Expressões Idiomáticas da Língua Inglesa: uma compreensão sob o olhar da Pragmática

Authors

  • Iveuta de Abreu Lopes UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ - UESPI
  • Célia de Freitas Araújo Neta UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ - UFPI
  • Thalita Christina Cavalcante Arré UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUI- UFPI

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i1a5

Keywords:

Expressões idiomáticas, Língua inglesa, Pragmática, Leitura, Contexto

Abstract

Este artigo resulta da observação de uma atividade de leitura em Língua Inglesa. Com o objetivo de verificar a compreensão que estudantes de inglês demonstram sobre algumas expressões idiomáticas, foram selecionados cinco alunos de uma turma de segundo ano do Ensino Médio e foi proposto que eles realizassem duas atividades: uma com expressões idiomáticas descontextualizadas e outra utilizando essas mesmas expressões imersas em contextos de uso. As análises partiram de conceitos clássicos como contexto, sentido e significado, sentido literal e sentido implicado, discutidos sob o viés de teorias pragmáticas, com base em autores como Levinson (2007), Armengaud (2006), Fiorin (2013, 2014), e de pesquisadores da área do Ensino e Aprendizagem da Língua Inglesa, como Crystal (1997), Brown (2004), Souza (2005), entre outros. A partir das análises, observou-se emergir algumas dificuldades e equívocos na compreensão das expressões apresentadas isoladamente, o que não ocorreu quando inseridas em contextos específicos de uso

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Author Biographies

Iveuta de Abreu Lopes, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ - UESPI

Iveuta de Abreu Lopes is PhD in Linguistics by the Federal University of Pernambuco. She holds a Master’s degree in Linguistics from University of Brasilia. She is graduated in Language at the Federal University of Piauí (Portuguese language and literature/English language and English and North American literature). She is currently a professor at the Federal University of Piauí. She has experience in Linguistics, with emphasis on Sociolinguistics, working mainly in the following areas: Linguistics, Portuguese Language, Literacy / Writing / Community, interaction and teaching.  E-mail:iveuta@uol.com.br

Célia de Freitas Araújo Neta, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ - UFPI

Célia de Freitas Araújo Neta is a Master’s student at the Federal University of Piauí (2017); she holds a Specialization degree in High Education Teaching from Estácio CEUT (2016); she is graduated in Language - Portuguese/English at the University of Pernambuco (2006). She is currently a regular English teacher at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Piauí (IFPI). She has experience in Education, with emphasis on English teaching. E-mail:celiafaraujo@hotmail.com

Thalita Christina Cavalcante Arré, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUI- UFPI

Thalita Christina Cavalcante Arré is a Master’s student in Linguistics at the Federal University of Piauí (2017). She holds a Specialization degree in High Education Teaching and in School Management from the Multiple Teaching Superior Institute (2016). She is graduated in English Language at the State University of Piauí (2010). She is currently working as a teacher at Bright Bee Bilingual School in Teresina, Piauí. She has experience in Education, with emphasis in English Teaching and Bilingual school. She holds Cambridge FCE Certification and Cambridge Teaching Knowledge Test Certification levels 1, 2, 3. E-mail: thalitacarre@hotmail.com

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Published

2019-07-08

How to Cite

Lopes, I. de A., Araújo Neta, C. de F., & Arré, T. C. C. (2019). Expressões Idiomáticas da Língua Inglesa: uma compreensão sob o olhar da Pragmática. The ESPecialist, 40(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i1a5

Issue

Section

Papers