Inclusión y justicia social en un proyecto de alfabetización estadística: educación estadística crítica para jóvenes en situación de vulnerabilidad socioeconómica-ambiental

Autores/as

  • Fernanda Angelo Pereira Universidade Federal do Rio Grande
  • Mauren Porciúncula Moreira da Silva Universidade Federal do Rio Grande - FURG https://orcid.org/0000-0003-1161-8220

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i4p035-066

Palabras clave:

Educación crítica, Alfabetización estadística, Ciudadanía, Justicia social, Inclusión

Resumen

We present research, an excerpt from a doctoral thesis, focusing on Critical Statistical Education (CSE) of students, aged between 14 and 17, from a pre-professional educational institution that serves young people in situations of socioeconomic vulnerability. Students developed Statistical Learning Projects (Projetos de Aprendizagem Estatísticos - PAE) in the context of implementing of the Statistical Literacy Multimedia Project (Projeto de Letramento Multimídia Estatístico - LeME). Our objective was to investigate emerging aspects involved in LeME that can mobilize an CSE and promote inclusion and social justice. To this end, transcripts of collective interviews with students held after completing the PAEs were analyzed. This analysis was carried out with the help of the Collective Subject Discourse technique and focused mainly on concepts related to Critical Statistical Education, inclusive education and social justice. The analysis of the answers to two interview questions revealed that the LeME mobilized several characteristics of the CSE, such as the contextualization of statistical concepts, collaborative work, encouragement of analysis and interpretation of results, a democratic learning environment, as well as critical reflection on the role of statistics in society. Regarding aspects related to inclusion and social justice, characteristics were observed in the LeME such as group work, use of real data, construction of statistical knowledge, development of social skills and reflection that are in line with a cooperative learning approach to inclusion. The LeME also made it possible to promote social justice through reading and writing about the world, considering the context and reality of the students.

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Biografía del autor/a

Fernanda Angelo Pereira, Universidade Federal do Rio Grande

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, licenciada em Matemática pela Universidade Federal Fluminense - Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior - INFES/UFF. Atua nas áreas de Educação Matemática e Educação Estatística. Atualmente é Professora de Matemática da Rede Municipal de Pirapetinga, MG e Tutora à Distância das disciplinas de Lógica e Teoria dos Conjuntos e Introdução à Combinatória de Contagem do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal Fluminense pelo Centro de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CEDERJ). É membra da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística - RELIEE e da International Association for Statistical Education - IASE. Participa do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem em Matemática e Estatística EAME - LABEM - UFF- INFES e do Grupo Internacional Interdisciplinar de Pesquisa em Educação Estatística - GIIPEE

Mauren Porciúncula Moreira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Dra. Mauren Porciúncula é professora da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É Bolsista de Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Desenvolve as atividades no Laboratório de Estudos Cognitivos e Tecnologias na Educação Estatística (LabEst), do Innovation Center of Statistical Education (ICE), sediados no Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF), da FURG. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC). Líder do Grupo InterNacional de Pesquisa em Educação Estatística (GIIPEE) e do Grupo de Pesquisa em Educação Estatística (EduEst). Coordenadora do Programa Letramento Multimídia Estatístico (LeME), Best Cooperative Project Award, da International Association for Statistical Education (IASE), e de Projetos associados à este. É membra do Grupo de Trabalho de Educação Estatística (GT-12), da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), da Associação Brasileira de Estatística (ABE), da Red Latinoamericana de Investigación en Educación Estadística (RELIEE) e da International Association for Statistical Education (IASE). É Country Coordinator do International Statistical Literacy Project (ISLP), da IASE, no Brasil. É co-fundadora de Projetos e Tecnologias Sociais e Educacionais para a Educação Estatística, tais como a Sala da Aprendizagem da Estatística (SalAEst), o Programa de Educação Tutorial Conexões de Saberes Estatísticos (PET SabEst), o Programa de Apoio Tecnológico para uma Educação Lúdica e Interativa de Estatística (ATELIE), o Grupo Colaborativo de Formação de Professores em Educação Estatística (MoSaiCo Edu) e o International forum for early career researchers in statistics education (INCREASE). Editora da Educação Matemática em Revista SBEM-RS (2018-2025). Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação e Ciências QVS-Associação Ampla - FURG (2021-2022).Associate Editor da Statistical Education Research Journal - SERJ.

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Publicado

2024-12-23

Cómo citar

PEREIRA, F. . A.; DA SILVA, M. P. M. . Inclusión y justicia social en un proyecto de alfabetización estadística: educación estadística crítica para jóvenes en situación de vulnerabilidad socioeconómica-ambiental: . Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 4, p. 035–066, 2024. DOI: 10.23925/1983-3156.2024v26i4p035-066. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/67198. Acesso em: 23 dic. 2024.