Mathematics in presential courses of pedagogy of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p304-329

Keywords:

Curriculum, Pedagogy, Model of semantic fields, Training of teachers who teach mathematics

Abstract

In Mathematics Education, there are few studies that focus on analyzing the Pedagogical Course Projects (PPC) of Pedagogy programs, particularly regarding the presence of mathematics in these documents. This article aims to examine how the word "mathematics" is used in these texts. The PPC collection was carried out by mapping in-person and ongoing courses in the state of Minas Gerais, initially using the e-MEC website, and later cross-referencing this data with information from the websites of Higher Education Institutions (HEIs) that offer these programs. The analysis of the PPC was inspired by Ludwig Wittgenstein's aphorisms and the notion of plausible reading, which belongs to the Model of Semantic Fields. The results indicate that the number of hours dedicated to mathematics-related subjects remains low, that the titles of these subjects need revision, that the most frequently covered topic in school mathematics is Numbers, and that the most commonly used methodology is Problem Solving. Furthermore, elements of Mathematics Education have been incorporated, but there is little discussion about different types of mathematics, such as school mathematics and street mathematics. We conclude that, although significant changes have been made in mathematics-related subjects in Pedagogy courses, longstanding issues persist and require political decisions regarding the focus of these programs.

Author Biographies

Rejane Siqueira Julio, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007) e doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2015). Atualmente é docente do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, com interesse nos seguintes temas: ensino e aprendizagem da matemática, formação de professores, filosofia da educação matemática, Modelo dos Campos Semânticos e a filosofia de Ludwig Wittgenstein.

Vanessa Nogueira Oliveira, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação na Educação pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG) iniciado em 2021/1. Atuou como bolsista no subprojeto de Matemática do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) de 2021 a 2023. Atuou como bolsista de Iniciação Científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), desenvolvendo pesquisas quanto à Matemática presente nos cursos de graduação em Pedagogia.

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Published

2025-11-29

How to Cite

Siqueira Julio, R., & Nogueira Oliveira, V. (2025). Mathematics in presential courses of pedagogy of Minas Gerais. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 304–329. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p304-329

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education