Movement for the constitution of the professional identity of prospective Mathematics teachers within the scope of Pibid and Supervised Curricular Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p237-258

Keywords:

Mathematics education, Mathematics teacher education, Professional identity of teachers who teach mathematics, Formative context actions

Abstract

This article aims to discuss actions in the context of the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching and the Supervised Curricular Internship which promoted the movement to constitute the Professional Identity (IP) of mathematics teachers. Interpretative qualitative research was carried out, based on interviews, discussions and written productions of students of the Mathematics degree course at the State University of Londrina. The results reveal that the contexts of initial education analyzed provided prospective teachers with: experiencing their first experiences as a teacher; experiencing situations of vulnerability and being able to operate their sense of agency; getting to know Basic Education students and identifying cognitive and relational demands; reflect on teaching behaviors in the teaching process; experience teaching methodologies different from directive teaching; and reflect on their teaching practice based on the elaboration of reports of the activities developed. Such actions promoted the movement of constitution of the IP of prospective mathematics teachers and pointed out the need to promote processes of initial education that provide opportunities for spaces that provoke reflections on topics such as professional self-knowledge, emotions in teaching work, the social role of the teacher of mathematics and its responsibilities. Such processes are promising for the constitution of a critical, solidary and aware teacher of the implications of his professional performance.

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Author Biographies

André Lima Rodrigues, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM - UEL). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM - UEL). Professor de Matemática do Instituto Federal de Santa Catarina - Campus Gaspar. 

Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, State University of Londrina

Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino é licenciada em Matemática (UNESP/PP, 1988), mestre em Educação Matemática (UNESP/RC, 1997), e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2003), área de concentração: Ensino de Ciências e Matemática. Realizou Pós-doutorado na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa de 02/2008 a 12/2008, na área de Formação de Professores, e no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa de 07/2012 a 02/2013. Atualmente é bolsista produtividade 1D do CNPq; Professora Titular da Universidade Estadual de Londrina (UEL); e vice-coordenadora do Comitê Assessor da Área de Ciências Humanas da Fundação Araucária. Coordenou o PECEM - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática de agosto/2009 a maio/2013. Foi membro da Fundação Araucária: Comitê Assessor da área de Matemática, Estatística e Computação de 2006 a 2012 e da Área de Ciências Humanas - Educação 2017-2019. Foi Coordenadora do Curso de Matemática (2013-2014) e Vice-Diretora do Centro de Ciências Exatas (CCE) de outubro/2014 a outubro/2018. Os temas e linhas de pesquisa e de atuação docente são: Educação Matemática e Formação de professores que ensinam Matemática. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores que ensinam Matemática (GEPEFOPEM) desde 2003 e participa do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da UEL. Atuou como uma das Coordenadoras do GT de Formação de Professores que Ensinam Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), período de 2007-2009. Integrou o Conselho Nacional Fiscal da SBEM (gestão 2016 - 2019). Foi membro do Comitê Editorial Nacional da SBEM (2016 - 2019 e 2019 - 2022).

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Published

2024-04-30

How to Cite

RODRIGUES, A. L.; CYRINO, M. C. de C. T. Movement for the constitution of the professional identity of prospective Mathematics teachers within the scope of Pibid and Supervised Curricular Internship. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 237–258, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p237-258. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/59364. Acesso em: 25 nov. 2024.