The Protagonists (antagonists and assistants) and empowered”: competitive narratives in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i2a5

Abstract

This article aims, from a philosophical perspective, to reflect on the competitive and deleterious narratives in relation to the use of the terms protagonism and empowerment which normally echo in the school environment. It is based, in particular, on the philosophical conceptions of Aristotle (1997, 1998, 2011), with regard to the common well-being of the collectivity, as well as on the assumptions of Foucault (2010a, 2008, 1999, 1979), when it comes to talking about the discourses that structure the Law and the Truth. In the end, proposals will be made on the construction of agencies in favor of the power of the collectivity, with a view to community contentment, as well as the softening of the forces of power to prospect a society with more equitable and democratic opportunities for all citizens.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Francisco Estefogo, Faculdade Cultura Inglesa

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017) sob supervisão da Profa. Dra. Fernanda Coelho Liberali. Possui doutorado (2005) e mestrado (2001) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi professor da graduação do Centro Universitário Capital por 14 anos e da Cultura Inglesa São Paulo, por 12 anos. Atualmente é diretor acadêmico da Cultura Inglesa Taubaté, coordenador da Faculdade Cultura Inglesa e professor convidado da Coordenadoria Geral de Especialização, Aperfeiçoamento e Extensão - PUC/SP (COGEAE) e da Universidade de Taubaté (Unitau) . Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino reflexivo, formação de professores, interação, sócio-construtivismo, construção de conhecimento, ensino de língua inglesa, metodologia científica bem como ensino à distância. Trabalha com EAD há mais de 8 anos, utilizando sobretudo a plataforma MOODLE. É integrante do grupo de pesquisa LACE - Linguagem em Atividade no Contexto Escolare, inscrito no CNPQ em 2014, que focaliza a formação de educadores como agentes transformadores e alunos críticos-reflexivos.

 

Published

2022-01-20

How to Cite

Estefogo, F. (2022). The Protagonists (antagonists and assistants) and empowered”: competitive narratives in the school environment. The ESPecialist, 42(2). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i2a5

Issue

Section

Papers