The emergence of didactic obstacles in the contractual teacher-student- knowledge relationship in the teaching of probabilidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p359-391

Keywords:

Didactic contract, Didactic obstacle, Probability

Abstract

This paper is an excerpt from a master's research project that aimed to analyze how contractual relationship can influence the emergence of didactic obstacles in the teaching of probability in the final years of elementary school. According to the French theorist Guy Brousseau, the didactic contract concerns the clauses established, especially implicitly, from the relationship between teacher and student in the face of knowledge pertaining to the didactic situation. The idea of a didactic obstacle, in turn, refers to the teacher's choices when conducting the didactic situation, reflected in his/her actions, speeches and gestures, which potentially hinder the student's appropriation of knowledge. The mathematical knowledge contemplated in the research was Probability, a field characterized by indeterminism, which has as its object the study of chance. The data of the master's research in question were produced from two stages: the semi-structured interview and the classroom observation, in which two Mathematics teachers from a public school in the city of São Lourenço da Mata - Pernambuco participated. The results indicate that the emergence of didactic obstacles occurs, above all, at the time of negotiation of the clauses of the didactic contract, but they also pointed out that they can also emerge in other elements that characterize the Didactic Contract, such as expectations, rules and rupture.

Author Biographies

Vitória da Silva Farias, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestrado em Ensino das Ciências

Anna Paula de Avelar Brito Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorado em Educação

References

Almeia, C., & Farias L. (2016) Uma análise do conceito de probabilidade nos livros didáticos no ensino médio a luz da teoria antropológica do didático. I Simpósio Latino-americano de Didática da Matemática.

Almeida, F. (2016) O Contrato Didático e as organizações matemáticas e didáticas: analisando suas relações no ensino da equação do segundo grau a uma incógnita. [Tese de doutorado em Ensino das Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco].

Bachelard, G. (1996). A Formação do Espírito Científico. Contraponto.

Brasil, Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemáticas (1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental). SEF/MEC.

Brasil, Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemáticas (3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental). SEF/MEC.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2018). Base Nacional Comum Curricular. :http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio.

Brasil. Ministério de Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica (2002). PCN+Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais.

Brito Lima, A. (2006). Contrato Didático e Transposição Didática: Inter-Relações entre os Fenômenos Didáticos na Iniciação à Álgebra na 6º Série do Ensino Fundamental. [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal Rural de Pernambuco].

Brousseau, G. (1983) Les obstacles epistemologiques et les problemes en mathematiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 4, n. 2, p. 165- 198.

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherche en didactiques des mathématiques, v. 7, n. 2, p. 33-115.

Brousseae, G. (1988). Les obctacles épistemologiques en la didactique des mathématiques, in: Coloque international: Construction des savoirs- Obstacles et conflits. Montreal: Ed. Agence d’ARC inc.

Brousseau, G. (1996). Fundamentos e Métodos da didáctica da Matemática. In: Jean Brun.

Didáctica das Matemáticas. Instituto Piaget.

Brousseau, G. (1998). Le contrat didactique: l’enseignant, l’élève et le milieu. In. Théorie des

situations didactiques. Editions La Pensée Sauvage.

Brousseau, G. (2008). Introdução ao Estudo da Teoria das Situações Didaticas: Conteúdos e Métodos de Ensino / Guy Brousseau; Apresentação de Benedito Antonio da Silva; Consultoria Tecnica de José Carlos Miguel; [Tradução Camila Bogea]. Ática.

Brum, W. & Silva, S. (2015) Obstáculos no Ensino de Matemática: o posicionamento de professores de matemática sobre a fonte de obstáculos durante a apresentação do tema probabilidade. Itinerarius Reflectionis, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 1-23.

Cavalcante, J., Lima, A. & Andrade, V. (2021). O ensino de probabilidade na licenciatura em matemática: considerações para um modelo epistemológico de referência. Educação Matemática em Pesquisa, v.23, n.1, p. 58-78.

Chevallard, Y., Bosch, M & Gascón, J. (2001). Estudar Matemáticas: O elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Artes Médicas.

Cury, H. (2013). Análise de Erros: o que podemos aprender com as respostas dos alunos. 2.

Autêntica Editora.

Eloi, Q., & Andrade, V. (2020) Relações entre o Livro Didático e o Contrato Didático: a proposição do Contrato Didático Potencial. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 1, p. 231- 252.

Figueiredo, A.; Lima, G. & BianchinI, B. Pensamento Probabilístico. In: Bianchini, B.; Lima, G. (org.). O pensamento matemático e os diferentes modos de pensar que o constituem. 3. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2023. Cap. 11. p. 399-426.

Gomes, M. (2002). Obstáculos Epistemológicos, Obstáculos Didáticos e o Conhecimento Matemático nos Cursos de Formação das séries iniciais do Ensino Fundamental. Contrapontos, n. 6, p. 423- 437.

Jonnaert, P. (1994). À propos du contrat didactique! In: Cahiers de Recherche en Éducation.

Vol. 1, n 2, p. 195-234. Éditions du CRP.

Jonnaert, P. & Borght, C. (2002). Criar Condições Para Aprender: O Sócio Construtivismo na Formação de Professores. Artmed Editora.

Laplace, P. (2010). Ensaio Filosófico sobre as Probabilidades. Editora Contraponto.

Pais, L. (2019). Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 3. ed. Autêntica.

Pietropaolo, R., Silva, A. & Campos, T. (2015). Um estudo sobre os conhecimentos necessários ao professor para ensinar noções concernentes à probabilidade nos anos iniciais. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 28, 1269-1276.

Rufino, M., & Silva. J. (2019). Aprendizagem Significativa de Probabilidade: Um olhar sobre a compreensão dos professores do Ensino Fundamental. REVISTA DYNAMIS, v. 25, n. 3, p. 115- 137.

Vergnaud, G., & Cortes, A. (1986). Introducing Algebra to "Low-level" Eighth and Nineth graders. Proceedings of the Xth International Conference of Psychology of Mathematics Education, p. 319-324.

Viali, L. (2008). Algumas Considerações sobre a Origem da Teoria da Probabilidade. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 8, n. 16, p. 143-153.

Published

2025-05-31

How to Cite

Farias, V. da S., & Lima, A. P. de A. B. . (2025). The emergence of didactic obstacles in the contractual teacher-student- knowledge relationship in the teaching of probabilidade. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 359–391. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p359-391

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math