Parrhesia, the scream and the cracks

epitomes of emancipatory decolonial languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e65236

Keywords:

Cracks, Interculturality, Multiculturality, Parrhesia, Emancipatory Decolonial Languages

Abstract

This essay aims to reflect on the perspectives of emancipatory decolonial languages in favor of multi- and intercultural education (Walsh, 2009, 2019), so that educational activity is understood as an alethurgical political task (Foucault, 1996, 2011). In other words, an educational practice that transgresses protocols, with a view to ethical and critical participatory citizen action, as a builder of new realities and ways of being, living, desiring and thinking, therefore, questioning the status quo and providing care for oneself and on the other (Foucault, 1996, 2011). Through parrhesia (Foucault, 1996, 2011) and, strictly speaking, screams and cracks (Walsh, 2009, 2019), the focus of this proposal is to debate cultural diversities, be they linguistic, political, social, ethnic, cultural, religious or gender-based, as epistemic decolonial pedagogical capital (Mignolo, 2017; Quijano, 2005; Walsh, 2009, 2019). Likewise, as a characteristic and immanent vocation of humanity for ontological, epistemological, ethical-political advancement, and, therefore, a possible source of emancipatory decolonial languages.

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Author Biography

Francisco Estefogo, Faculdade Cultura Inglesa

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017) sob supervisão da Profa. Dra. Fernanda Coelho Liberali. Possui doutorado (2005) e mestrado (2001) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi professor da graduação do Centro Universitário Capital por 14 anos e da Cultura Inglesa São Paulo, por 12 anos. Atualmente é diretor acadêmico da Cultura Inglesa Taubaté, coordenador da Faculdade Cultura Inglesa e professor convidado da Coordenadoria Geral de Especialização, Aperfeiçoamento e Extensão - PUC/SP (COGEAE) e da Universidade de Taubaté (Unitau) . Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino reflexivo, formação de professores, interação, sócio-construtivismo, construção de conhecimento, ensino de língua inglesa, metodologia científica bem como ensino à distância. Trabalha com EAD há mais de 8 anos, utilizando sobretudo a plataforma MOODLE. É integrante do grupo de pesquisa LACE - Linguagem em Atividade no Contexto Escolare, inscrito no CNPQ em 2014, que focaliza a formação de educadores como agentes transformadores e alunos críticos-reflexivos.

 

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Published

2024-02-14

How to Cite

Estefogo, F. (2024). Parrhesia, the scream and the cracks: epitomes of emancipatory decolonial languages. The ESPecialist, 45(1), 15–29. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2024v45i1e65236

Issue

Section

Transgressive Teachings, Solidarity Learning Dossier