Probability for high school in PNLD 2021 mathematics textbooks

Authors

  • Anderson Rodrigo Oliveira da Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Gilda Lisbôa Guimarães Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) https://orcid.org/0000-0002-1463-1626

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p449-471

Keywords:

Probability, Textbook, High school

Abstract

Probability is an area of mathematics focused on predicting chances, making decisions and analyzing risks, making it one of the main areas of knowledge developed at school. Knowing that the textbook is an essential tool in the teacher's work, this article aims to analyse the perspective of teaching probability in the Probability and Statistics textbooks approved by the PNLD 2021 for High School. Based on documental research, we analyzed the activities considering the meanings of probability, sample spaces and the structuring of events. We found an asymmetry in relation to the meanings, with a great predominance of the classical meaning, the expressive use of discrete sample spaces and limitations in the conceptual approach to important theorems, such as conditional probability for the composition of events. As a result, teachers' skills are fundamental for complementing and correcting the teaching and learning process of probability.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anderson Rodrigo Oliveira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Psicologia Cognitiva e Professora Titular da Universidade Federal de Pernambuco

References

Araújo, A. F. Q., & Guimarães, G. L. (2022). Os livros de Projetos Integradores e de Vida do novo Ensino Médio brasileiro: uma análise sobre a abordagem do conceito de amostragem e de curva normal. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 26-55. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254580.

Barbosa, J. C.& Oliveira, A. M. P. Materiais curriculares e professores que ensinam Matemática. Estudos Avançados, 32 (94), 137-152. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152684/149158

Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 8(3), 247-264.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC.

Brasil. (2020). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2021: Objeto 2: Matemática e suas tecnologias: Ensino Médio. MEC.

Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In REMILLARD, Janine T.; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn. M. Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. Routledge.

Bussab, W. O. & Morettin, P. A. (2017). Estatística Básica. Editora Saraiva.

Fernandes, J. A., & Braga, B. M. (2023). Conhecimento de Probabilidade de Alunos do Ensino Médio após o Ensino. Revemop, 5, e202311. https://doi.org/10.33532/revemop.e202311

Gal, I. (2004). Towards 'probability literacy' for all citizens. In G. Jones (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Kluwer Academic Publishers.

Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Universidad de Granada.

Godino, J. D., Batanero, C., & Cañizares, M. J. (1996). Azar y probabilidad. Editorial Síntesis.

Hoel, P. G., Port, S. C., & Stone, C. J. (1978). Introdução à teoria da probabilidade. Livraria Interciência.

Laplace, P. S. (2010). Ensaio Filosófico sobre as probabilidades. 1. ed. Editora contraponto.

Launay, M. (2016). A fascinante História da Matemática. 1. ed. Bertrand Brasil.

Ross, S. M. (2015). Probabilidade: um Curso Moderno com Aplicações. 8. ed. Bookman.

Santos, E. M. (2013). As representações sociais do livro didático por professores de matemática. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica. Universidade Federal do Pernambuco].

Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), 1-15.

Silva, A. R. O. (2023). Probabilidade subjetiva no ensino médio: constituição de indicadores epistêmicos e o conhecimento dos estudantes. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco].

Silveira, B. L. (2021). Interpretações de probabilidade contempladas nas coleções de matemática do PNLD 2021 para o novo ensino médio. [Dissertação de Mestrado em Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná].

Vieira, G. M. (2013). Professores dos anos iniciais do Ensino fundamental e livros didáticos de matemática. [Tese de Doutorado em Educação em Universidade Federal de Minas Gerais].

Published

2024-04-30

How to Cite

SILVA, A. R. O. da; GUIMARÃES, G. L. Probability for high school in PNLD 2021 mathematics textbooks. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 449–471, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i1p449-471. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/65363. Acesso em: 22 nov. 2024.