Knowledge for training teachers who teach statistics in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p226-251

Keywords:

Knowledge, Knowing, Teacher training, Teaching statistics

Abstract

With teaching knowledge as the object of study, research was carried out in Mathematics Education journals focusing on works on the knowledge of teachers who teach Statistics in Basic Education. To this end, articles were sought that address teaching knowledge and knowledge for teaching statistics, from 2019 to 2023. The categories were established: specific content knowledge; pedagogical content knowledge; curricular knowledge; disciplinary knowledge; knowledge from experience. In the training processes reported in the articles analyzed, there was a greater prevalence of content knowledge compared to pedagogical knowledge. It is concluded that it is necessary, in the training processes – initial and continued – of teachers who will teach Statistics in Basic Education, to have as an assumption that the teacher, in addition to knowledge of the content, need to explore learning situations in social, occupational and scientific contexts.

Author Biographies

Marta Élid Amorim, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo – UNIAN/SP, mestre em Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e licenciada em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente é docente da Universidade Federal de Sergipe – Campus Itabaiana, vinculada ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática e Rede Nordeste de Ensino (Renoen/UFS).

Ruy Cesar Pietropaolo, Universidade Anhaguera de São Paulo

Possui mestrado em Educação (Currículo) e doutorado em Educação Matemática pela PUC/SP. Licenciado em Matemática e Pedagogia. Docente do corpo permanente e coordenador do programa de Pós-graduação em Educação Matemática, stricto sensu, da Universidade Anhanguera de São Paulo.

Silvânia da Silva Costa, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda em Ensino - RENOEN/UFS, mestre em Matemática (PROMAT/UFS), licenciada em Matemática (UFS/SE). Atualmente é docente da Universidade Federal de Sergipe

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Published

2025-05-31

How to Cite

Amorim, M. Élid, Pietropaolo, R. C., & Costa, S. da S. (2025). Knowledge for training teachers who teach statistics in basic education. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 226–251. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p226-251

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math