Reflections on the concept of mathematical literacy

relational dynamics

Authors

  • Bruna Larissa Cecco Instituto Federal Farroupilha
  • Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões https://orcid.org/0000-0001-6744-9142

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p568-592

Keywords:

Mathematical literacy, Numeracy, Mathemacy, Matheracy, Relationship

Abstract

This article, of a theoretical nature, presents the movement of concepts produced within the scope of Mathematics Education to refer to the term mathematical literacy. Literacy appears in Brazil when the term literate was no longer sufficient to characterize society's new reading and writing demands. From this perspective, based on Brazilian studies, we searched for different terms that directed us to others in the literature in the area, in which we highlight: alfabetização matemática, numeramento, numeramentalização, literacia matemática, matemacia e materacia. From these, we aim to identify the different concepts presented and the (in)existing relationships between them, paying attention to the diversity of perspectives that make up this plot. Thus, despite the lack of uniqueness in relation to the term mathematical literacy, we understand that there is a historical perspective of the construction and evolution of ideas about being mathematically literate. Furthermore, we point out the existence of a relational dynamic between the terms, as well as the categorization in the perspectives of individual acquisition, social practice and criticism, not in an isolated way, but with greater or lesser nuances in each of them.

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Author Biographies

Bruna Larissa Cecco, Instituto Federal Farroupilha

Mestrado em Educação

Luci Teresinha Marchiori dos Santos Bernardi, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica (2011) e Mestrado em Educação (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Graduação em Matemática (1984) pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, Campus de Frederico Westphalen, integrante da Linha de Pesquisa Formação de Professores, Saberes e Práticas. É líder do Grupo de Pesquisa Processos Educativos: Formação de Professores, Saberes e Práticas - GPPE, participa da Red Internacional de Etnomatemática (REDINET) e da Rede Brasileira por Instituições Educativas Socialmente Justas e Aldeias, Campos e Cidades que Educam (REDHUMANI). Participa da Cátedra UNESCO UniTwin - A Cidade que Educa e Transforma como Delegada da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI). Participa do GT 19 (Educação Matemática) da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e do GT 07 (Formação de Professores que ensinam Matemática) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação do Professor, Educação Matemática, Etnoconhecimento e Processos Educativos, Educação Indígena e do Campo, Cidades Educadoras e Pedagogias Urbanas. E-mail: lucisantosbernardi@gmail.com 

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Published

2024-04-30

How to Cite

CECCO, B. L.; BERNARDI, L. T. M. dos S. Reflections on the concept of mathematical literacy: relational dynamics. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 568–592, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p568-592. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/65310. Acesso em: 22 nov. 2024.