Criteria of didactic suitability as a training device with future mathematics teachers

contributions to the mobilization of pedagogical reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p470-497

Keywords:

Didactic-mathematical knowledge, Didactic suitability, Pedagogical action and reasoning, Initial education of mathematics teacher, Project-based learning

Abstract

The present article aims to investigate the possible contributions of didactic suitability criteria to the mobilization of pedagogical reasoning in formative spaces involving future mathematics teachers. To this end, we used the assumptions of research-based training to structure a formative proposal that addressed the use of Project-Based Learning (PBL) in Mathematics classes. Five stages were proposed: presentation of the PBL perspective, planning a PBL proposal, evaluation of the proposal using didactic suitability as a tool, reformulation of the proposal, and implementation in the school context. For data production, we considered the following instruments: audio and video recordings; observation; field diary; participant records (developed PBL proposal) and focus group. After organizing the data from the analysis of the "Relations" component of Epistemic Suitability, we assumed comprehension, reflection, transformation, and new forms of comprehension as analytical categories. The analysis highlighted the contribution of didactic suitability to processes of reflection, new forms of comprehension, and transformation.

Author Biographies

Jean Carlo Francis Wanderley Graciano do, Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto. Docente da Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais.

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA)

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática e pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ouro Preto. 

References

Altet, M. (2001). As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In L. Paquay, P. Perrenoud, M. Altet, & É. Charlier (Orgs.), Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? (pp. 23-35). Artmed.

Andrade, L. S. (2014). Currículos de matemática no Ensino Médio: um olhar sob a perspectiva do enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática [Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil]. http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/179

Backes, V. M. S., Menegaz, J. do C., Miranda, F. A. C., Santos, L. M. C., Cunha, A. P., & Patrício, S. S. (2017). Lee Shulman: contribuições para a investigação da formação docente em enfermagem e saúde. Texto & Contexto - Enfermagem, 26(4), 1-9.

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What make it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Behets, D., & Vergauwen, L. (2006). Learning to teach in the field. In D. Kirk, D. Macdonald, & M. O’Sullivan (Orgs.), Handbook of Physical Education (pp. 407-424). Sage.

Breda, A., Font, V., & Lima, V. M. R. (2015). A noção de idoneidade didática e seu uso na formação de professores de Matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 8(2), 1-41.

Breda, A., Font, V., & Pino-Fan, L. R. (2018). Critérios valorativos y normativos en la didáctica de las Matemáticas: el caso del constructo idoneidade didáctica. Bolema, 32(60), 255-278.

Carmo, J. C. F. W. G. (2024). Os critérios de idoneidade didática enquanto dispositivo de formação: análise de um processo formativo pautado na perspectiva da aprendizagem baseada em projetos com residentes e preceptores de matemática do Programa Residência Pedagógica [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Universidade Federal de Ouro Preto]. https://www.repositorio.ufop.br/items/ec9a0e22-83d4-404f-87dc-b3c53dc7f12b

Carrilo, J., Climent, N., Contreras, L. C., & Munõz-Catalán, M. C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. In B. Ubuz, C. Haser & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994).

Ennis, C. (1994). Knowledge and beliefs underlying curricular expertise. Quest, 46(2), 164- 175.

Godino, J. D. (2009). Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 20, 13-31. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/1063

Godino, J. D. (2011, Junho 26-30). Indicadores de la idoneidade didáctica de processos de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas [Palestra]. XIII CIAEM – IACME. Recife.

Godino, J. D. (2017). Construyendo un sistema modular e inclusivo de herramientas teóricas para la Educación Matemática. In J. M. Contreras, P. Arteaga, G. R. Cañadas, M. M. Gea, B. Giacomone, & M. M. López-Martín (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (pp. 1-20). Granada.

Godino, J. D. (2021). Da engenharia à idoneidade didática no ensino da matemática. Revemop, 3(1), 1-26. https://doi.org/10.33532/revemop.e202129

Godino, J. D., & Batanero, C. (2009). Formación de profesores de Matemáticas basada en la reflexión guiada sobre la práctica. Actas del VI Congreso Iberoamericano de Educación Matemática - CIBEM (pp. 4-9). Puerto Montt.

Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2008). Um enfoque ontosemiótico do conhecimento e a instrução matemática. Acta Scientiae - Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 10(2), 7-37.

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113.

Nóvoa, A. (1995). Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (Org.), Os professores e a sua formação (pp. 13-33). Dom Quixote.

Park, S., & Oliver, J. S. (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38, 261-284.

Salazar, S. F. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como categoría de estudio de la formación docente. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(2), 1-18.

Sandín Esteban, M. P. (2010). Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições (M. Cabrera, Trad.). AMGH.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-27.

Shulman, L. S. (2014). Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec| Nova série, 4(2), 196-229.

Silva, J. F. da, & Tinti, D. da S. (2021). Planejamento de espaços formativos e a mobilização do conhecimento didático-matemático: um olhar para o Programa Residência Pedagógica. Revemop, 3, 1-26. https://doi.org/10.33532/revemop.e202136

Tardif, M., & Raymond, D. (2000). Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, 21(73), 209-244.

Published

2025-05-31

How to Cite

Jean Carlo Francis Wanderley Graciano do, & Tinti, D. da S. (2025). Criteria of didactic suitability as a training device with future mathematics teachers: contributions to the mobilization of pedagogical reasoning. Educação Matemática Pesquisa, 27(2), 470–497. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i2p470-497

Issue

Section

Call for papers to the special issue: Theoretical frameworks for discussing math