“When we decrease 1, we must add 1...”:

actions that support mathematical reasoning performed by a teacher when discussing an addition task

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p99-121

Keywords:

Mathematical reasoning, Mathematical reasoning’s processes, Teacher actions

Abstract

This paper presents the results of a qualitative and interpretive research and has as its theme the mathematical reasoning and the actions of the teacher when supporting their development. The purpose was to analyze the actions developed by a teacher in the elementary school when conducting a collective discussion of an exploratory math task with 1st grade class. There was a theoretical discussion about mathematical reasoning and its processes and about teacher actions that support the development of mathematical reasoning. The data were collected by audio and video recordings, during the collective discussion of the task and they were analyzed for four categories of actions: invite; guide/support; inform/suggest and challenge. The results indicate that the actions performed by the teacher involved the four categories and that these led the students in the processes of conjecturing, identifying patterns, validating, justifying and generalizing.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliane Maria de Oliveira Araman, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática

Lucas do Nascimento Corrêa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciatura em Matemática

Ketheryn Letícia Gomes de Barros, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Maria de Lurdes Serrazina, Universidade de Lisboa

Doutorado em Educação Matemática

References

Araman, E. M. O., & Serrazina, M. L. (2020a). Processos de raciocínio matemático na resolução de tarefas exploratórias no 3.º ano de escolaridade. Revista Paranaense de Educação Matemática, 09(18), 118-136.

Araman, E. M. O., & Serrazina, M. L. (2020b). Como cozer pãezinhos: processos de raciocínio matemático e ações do professor na discussão coletiva de uma tarefa exploratória no 3.º ano. Vidya, 40(2), 147-165.

Araman, E. M. O., Serrazina, M. L., & Ponte, J. P. (2019). “Eu perguntei se o cinco não tem metade”: ações de uma professora dos primeiros anos que apoiam o raciocínio matemático. Educação Matemática Pesquisa, 21(2), 466-490.

Araman, E. M. O., Serrazina, M. L., & Ponte, J. P. (2020) Raciocínio matemático nos primeiros anos: ações de duas professoras ao discutir tarefas com os seus alunos. Bolema, 34(67), 441-461.

Cobb, P., Jackson, K., & Dunlap, C. (2016) Design research: an analysis and critique. In L. D. English, D. Kirshner (Ed.), Handbook of international research in mathematics education (pp. 481-503). Routledge.

Ellis, A., Özgür, Z., & Reiten, L. (2018, jun.). Teacher moves for supporting student reasoning. Mathematics Education Research Journal, 30(2), 1-26.

Jeannotte, D., & Kieran, C. (2017). A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 1-16.

Lannin, J., Ellis, A. B., & Elliot, R. (2011). Developing essential understanding of mathematics reasoning for teaching mathematics in prekindergarten-grade 8. National Council of Teachers of Mathematics.

Mata-Pereira, J., & Ponte, J. P. (2018). Promover o raciocínio matemático dos alunos: uma investigação baseada em design. Bolema, 32(62), 781-801.

Ministério de Educação e Cultura (2002). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: autor.

Ministério de Educação e Cultura (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: autor.

Morais, C., Serrazina, L., & Ponte, J. P. (2018). Mathematical reasoning fostered by (fostering) transformations of rational number representations. Acta Scientiae, 20(4), 552-570.

Ponte, J. P., Mata-Pereira, J., & Henriques, A. (2012). O raciocínio matemático nos alunos do Ensino Básico e do Ensino Superior. Práxis Educativa, 7(2), 355-377.

Ponte, J. P., Mata-Pereira, J., & Quaresma, M. (2013). Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, 22(2), 55-81.

Ponte, J. P., Carvalho, R., Mata-Pereira, J., & Quaresma, M. (2016). Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, 25(2),77-98.

Stylianides, G. J. (2009) Reasoning-and-proving in school mathematics textbooks. Mathematical Thinking and Learning, 11(4), 258-288.

Wood, T. (1997). Creating classroom interactions for mathematical reasoning: beyond “natural teaching”. In P. Abrantes, J. Porfírio, & M. Baía (Org.), The interactions in the mathematics classroom: proceedings of the CIEAEM 49 (pp. 34-43). Escola Superior de Educação.

Revisora do artigo, quanto aos aspectos da Língua Portuguesa e da normatização APA 7 th: Vera Lúcia Fator Gouvêa Bonilha. E-mail: verah.bonilha@gmail.com Tel.(19) 99271 2730.

Published

2023-04-29

How to Cite

ARAMAN, E. M. de O.; CORRÊA, L. do N.; BARROS, K. L. G. de .; SERRAZINA, M. de L. . “When we decrease 1, we must add 1...”: : actions that support mathematical reasoning performed by a teacher when discussing an addition task. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 99–121, 2023. DOI: 10.23925/1983-3156.2023v25i1p99-121. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/59255. Acesso em: 19 dec. 2024.