Probability for high school in PNLD 2021 mathematics textbooks
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i1p449-471Keywords:
Probability, Textbook, High schoolAbstract
Probability is an area of mathematics focused on predicting chances, making decisions and analyzing risks, making it one of the main areas of knowledge developed at school. Knowing that the textbook is an essential tool in the teacher's work, this article aims to analyse the perspective of teaching probability in the Probability and Statistics textbooks approved by the PNLD 2021 for High School. Based on documental research, we analyzed the activities considering the meanings of probability, sample spaces and the structuring of events. We found an asymmetry in relation to the meanings, with a great predominance of the classical meaning, the expressive use of discrete sample spaces and limitations in the conceptual approach to important theorems, such as conditional probability for the composition of events. As a result, teachers' skills are fundamental for complementing and correcting the teaching and learning process of probability.
Metrics
References
Araújo, A. F. Q., & Guimarães, G. L. (2022). Os livros de Projetos Integradores e de Vida do novo Ensino Médio brasileiro: uma análise sobre a abordagem do conceito de amostragem e de curva normal. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 26-55. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254580.
Barbosa, J. C.& Oliveira, A. M. P. Materiais curriculares e professores que ensinam Matemática. Estudos Avançados, 32 (94), 137-152. https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152684/149158
Batanero, C. (2005). Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 8(3), 247-264.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC.
Brasil. (2020). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2021: Objeto 2: Matemática e suas tecnologias: Ensino Médio. MEC.
Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In REMILLARD, Janine T.; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn. M. Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. Routledge.
Bussab, W. O. & Morettin, P. A. (2017). Estatística Básica. Editora Saraiva.
Fernandes, J. A., & Braga, B. M. (2023). Conhecimento de Probabilidade de Alunos do Ensino Médio após o Ensino. Revemop, 5, e202311. https://doi.org/10.33532/revemop.e202311
Gal, I. (2004). Towards 'probability literacy' for all citizens. In G. Jones (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 43-71). Kluwer Academic Publishers.
Gal, I. (2019). Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Universidad de Granada.
Godino, J. D., Batanero, C., & Cañizares, M. J. (1996). Azar y probabilidad. Editorial Síntesis.
Hoel, P. G., Port, S. C., & Stone, C. J. (1978). Introdução à teoria da probabilidade. Livraria Interciência.
Laplace, P. S. (2010). Ensaio Filosófico sobre as probabilidades. 1. ed. Editora contraponto.
Launay, M. (2016). A fascinante História da Matemática. 1. ed. Bertrand Brasil.
Ross, S. M. (2015). Probabilidade: um Curso Moderno com Aplicações. 8. ed. Bookman.
Santos, E. M. (2013). As representações sociais do livro didático por professores de matemática. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica. Universidade Federal do Pernambuco].
Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), 1-15.
Silva, A. R. O. (2023). Probabilidade subjetiva no ensino médio: constituição de indicadores epistêmicos e o conhecimento dos estudantes. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco].
Silveira, B. L. (2021). Interpretações de probabilidade contempladas nas coleções de matemática do PNLD 2021 para o novo ensino médio. [Dissertação de Mestrado em Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná].
Vieira, G. M. (2013). Professores dos anos iniciais do Ensino fundamental e livros didáticos de matemática. [Tese de Doutorado em Educação em Universidade Federal de Minas Gerais].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).