Oral and written language in autism: theoretical and pedagogical perspectives
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i2a2Keywords:
Oral language acquisition, Writing, ASD, Autistic Spectrum Disorders, Pedagogical methodologiesAbstract
The article aims at discussing how the development of language in the Autism Spectrum Disorder (ASD)
occurs considering oral language acquisition and writing learning, and which pedagogical methods may be used to foster the process of teaching and learning of students with this diagnosis in Elementary School. The bibliographic research detected a gap in studies on how the oral language acquisition takes place, and, mainly, on how writing learning occurs in this population. The use of visual material to foster the development of oral and written abilities, as well as of direct instructions seem to be effective pedagogical practices to promote linguistic development in the ASD.
Metrics
References
AMADO, A. Diário Oficial publica lei que inclui autismo nos censos do IBGE. Agência Brasil, Brasília, ano 2019, p. -, 17 set. 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2019-07/diario-oficial-publica-que-inclui-autismo-nos-censos-do-ibge. Acesso em: 3 ago. 2020.
BARROS, I; FONTE, R. Estereotipias motoras e linguagem: aspectos multimodais da negação no autismo. Rev. bras. linguista. apl., Dez 2016, vol.16, no.4, p.745-763. ISSN 1984-6398
BERNARDINO, L. M. A importância da escrita na clínica do autismo. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 504 - 519, 2015. DOI http//dx.doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v20i3p504-519. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/>. Acesso em: 4 maio 2020.
CAYOUETTE, A. L‘ACQUISITION DE L‘ORTHOGRAPHE LEXICALE CHEZ DE JEUNES SCRIPTEURS DE CINQ À HUIT ANS AYANT UN TROUBLE DU SPECTRE DE L‘AUTISME. 2016. 220 f. Dissertação de Mestrado (Exigência parcial de Mestre em Educação) - Université Du Québec à Montréal, Montreal, 2016. Disponível em: <http://archipel.uqam.ca/id/eprint/9078>. Acesso em: 27 maio 2020.
ELLIS, K. Autismo. 1. ed. Rio de Janeiro: Livraria e Editora Revinter Ltda., 1996. 181 p. ISBN 8573090642.
FARREL, M. Dificuldades de Comunicação e Autismo: Guia do Professor. 1. ed. aum. Porto Alegre: Artmed, 2009. 120 p.
GONÇALVES, Claudia A. B.; DE CASTRO, Mariana S. J. Propostas de intervenção fonoaudiológica no autismo infantil: revisão sistemática da literatura*. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, ano 2013, v. 25, n. 1, p. 15 - 25, 15 abr. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/14920. Acesso em: 4 jan. 2021.
KANNER, Leo (1943) , Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2 (217-250).
KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Rev. Bras. Psiquiatr. [online]. 2006, vol.28, suppl.1, pp.s3-s11. ISSN 1809-452X. https://doi.org/10.1590/S1516-44462006000500002. Acesso em 13 mar. 2020.
KWEE, C. S; SAMPAIO, TM M; ATHERINO, CCT AUTISMO: UMA AVALIAÇÃO TRANSDISCIPLINAR BASEADA NO PROGRAMA TEACCH: Autismo: uma abordagem transdisciplinar baseada no programa TEACCH. Revista CEFAC, São Paulo, v. 11, p. 217-226, abr. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v11s2/a12v11s2.pdf>. Acesso em: 7 set. 2019.
Le Sourn-Bissaoui, S. L., Caillies, S., Gierski, F., Motte, J. (2011). Ambiguity detection in adolescents with Asperger syndrome: Is central coherence or theory of mind impaired? Research in Autism Spectrum Disorders. 5(1): 648–656
MALEVAL, J.C. O autista e sua voz. São Paulo: Blucher, 2017.
MATOS, C. M. Compreensão de linguagem não-literal em crianças com Perturbações do Espectro do Autismo. Orientador: Professora Doutora Maria Armanda Costa. 2012. 156 f. Dissertação de Mestrado (Mestre em Ciência Cognitiva) - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2012. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10451/7338>. Acesso em: 24 maio 2020.
MERGL, M; AZONI, C. A. Tipos de Ecolalia em Crianças com Transtorno de Espectro Autista. Revista CEFAC, São Paulo, v. 17, ed. 6, p. 2072-2080, 2015. Disponível em: <http://www.revistacefac.com.br/>. Acesso em: 13 mar. 2020.
OLIVEIRA, G et al. CONSIDERAÇÕES DA APLICAÇÃO DO MÉTODO PECS EM INDIVÍDUOS COM TEA. Revista EVS : Revista de Ciências Ambientais e Saúde, Goiânia, ano 3, v. 42, p. 303 - 314, 2015. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/estudos/article/view/4129/2359. Acesso em: 14 jun. 2020.
PROJETO que inclui dados sobre autismo no censo é enviado à CAS. Agência Senado , Brasília, ano 2019, p. -, 25 jun. 2019. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2019/06/25/projeto-que-inclui-dados-sobre-autismo-no-censo-e-enviado-a-cas. Acesso em: 17 mar. 2020.
SANTOS, E. C. D; Linguagem Escrita e Criança com Autismo. 1. ed. Curitiba : Appris, 2016. p. 13-181.
SUKENIK, N. Sémantique lexicale et profils langagiers d'enfants avec autisme de langue hébraique. 2017. 247 f. Tese (Doutor em Psicolinguística) - Université François - Rabelais de Tours, França, 2017.
TAMANAHA, A. C; PERISSINOTO, J; CHIARI, B. M. Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos de Autismo Infantil e Síndrome de Asperger: Uma breve revisão histórica das concepções de Autismo e síndrome de Asperger. Rev Soc Bras Fonoaudiol.: São Paulo, v. 13, n. 3, p. 296-299, jul./2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rsbf/v13n3/a15v13n3.pdf>. Acesso em: 7 set. 2019.
TCHUMAN, Roberto, RAPIN, Isabelle. Autismo abordagem neurobiológica. Porto Alegre Editora Artmed, 2009.
TEODORO, G. C.; GODINHO, M. C.; HACHIMINE, A. H. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Research, Society and Development, 2, v. 1, p. 127 - 143, 2016.
WALENSKI, M., Tager-Flusberg, H., & Ullman, M. T. (2006). Language in autism. In S. O. Moldin & J. L. R. Rubenstein (Eds.), Understanding autism: From basic neuroscience to treatment (pp. 175-203). London: Taylor & Francis Books
WEISHEIMER, I. C. A escrita de alunos com transtorno do espectro autista leve. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras – PPGL - Universidade do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel.
Downloads
Published
Versions
- 2022-09-27 (2)
- 2022-09-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The ESPecialistThe authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.