-166.486.
Araújo, R. R. De; Tauchen, G.; Heckler, V. (2017). Como a busca “da” e “pela” interdisciplinaridade permeia as pesquisas na área de formação de professores em Ciências da Natureza? In: Revista Thema, [S.l.], v.14, n.3, p.132-150. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.132-150.485.
Brasil (2015). Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file.
Brasil (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Diretrizes. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file.
Brito, E. P. P. E. (2017). A interdisciplinaridade e a arte do malabarismo na formação de professores e professoras. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v.33, n.1, p.133-149, abr. https://doi.org/10.21573/vol33n12017.67488.
Coura, F. C. F., Oliveira A. T. C. C., Cristovão, E. M., Andrade, F., Marco, F. F., Franchi, R. H. O. L. (2021). Panorama das Licenciaturas em Matemática em Universidades Federais e Estaduais na Região Sudeste: adequação à Resolução CNE/CP Nº. 02/2015. In: Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
De Moura, F. M. T.; Carneiro, C. C. B. E. S. (2016). Interdisciplinaridade e contextualização nos projetos políticos pedagógicos em cursos de formação inicial de professores de química. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v.9, n.2. https://doi.org/10.3895/rbect.v9n2.3000.
Fazenda, I. C. A. (2002). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? 5º ed. São Paulo: Loyola.
Fazenda, I. C. A. (2012). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Editora Papirus.
Ferreira, A. C. et. al. (2021). Panorama das Licenciaturas em Matemática em Universidades Federais e Estaduais da Região Norte: adequação à Resolução CNE/CP Nº. 02/2015. In: Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). A Licenciatura em matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
Fidelis, A. K., & Geglio, P. C. (2019). Interdisciplinaridade e contextualização: desafios de professores de Ciências Naturais em preparar os alunos para o ENEM. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 10(6), 215-234. https://doi.org/10.26843/rencima.v10i6.2047.
Fiorentini, D., & Crecci, V. M. (2017). Metassíntese de pesquisas sobre conhecimentos/saberes na formação continuada de professores que ensinam matemática. Zetetike, 25(1), 164–185. https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647773.
GEPFPM (2018). Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores de Matemática e as Revisões Sistemáticas. In: Oliveira, A. M. P.; Ortigão, M. I. R. (org.) Abordagens Teóricas e Metodológicas nas Pesquisas em Educação Matemática. Brasília: SBEM. p. 234-254. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/ebook_.pdf .
Japiassú, H. (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago.
Leis, H. R. (2005). Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, Florianópolis, n. 73, ago. https://doi.org/10.5007/2176.
Lopes, D. S., & De Almeida, R. O. (2019). Percepções sobre limites e possibilidades para adoção da interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências. In: Investigações em Ensino de Ciências, v.24, n.2, p.137-162. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1311.
Nascimento, N. G. Do, Pereira, L. L., Shaw, G. S. L. (2020). Conceitos de interdisciplinaridade em pesquisas publicadas na área de ensino e educação (2009-2018). Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 143-165, ago./dez. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n2p143.
Pereira, P. P. et al. (2021). Panorama das Licenciaturas em Matemática em Universidades Federais e Estaduais na Região Centro-Oeste: adequação à Resolução CNE/CP Nº. 02/2015. In: Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
Pombo, O. (1994). A interdisciplinaridade: reflexão e experiência. (Coleção Educação Hoje). 2. Ed. Lisboa: Wachawisk.
Santana, F. C. M. et. al. (2021). Panorama das Licenciaturas em Matemática em Universidades Federais e Estaduais da Região Nordeste: adequação à Resolução CNE/CP Nº. 02/2015. In: Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). A Licenciatura em matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
Sestari, F. B., Durand, Â. M., Brauner, E., Halberstadt, F. F., Garcia, I. K., & Santarosa, M. C. P. (2020). Teaching concepts about Integrated High School and Interdisciplinarity: case study in a Technical Course in Agricultural of the Federal Institute of Rio Grande do Sul. Research, Society and Development, 9(8), e624985790. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5790.
Stormowski, V. et al. (2021). Panorama das Licenciaturas em Matemática em Universidades Federais e Estaduais da Região Sul: adequação à Resolução CNE/CP N° 02/2015. In: Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
Taha, M. S., Souza, A., Lopes, C. S., Lima, E.; Cortez, M. (2017). Valor nutricional dos alimentos: uma situação de estudo à contextualização e interdisciplinaridade no ensino de ciências. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias. Bogotá, v.12. n.12. p. 131-141.
Zaidan, S., Ferreira, A. C., Paula, E. F., Santana, F. C. M., Coura, F. C. F., Pereira, P. S., Stormowski, V. (Orgs). (2021). A Licenciatura em matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília, DF: SBEM Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).