Mediation sessions in teletandem as a foreign language teacher development space
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i1a9Abstract
Foreign language teacher education is influenced by personal experiences, shared knowledge through readings, talks, lectures, classes etc., and also, through values that are socially and culturally acquired. With this in mind, we highlight Teletandem as a favorable context for teacher education because it allows Brazilian students (who are studying to become teachers) to talk to foreign students and share their native/proficiency languages. Besides that, the participants are accompanied by a teacher-mediator who organizes a round-table conversation (mediation) when the Teletandem session is finished. In this paper, we discuss the mediation sessions carried out with Brazilian students at UNESP/Assis during the year of 2018. Our goals are: a) to present the discussions made by the teacher-mediator after each session; and b) to characterize this moment of reflection as a space for foreign language teacher education. We use a qualitative research methodology and transcriptions of the recorded sessions as instruments of data collection. The results show that the Teletandem practice allows the students involved to reflect on the teaching-learning process of their native/proficiency language and the role of the teacher-mediator in this process.
Metrics
References
ARANHA, S.; CAVALARI, S. M. S. 2014. A trajetória do projeto teletandem brasil: da modalidade institucional não-integrada à institucional integrada. The Especialist, 35.2: 183-201.
CAMPOS, B. da S; KAMI, C. M. da C; SALOMÃO, A. C. B. 2021. A mediação no Teletandem durante a pandemia da Covid-19. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, 20.1: 01-17.
CARVALHO, K. H. P; RAMOS, K. A. H. P. 2019. Interfaces no processo de mediação em teletandem português e espanhol: o papel dos mediadores. Revista Estudos Linguísticos, 48.2: 747-765.
FUNO, L. B. A. 2019. Expansão do programa TTB: Parcerias em 2019. In: III Encontro de Pesquisas sobre Teletandem/ UNESP e I Seminário Internacional sobre Telecolaboração e Formação de Professores de Línguas, Apresentação oral. Assis, São Paulo: UNESP.
KFOURI-KANEOYA, M. L. C. 2008. A formação inicial de professores de línguas para o teletandem: um diálogo entre crenças, discurso e reflexão profissional. Revista Intercâmbio, XVII: 373-391.
LUDKE, M. ; ANDRE, M. E. D. A. 2017. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora E.P.U. 2017.
MESSIAS, R. A. L.; TELLES, J. A. 2020. Teletandem como “terceiro espaço” no desenvolvimento de professores de línguas estrangeiras. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, 22.3: 731-750.
MIZUKAMI, M. da G. N. 1996. Formação de professores: tendências atuais. EdUFSCar.
NÓVOA, A. 2001. Professor se forma na escola. [Entrevista], Revista NOVA ESCOLA, Edição 142.
REZENDE JR, E. L; MESSIAS, R. A. L. 2020. Formação de professores de língua estrangeira (LE) em um contexto telecolaborativo. In: SOUZA, F. M.; CARVALHO, K. C. H. P; MESSIAS, R. A. L. Telecolaboração, ensino de línguas e formação de professores: demandas do século XXI: 43-58. Mentes Abertas.
ROCHA, C. F; LIMA, T. C. de S. 2009. Questionamentos sobre a presença do mediador na prática de interação de Teletandem. In: TELLES, J. A. Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI: 229-239. Pontes Editores.
SALOMÃO, A. C. B. 2012. A cultura e o ensino de língua estrangeira: perspectivas para a formação continuada no Projeto Teletandem Brasil. Tese de Doutorado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.
SARTORI, J. S. 2021. A sessão de mediação no Teletandem: um estudo sobre sua estrutura com base na Análise da Conversação. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista.
SIMÕES, G. M; LIMA, S. S. 2009. Autonomia: redefinindo o papel do professor no contexto em tandem. In: TELLES, J. A. Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI: 219-228. Pontes Editores.
SOUZA, M. G. 2020. Teletandem na UENP: primeiras experiências de implementação. Revista Aproximação, 02.03: 37-47.
TELLES, J. A. 2009. Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Pontes Editores.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. 2002. Teoria e prática na formação pré-serviço do professor de língua estrangeira. In: GIMENEZ, T. (Org.). Trajetórias na formação de professores de línguas: 59-76. Editora UEL.
ZAKIR, M. de A. 2015. Cultura e(m) Telecolaboração: uma análise de parcerias de Teletandem institucional. Tese de Doutorado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.