Challenges in Implementing the national common curriculum database in mathematics

teacher perceptions and the role of continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p186-208

Keywords:

Mathematics curriculum, Continuing education, Teacher perceptions, Curricular justice, BNCC

Abstract

This study investigates teachers’ perceptions in the early years of elementary school regarding the implementation of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) in the Mathematics curriculum. It seeks to answer the following question: What challenges do teachers face when applying the BNCC in practice, and how can Continuing Education contribute to this process? The research examines the challenges of curriculum standardization and the contributions of Continuing Education. The BNCC, by establishing a prescribed curriculum, aims to structure teaching; however, its implementation faces challenges, as translating guidelines into teaching practice is not a linear process. The gap between the prescribed and the enacted curriculum highlights that the effectiveness of the guidelines depends on teacher mediation and the contextualization of content to meet students’ needs. Additionally, curriculum standardization raises questions about curricular justice, as a homogeneous model may overlook regional and social diversity, making it difficult to adapt content appropriately. Adopting a qualitative approach, the study gathered data from 16 teachers in the municipality of Bom Retiro do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil, through questionnaires administered as part of a Continuing Education program. The data, analyzed through theoretical frameworks on curriculum and Mathematics education, revealed that the BNCC still raises doubts in teaching practice. The findings underscore the importance of Continuing Education as a space for reflection and the development of strategies to make Mathematics education more meaningful and equitable.

Author Biographies

Sheila Gilsiane Mühl, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática

Eduardo Vinicius Costa, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática

Clarissa de Assis Olgin, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática

References

Born, B. B., Prado, A. P. D., & Felippe, J. M. F. G. (2019). Profissionalismo docente e estratégias para o seu fortalecimento: Entrevista com Lee Shulman. Educação e Pesquisa, 45. https://www.scielo.br/j/ep/a/crHN5H3zrKj4ZZYj7NMpB8y/?format=pdf&lang=pt

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Autor.

Coll, C. (1998). Os conteúdos na Reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. (B. A. Neves, Trans.). Artmed.

Gerhardt, T. E. & Silveira, D. T. (Eds.). (2009). Métodos de pesquisa. Editora da UFRGS.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar Projetos de Pesquisa. Atlas.

Gray, D. (2012). Pesquisa no mundo real. (R. C. Costa, Trans.). Penso.

Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de Metodologia científica. Atlas.

Libâneo, J. C. (2012). Didática. Cortez.

Lopes, A. C. & Macedo, E. (2011). Teorias de currículo. Cortez.

Mühl, S. G. (2023). Formação Continuada de Professores em Matemática: a Prática Docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental e a BNCC [Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil]. http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/436

Ponce, B. J., & Araújo, W. (2019). A justiça curricular em tempos de implementação da BNCC e de desprezo pelo PNE (2014–2024). Revista e-Curriculum, 17(3), 1045–1074. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1809-38762019000301045&script=sci_arttext

Rodrigues, G. S. & Groenwald, C. L. O. (2021). Concepção dos professores de Matemática dos anos finais do Ensino Fundamental da 27ª CRE sobre Conceitos, Procedimentos e Atitudes na perspectiva da Base Nacional Comum Curricular. In Anais do VIII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM) (pp. 490-503).

Sacristán, J. G. (2017). O currículo: Uma reflexão sobre a prática (3. ed.). Artmed.

Shulman, L. (2014). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma (L. Beck, Trad.). Cadernos Cenpec, 4(2), p. 196-229. https://pdfs.semanticscholar.org/5233/42637061d788ffdefc31f108c6e3369b8e7a.pdf

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar (E. F. F. Rosa, Trad.). Artmed.

Published

2025-11-29

How to Cite

Mühl, S. G., Costa, E. V., & Olgin, C. de A. (2025). Challenges in Implementing the national common curriculum database in mathematics: teacher perceptions and the role of continuing education. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 186–208. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p186-208

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education