Interdisciplinary perspectives explained in the Pedagogical Projects of Degree Courses in Mathematics in Brazilian Public Universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p464-500

Keywords:

Degree in Mathematics, Course Pedagogical Project, Interdisciplinarity

Abstract

In this article, we analyze and discuss perspectives of interdisciplinarity present in the pedagogical projects of mathematics degree courses (PPC) in public universities in Brazil. We used a systematic review, of the metasynthesis type, based on five regional studies published in the e-book resulting from a national survey that presents and discusses the content of PPC courses that comply with Resolution CNE/CP 02/2015. The metasynthesis consisted of two stages, the first consisting of small interpretive syntheses that sought to identify and categorize the concepts and ways of implementing interdisciplinarity. The second consisted of an integrative synthesis of the three identified perspectives, in order to obtain a national panorama. The results show that of the 105 courses analyzed by the authors of the five articles, only six show evidence of a perspective of formation THROUGH interdisciplinarity, which aims to provide future mathematics teachers with opportunities to “experience” and “exercise” interdisciplinary proposals. Given the importance of this interdisciplinary perspective in the training of mathematics teachers, the scenario presented is worrying and further research may be necessary to understand the effects after the reformulations provided for in Resolution CNE/CP 02/2019, in which interdisciplinarity is poorly defined and cited.

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Author Biographies

Eliane Matesco Cristovão, Universidade Federal de Itajubá

rofessora Adjunta no Instituto de Matemática e Computação da Universidade Federal de Itajubá, onde atua como docente no Curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências. Integrante do GT7 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, membro do Grupo de Pesquisa em Práticas Formativas e Educativas em Ciências e Matemática e do Grupo de Estudos Interdisciplinares e Formação de Professores, voltado para extensão. Tem atuado, desde 2014, como Coordenadora de área do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência e/ou do Programa Residência Pedagógica. Doutora em Educação, subárea Ensino e Práticas Culturais (2015), Mestre em Educação Matemática (2007), Especialista (1997) e licenciada em Matemática (1995), todos pela Unicamp. Atuou por 20 anos como professora de Matemática na educação básica e se dedica à formação inicial e continuada de professores de Matemática desde 2005. Seus temas de interesse/pesquisa são: aprendizagem docente, conhecimento profissional do professor, práticas de letramento, práticas interdisciplinares, práticas inclusivas, abordagem investigativa e grupos colaborativos.

Fabiana Fiorezi de Marco, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-Doutora em Educação. Doutora e Mestre em Educação Matemática. Licenciada em Matemática. Docente Associada na Faculdade de Matemática da Universidade Federal de Uberlândia. Membro do corpo permanente nos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Ensino de Ciências e Matemática.

Bruna da Rosa Santos, Universidade Federal de Itajubá

Mestranda (bolsista CAPES) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências - PPGEC/UNIFEI. Graduada em Matemática Licenciatura pela UNIFEI (2019). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Práticas Formativas (GPEMPF).

Lóren Grace Kellen Maia Amorim, Centro Municipal de Estudos e Projetos Educacionais Julieta Diniz – Uberlândia/MG

Doutora em Educação, Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática, Especialização em Geometria e Licenciada em Matemática, todos pela UFU. Professora de Matemática da Rede Municipal de Ensino de Uberlândia. Atualmente, compõe a equipe do Centro Municipal de Estudos e Projetos Educacionais Julieta Diniz (Cemepe).

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Published

2022-10-31

How to Cite

MATESCO CRISTOVÃO, E.; MARCO, F. F. de .; SANTOS, B. da R. .; AMORIM, L. G. K. M. . Interdisciplinary perspectives explained in the Pedagogical Projects of Degree Courses in Mathematics in Brazilian Public Universities. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 3, p. 464–500, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i3p464-500. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/58811. Acesso em: 16 aug. 2024.