The The philosophy of difference through mathematics education

cartography of speeches presented at ANPED GT-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p499-522

Keywords:

Mathematics education, Philosophy of difference, Teacher training, Teaching and learning

Abstract

This article sought to map the compositions woven, over the last 10 years, between mathematics and the philosophy of difference, in the works published in the annals of the Mathematics Education working group (GT-19) carried out by the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPEd). During this period, five meetings took place, totaling 87 works presented, nine of which were designed and woven based on the philosophy of difference, more precisely on the thoughts of Giles Deleuze and Felix Guattari. It is noticeable the predominance of works by the Group of the University of Juiz de Fora, called “Travessia”. Of the nine works presented, five problematize teaching and learning in the classroom, three were created after the training meetings and one was an invitation to discuss possibilities for building bridges and resisting the necrophilic policies that have devastated Brazilian education in a of a conversation between the participants of the 40th ANPEd GT-19 Meeting. It is concluded that there is a minor mathematics concerned with the movement of forces that resist and re(exist) from the perspective of a less prescriptive and more inventive mathematics.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jaqueline Magalhães Brum, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação

Janete Magalhães Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Doutora em Educação

Sandra Kretli da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Doutorado em Educação

References

Barros, L. P. & Kastrup, V. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, et al. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa, intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. pp. 52-75.

Borba, M. & Skovsmose, O. A ideologia da certeza em educação matemática. In: SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica. SP, Campinas: Papirus, 2001. pp. 127-148.

Brum, J. M. Redes cotidianas de saberes e fazeres matemáticos: sobre possíveis potências e experiências de vida. (2010). [Thesis Doctorate in Education da Universidade Federal do Espírito Santo]. https://sappg.ufes.br/tese_drupal/nometese_5_JAQUELINE %20MAGALH%C3ES%20BRUM20131011-150802.pdf.

Brum, J. M. ... e amizades. In: Ferraço, C. E. (Ed.) ...currículos em redes. Curitiba: CRV, 2016, pp. 149-156.

Brum, J. M . A noção de problema em Deleuze e a matemática e... In: BELLO, S. E. L.; AURICH, G da R. & SANTOS, G. S. dos (Eds.). Deleuze E Educação E Matemática E... rachar as coisas, rachar as palavras. São Leopoldo: Oikos, 2022, pp. 156-168.

Brum, J. M. & Santos-Wagner, V. M. P. dos. Estratégias de resolução de problemas de divisão não rotineiros. In: Revista Teoria e Prática da Educação, v. 18, n. 2, 2015, pp. 121-132.

Brum, J. M. & Moreira, N. E. R. Força, forma e pintura: movimentos na formação continuada de professores a distância. In: CARVALHO, Janete Magalhães (Eds.). Currículo e estética: da arte de educar. Curitiba: CRV, 2020, pp. 291-318.

Clareto, S. M. (2012). A maçã e o número: políticas cognitivas, invenção e educação matemática. In: Anais da 35ª. Reunião da Anped, p. 1-13. http://35reuniao.anped.org.br/?_ga=2.158291132.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Clareto, S. M. (2013). Matemática como acontecimento na sala de aula. In: Anais da 36ª. Reunião da Anped, p. 1-15. http://36reuniao.anped.org.br/?_ga=2.226507675.709644407.1694716591-1563683288.1663380299. Accessed Sept. 28, 2022.

Clareto, S. M.. (2015). Sala de aula de Matemática: pesquisa e enfrentamento do fora. In: Anais da 37ª. Reunião da Anped, p 1-14. http://37reuniao.anped.org.br/?_ga=2.195983274.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Clareto, S. M. & Fernandes, F. S. (2021). Roda de conversa o que acontece? Educação (matemática) no enfrentamento de uma política fascista. In: Anais da 40ª. Reunião da Anped. p. 1-1. https://40reuniao.anped.org.br/?_ga=2.167776423.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Costa, L. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. In: Revista Digital do LAV. Santa Maria, v. 7, n. 2, p. 66-77, maio/ago. 2014.

Deleuze, G. Lógica dos sentidos. Translation Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2015.

Deleuze, G. Diferença e repetição. Translation Luiz Orlandi. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

Deleuze, G. Proust e os signos. 2. ed. Translation A. C. Piquet e R. Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

Deleuze, G., Parnet, C. Diálogos. Translation Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

Deleuze, G & Guattari, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995, v. 1.

Deleuze, G., Guattari, F. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Translation Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Edições 34, 2010.

Deleuze, G & Guattari, F. Kafka: por uma literatura menor. Translation Cíntia Vieira da Silva; revisão da tradução Luiz B. L. Orlandi. 1. ed.; 1.ª reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

Foucault, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2001.

Kastrup, V. A invenção de si e do mundo. Belo Horizonte. Autêntica, 2007a.

Kastrup, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: Revista Psicologia & Sociedade. 2007b. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003.

Klüber, T. E, Tambarussi, C. M. & Mutti, G. de S. L. O problema filosófico da representação e desdobramentos para a modelagem matemática na educação matemática. In: Revista Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, pp. 289-324, 2022.

Larrosa, J. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte. Autêntica, 2004.

Martins, E. A vizinha antipática que sabia matemática. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2014.

Nietzsche, F. Assim falou Zaratrusta (1884). Translation Heloísa da Graça. São Paulo: Rideel, 2005.

_____. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras. 2001

Oliveira, M. E. de. (2017). Ensinar e aprender em outros verbos: uma formação de professores que ensinarão matemática enquanto travessia. In: Anais da 38ª. Reunião da Anped, p. 1-18. http://38reuniao.anped.org.br/?_ga=2.155066174.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Oliveira, M. E. de. Experiência, aprendizagem e formação: metamorfoses em movimento. In: Anais da 39ª. Reunião da Anped. p 1-7. http://39.reuniao.anped.org.br/?_ga=2.221724446.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Rolnik, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 Edições, 2018.

Rolnik, S.. Cartografia sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Rotondo, M. A. S. (2013) O Nunca em educação matemática: por uma política cognitiva inventiva. In: Anais da 36.ª Reunião da Anped. p. 1-16. http://36reuniao.anped.org.br/?_ga=2.226507675.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Rotondo, M. A. S. (2015). Matemática: tensão entre pensamento e formação. In: Anais da 37ª. Reunião da Anped, p. 1-14. http://37reuniao.anped.org.br/?_ga=2.195983274.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Rotondo, M A. S. & Gomes, G. C. (2017). Fabulação concreto-abstrato: no entre das políticas cognitivas. In: Anais da 38.ª Reunião da Anped. p. 1-16. Avhttp://38reuniao.anped.org.br/?_ga=2.155066174.709644407.1694716591-1563683288.1663380299.

Santos, G. S. Dos, Sanchodene, V. C. & Bello, S. E. L. Filosofias da diferença e educação Matemática: conversas possíveis e inventadas. In: Revista Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 600-678, 2022.

Zourabichvili, F. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Translation Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

ão Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2024-04-30

How to Cite

BRUM, J. M.; CARVALHO, J. M.; SILVA, S. K. da . The The philosophy of difference through mathematics education: cartography of speeches presented at ANPED GT-19 . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 499–522, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p499-522. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/63820. Acesso em: 16 aug. 2024.