The curricular component “inclusive education” in initial teacher education
a case study in a teaching degree in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p339-359Keywords:
Inclusive education, Initial education, Teacher learningAbstract
The work discusses the contributions of the “Inclusive Education” curriculum component in the initial education of mathematics teachers. It is characterized as a case study with a qualitative approach, whose data were collected from undergraduates and graduates from a mathematics degree course at the Federal Institute of Ceará (IFCE) attending the component from 2016 to 2019. Relevant perspectives were highlighted from participants' views on the curriculum component, highlighting a better understanding of the concept of disability, types, and education from an inclusive perspective, in addition to a greater understanding of the need for initial/continuing teacher education to promote inclusion, favoring didactic-pedagogical adjustments necessary for the effective learning of people with disabilities. The emphasis on the importance of the “Inclusive Education” curriculum component allows us to infer that it aroused interest and instigated the search for subsidies that favor a professional practice that promotes learning in diversity.
Metrics
References
Araújo, Flávia Luciana Guimarães Marçal Pantoja; Maués, Antonio Gomes Moreira. (2013). O direito humano à educação. In: ARAÚJO, Flávia Luciana Guimarães Marçal Pantoja de (Org.) Direito Humano à educação na Amazônia: uma questão de justiça. Belém-Pará: Sociedade Paraense de Defesa dos Direitos Humanos.
Bakhtin, Mikhail. (2010). Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores.
Bardin, Laurence. (2009). Análise de Conteúdo. 4 ed. Lisboa: Edições 70.
Bogdan, Robert; Biklen, Sari. (1994). Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto.
Borges, Fábio; Viginheski, Virgínia Mamcasz; Silva, Carvalho Rutz.; Shimazaki, Elsa Midori. (2022). Processo de inclusão escolar de uma aluna cega em aulas de Matemática. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.24, n. 1, p. 388-417. https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/54260/39453
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/constituicao/ constituicao.htm.
Brasil. (1996). Lei n. 9.394, de 20 de dez. de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
Brasil. (2008a) Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, jan. 2008a. [Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela portaria n. 555/2007, prorrogada pela portaria n. 948/2007, entregue ao ministro da Educação em 7 de janeiro de 2008]: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.
Brasil. (2011). Decreto n. 7.611, de 17 de nov. de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm.
Brasil. (2019). Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file.
Brasil. (2015). Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm.
Camargo, Miriam Rosa Torres; San’ana; Izabella Mendes (2015). Formação e atuação de professores em salas de recursos multifuncionais. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 07, n. 13, p. 198-218, jan.-jun: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/414/ pdf.
Carmo, Bruno Cleiton Macedo; Fumes, Neiza de Lourdes Frederico; Mercado, Elisangela Leal de Oliveira; Magalhães, Luciana de Oliveira Rocha (2019). Políticas públicas educacionais e formação de professores: convergências e distanciamentos na área de Educação Especial. Revista Educação Especial, Santa Maria, p.1-28 v. 32: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/ view/39223.
Caporale, Silvia Maria Medeiros ; Nacarato, Adair Mendes (2018). Sentir-se professor ou professora de matemática: percurso de (trans)formação. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 5, 58-59, abr/jun: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2018v 36n2p558.
De Vitta, Fabiana Cristina Frigieri; De Vitta, Alberto; Monteiro, Alexandra dos Santos Rego. (2010). Percepção de professores de educação infantil sobre a inclusão da criança com deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.16, n.3, p.415-428: https://doi.org/10.1590/S1413-6538201000030000.
Faria, Karla Tomaz; Teixeira, Maria Cristina Trigueiro Veloz; Carreiro, Luiz Renato Rodrigues; Amoroso, Victor; Paula, Cristiane Silvestre (2018). Atitudes e práticas pedagógicas de inclusão para o aluno com autismo. Revista Educação Especial, Santa Maria, p. 353-370, jun: https://periodicos.ufsm.br/ educacaoespecial/article/view/28701.
Favoretto, Natalia Caroline; Lamonica, Dionísia Aparecida Cusin (2014). Conhecimentos e necessidades dos professores em relação aos transtornos do espectro autístico. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 103-116, Mar: http://www. scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid =S1413-65382014000100008&lng=en&nrm=isso.
Ceará, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (2012). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. IFCE campus Cedro. Cedro.
Lima, Priscila Augusta (2006). Educação inclusiva e igualdade social. São Paulo: Avercamp.
Lima, Stéfanie Melo; Laplane, Adriana Lia Friszman (2016). Escolarização de Alunos com Autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 2, p. 269-284: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000200269 &lng=en& nrm=iso.
Mazzotta, Marcos José da Silveira (2011). Educação Especial no Brasil: História e políticas públicas. 6ª ed. São Paulo: Cortez.
Molon, Newton Duarte; Vianna, Rodolfo (2012). O Círculo de Bakhtin e a Linguística Aplicada. Bakhtiniana, São Paulo, 7 (2): 142-165, Jul./Dez: https://www.scielo.br/j/bak/a/SKstZ8JH7M66mxQ7RnncZ7j/?lang=pt&format=pdf.
Polak, Ymiracy Nascimento de Souza; Diniz, José Alves (2011). Conversando sobre pesquisa. In Polak, Y. S. Diniz, J. A.; Santana, J. R. et. al. [autores] Dialogando sobre Metodologia Científica. Fortaleza: UFC.
Rodrigues, Thiago Donda (2010). Educação matemática inclusiva. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 84–92.: https://periodicos online.uems.br/index. php/ interfaces/article/view/ 620.
Siems, Maria Edith Romano (2010). Educação especial em tempos de educação inclusiva: identidade docente em questão. São Carlos: Pedro & João Editores. 194p.
Silva, Naiane Cristina; Carvalho, Beatriz Girão Enes (2017). Compreendendo o Processo de Inclusão Escolar no Brasil na Perspectiva dos Professores: uma Revisão Integrativa. Revista Brasileira de Educação Especial. v. 23, n. 02, p. 293-308: https://doi.org/10.1590/S1413-65382317000200010.
Silveira, Kelly Ambrosio; Enumo, Sônia Regina Fiorim; Rosa, Edinete Maria (2012). Concepções de professores sobre inclusão escolar e interações em ambiente inclusivo: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial. v. 18, n. 4, pp. 695-708: https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000400011.
Tavares, Lídia Mara Fernandes Lopes; Santos, Larissa Medeiros Marinho; Freitas, Maria Nivalda Carvalho (2016). A Educação Inclusiva: um Estudo sobre a Formação Docente. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, v. 22, n. 4, p. 527-542: https://www. scielo.br/j/rbee/a/NPXMqY7W5L7j Rr6DwDCLZBw/abstract/?lang=pt.
Triviños, Augusto Nibaldo Silva (2010). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Yin, Robert. (2001). Estudo de Caso: Planejamento e Método. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).