A praxeological approach to the study of fractal geometry in high school textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i1p363-407

Keywords:

Geometry of Fractals, Anthropological Didactic Theory, Didatic books

Abstract

This text is part of a larger research that characterized didactic and mathematical praxeologies related to how Fractal Geometry is approached in high school textbooks. The research aimed to analyze four collections containing three books each. The chosen books were the most adopted among the five most populous cities in the state of Paraná and were all approved by Plano Nacional do Livro Didático (PNLD) of 2018. The analysis of the produced data was carried out from the perspective of praxeological organizations - didactics and mathematics - with the Anthropological Theory of The Didactic (ATD) as a theoretical-methodological reference providing opportunities to investigate the mathematical and didactic choices made by the authors of the selected books. For this article, we will focus on the analyses of the four books adopted in the First Year of High School in the state of Paraná. As a result of the analyses, it was possible to point out that the object of knowledge Fractal Geometry is present in four out of the twelve textbooks analyzed, either theoretically or in the exercises. Such presentation occurs in association with other thematic units of Base Nacional Comum Curricular (BNCC) that are out of the scope of Geometry, such as Numbers and Algebra. With regard to the categorized Task Types, they are presented through explorations of fractals such as the snowflake and Koch curve, Sierpinski carpet and triangle, but in general, the proposals for the study of this theme were predominantly used as a means for teaching mathematics subjects other than Fractal Geometry itself.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luan Padilha, Universidade Estadual do Paraná

Mestrado em Educação Matemática

Ana Pescini, Instituto Federal Catarinense

Mestrado em Educação Matemática

Mariana Moran, Universidade Estadual de Maringá

Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática

References

Barbosa, R. M. (2002). Descobrindo a Geometria Fractal para a sala de aula. Autêntica.

Bittar, M. (2017). A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetike, 25 (3), p. 364–387. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648640

Chavante, E.& Prestes, D. (2016). Quadrante Matemática. Edições SM.

Chevallard, Y. & Bosch, M. (1999). La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. Objet d’estude et problématique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19 (1), p. 77–124. https://revue-rdm.com/1999/la-sensibilite-de-l-activite/

Chevallard, Y. (1999). L’Analyse de Des pratiques Enseignantes en Théorie Anthropologique du Didactique. Recherches En Didactique Des Mathématiques, 19 (2), p. 221–266. https://revue-rdm.com/1999/l-analyse-des-pratiques/

Dante, L. R. (2017). Matemática: contexto e aplicações. Ática.

Iezzi, G., Dolce, O., Degenszajn, D., Périgo, R. & Almeida, N. de. (2016). Matemática Ciência e Aplicações. Saraiva.

Kaspary, D. R. A. & Bittar, M. (2014). Uma análise praxeológica das operações de adição e subtração de números naturais em uma coleção de livros didáticos dos anos iniciais do ensino fundamental [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul]. http://grupoddmat.pro.br/wp-content/uploads/2017/03/Disserta%C3%A7%C3%A3o.-2014.-ANJOS-D.-R.-K.-142f.pdf

Paraná. (2008). Secretária de Estado da Educação do Paraná. (2008). Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática.

Pescini, A. E. (2021). Uma Análise Praxeológica da Geometria dos Fractais em livros didáticos de Matemática do Ensino Médio [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Estadual do Paraná]. http://biblioteca.unespar.edu.br:8080/pergamumweb/vinculos/000096/00009660.pdf

Piccoli, L. A. P. (2006). A construção de conceitos em matemática: uma proposta usando tecnologia de informação. [Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática]. https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3513/1/383787.pdf

Salvador, J. A. (2012). Dobras, cortes, padrões e Geometria Fractal no ensino de Matemática. Anais do I Simpósio de Matemática e Matemática Industrial (pp. 134-188). Catalão: Departamento de Matemática. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/631/o/anais_simmi_2009.pdf

Souza, J. R. & Garcia, J. da S. R. (2016). Contato Matemática. FTD.

Published

2023-04-29