Affectivity in LA
Vygotsky’s ideas in the acceptance of new paradigms
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e67430Keywords:
Applied linguistics, Affectivity, VygotskiAbstract
This art This text presents a bibliographical research, of a qualitative nature, whose objective was to investigate the relationships between the studies of Applied Linguistics and Vygotskian conceptions about the role of affectivity in human development. Therefore, it is not a question of considering affectivity only as a vector capable of boosting motivations, nor of understanding it as affective bonds between individuals. It is about assuming the dialectical integration between cognition and affectivity, as Vygotski considered. Therefore, the paths taken by Applied Linguistics were investigated, with the socio-interactionist perspective as its fulcrum, and articles were collected in magazines that adopted Vygotskian paradigms. From the year 2000 until the first half of 2024, 19 articles were found, which denotes that Applied Linguistics embraced the affectivity's role according to Vygotski's assumptions.
Downloads
Metrics
References
ANJOS, Flávius Almeida dos. A linguística aplicada, o ensino e a aprendizagem da língua inglesa e o compromisso social. Revista Tabuleiro de Letras, PPGEL – Salvador, v. 11, n. 02, p. 123-139, 2017. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/3898. Acesso em: 11/06/2024
ARANTES, Valéria Amorim. Afetividade e Cognição: rompendo a dicotomia na educação. Editora Mandruvá, 2004. Disponível em: http://www.hottopos.com/videtur23/valeria.htm. Acesso em: 01 de junho de 2024.
LAKATOS, Eva Maria.; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo, SP: Atlas 2003.
MARTINS, João Batista. A psicologia da União Soviética no início do século XX: a visão de Vigotski e Luria. In: TOASSA, Gisele; MARQUES, Priscila Nascimento (org.). Novas perspectivas em Vigotski. História Filosofia Arte Ciência. Bauru, SP, Mireveja, 2024. p 51-80.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Sobre diferenças individuais e diferenças culturais: o lugar da abordagem histórico-cultural. In: Aquino, J. G. (org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paul: Summus, 1997.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. O problema da afetividade em Vygotsky. In: LA TAILLE, Yves de; OLIVEIRA, Marta Kohl de; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992. p. 75-84.
OLIVEIRA, Marta Kohl de; REGO, Teresa Cristina. Vygotsky e as complexas relações entre cognição e afeto. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola. São Paulo: Summus, 2003. p. 13-34.
PADOVANI, Umberto; CASTAGNOLA, Luís. História da Filosofia. 15. ed. São Paulo: Melhoramentos,1990.
RAJAGOPALAN, K. Por uma Linguística Crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.
Rego, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação.18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
RODRÍGUEZ, Carolina. Afetividade e inconsciente na didática de línguas. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 10, n. 1, p. 7-19, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45459/30037. Acesso em:11/06/2024
SILVA, Elisabeth Ramos da. As relações entre cognição e afetividade em la: a influência de Vygotsky nessa abordagem temática. SOLETRAS, São Gonçalo: UERJ, ano VIII, n. 15, p. 133-140, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/ oletras/article/view/4841/3571. Acesso em: 05/06/2024
SILVA NETA, Mariana da; SANTOS, Jocyleia Santana dos; CARVALHO, Isabela Cristina Aquino. O percurso histórico da linguística e sua influência na Linguística aplicada. Revista Humanidades e Inovação. Palmas, TO, v. 10, n.10, p. 245-257, 2023. Disponível em: file:///C:/Users/user/Documents/Downloads/7973-Texto%20do%20artigo-31979-1-10-20231221.pdf. Acesso em: 06/06/2024
TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski. Campinas, SP: Papirus, 2011.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Quarta aula: A questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. (Trabalho original publicado em 1935). Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42022/45690. Acesso em:02/06/2024
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.