Affects and emotions in teacher education practices with Letras students

a dialogue with remote teaching

Authors

  • Angelica Araujo de Melo Maia Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.
  • Rosycléa Dantas Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68035

Keywords:

Affect, Emotions, Pandemic, Teacher education

Abstract

The COVID-19 pandemic brought significant changes to language teacher education, both in virtual and in-person settings. One of the main changes was the increased recognition of emotions as vital elements in the teaching-learning process. Within this context, situated in the field of Applied Linguistics (AL) that emphasizes the need for research addressing social issues (Moita Lopes, 2015), AL has emerged as a fertile ground for studies on affectivity (Aragão, 2023; Barcelos, 2015; 2022; Maia, Dantas, 2023). Therefore, this study aims to investigate how undergraduate Language students understand the affects and emotions that influenced their actions during pandemic remote teaching, facilitated by the implementation of socio-emotional activities by their teacher educators. To achieve this, we draw on theoretical frameworks from Spinozan and Vygotskian perspectives on affects and emotions (Spinoza, 2014 [1677]; Vygotsky, 2004 [1934]), in conjunction with research on emotions from the fields of the biology of knowing (Maturana, 2002), emotional education (Casassus, 2009), and emotional literacy (Barcelos, 2015). Data were generated through a feedback form regarding the courses taken by the undergraduates. Analysis of the data showed that participants experienced affects/emotions that enhanced their power to act, such as hope, relaxation, tranquility, reduced anxiety, relief, and gratitude. These emotions led to increased attendance, participation, and engagement in classes, improved concentration on content explanations, and strengthened connections with peers and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Angelica Araujo de Melo Maia, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.

Doutouranda do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFPB - Linha: Políticas Educacionais

References

ARAGÃO, Rodrigo Camargo. Emoção, linguagem, reflexão e ação. In: GOMES, Gysele da Silva Colombo; BARCELOS, Ana Maria Ferreira (Orgs.). Emoções e Ensino de Línguas. Curitiba: CRV, 2023, p.23-44. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1UT5TK6jt-27aiva4v8P4ZzLMhOM2pzj6/view . Acesso em: 17 jul. 2024.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2010.

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Letramento emocional no ensino de línguas. In: TOLDO, Cláudia; STURM, Luciane (Orgs). Letramento: práticas de leitura e escrita. Campinas: Pontes, 2015, p. 65-78. Disponível em: https://www.academia.edu/24822113/Letramento_emocional_no_ensino_de_l%C3%ADnguas. Acesso em: 02 jul 2023.

BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Estudando o conceito do amor na educação linguística: uma revisão dos estudos dentro da abordagem crítica. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina. v. 25, n. 2, 2022. p. 24-35. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/46242. Acesso em: 17 jul. 2024.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

CASASSUS, Juan. Fundamentos da Educação Emocional. Tradução: Liz Zatz. Brasília: UNESCO, Liber Livro Editora, 2009.

CLOT, Yves. A interfuncionalidade dos afetos, das emoções e dos sentimentos: o poder de ser afetado e o poder de agir. In: BANKS-LEITE, Luci. et al. (Orgs.). Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016.

CRESWELL, John. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DANTAS, Rosycléa. As metamorfoses da formação: experiência com alunos com deficiência e desenvolvimento profissional ético. 2019. 1-196. Linguística aplicada- Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa- Paraíba, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/16774?locale=pt_BR . Acesso em: 10 jul. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

IAFELICE, Henrique. Deleuze devorador de Spinoza: teoria dos afectos e educação. São Paulo: EDUC/FAPESP, 2015.

LIMA, Anselmo. Desenvolvimento de afetos, emoções e sentimentos humanos na atividade. In: LOUSADA, Eliane; BARRICELLI, Ermelinda; BUENO, Luzia (Orgs.). A Clínica da atividade e as contextualizações brasileiras: debates e perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2021. Disponível em: https://letra.fflch.usp.br/sites/letra.fflch.usp.br/files/inline-files/clinica_atividade_ebook.pdf. Acesso em: 07 jul. 2024.

MAIA, Angélica. Diálogos e práticas sobre emoções no estágio supervisionado remoto: construindo empatia e resiliência na formação docente inicial. In: SILVA, Carolina Gomes da; GOMES, Lavínia Teixeira; FREIRE, Juliana Luna; ROCA, Pilar. (orgs.). Linguagem, Literatura e Prática Educativa: Reflexões sobre a Sala de Aula. 1ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2022, v. 1, p. 230-253.

MAIA, Angélica; DANTAS, Rosycléa. Autorreflexão, acolhimento e empatia: percepções de professores de línguas em formação sobre experiências de educação socioemocional. In: MAIA, Angélica; MEDRADO, Betânia; DANTAS, Rosycléa (Orgs.). Experiências de coexistência e colaboração: pesquisas e práticas inclusivas. Campinas: Pontes, 2023.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed.UFMG, 2002. Disponível em: https://fvcb.com.br/site/wp-content/uploads/2016/07/Emo%C3%A7%C3%B5es-e-Linguagem-na-Educa%C3%A7%C3%A3o-e-na-Pol%C3%ADtica.pdf. Acesso em: 09 jul. 2024.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Campinas: SP: Editorial Psy, 1995. Disponível em: https://materiadeapoioaotcc.pbworks.com/f/Arvore+do+Conhecimento+Maturana+e+Varela.pdf. Acesso em: 05 jul. 2024.

MOREIRA, Raquel; ROLIM, Janine; SILVA, Karla. Covid-19, inclusão e emoções: um relato de ressignificação e resistência de um professor de língua inglesa acerca do seu trabalho no contexto de ensino emergencial remoto. In: MAIA, Angélica; MEDRADO, Betânia; DANTAS, Rosycléa (Orgs.). Experiências de coexistência e colaboração: pesquisas e práticas inclusivas. Campinas: Pontes, 2023.

PERON, Vagner; BARCELOS, Ana Maria Ferreira. A relação entre as emoções e ações de uma professora de Inglês em tempos críticos. In: GOMES, Gysele da Silva Colombo; BARCELOS, Ana Maria Ferreira (Orgs.). Emoções e Ensino de Línguas. Curitiba: CRV, 2023, p.111-130. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1UT5TK6jt-27aiva4v8P4ZzLMhOM2pzj6/view. Acesso em: 17 jul. 2024.

RAMOS, Fabiano Silvestre; FERREIRA, Flávia Marina Moreira; LEAL, Vânia Aparecida Lopes. Um olhar para as emoções no ensino de línguas no campo da linguística aplicada: implicações epistemológicas. Revista Gatilho. v. 24, p. 152-168, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/gatilho/article/view/38541 . Acesso em: 05 ago. 2024.

RODRIGUES, David.; LIMA-RODRIGUES, Luzia. Formação de professores e inclusão: como se reformam os reformadores? In: RODRIGUES, David. (Org.). Educação Inclusiva: dos conceitos às práticas de formação. Lisboa: Instituto Piaget, 2011. p. 89-108.

SILVA, Janderson. Formação docente e afetividade: uma relação atravessada pelo ensino remoto. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Inglês) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2022. Disponível em: https://www.repositorio.ufal.br/bitstream/123456789/9327/1/Forma%C3%A7%C3%A3o%20docente%20e%20afetividade%20uma%20rela%C3%A7%C3%A3o%20atravessada%20pelo%20ensino%20remoto.pdf . Acesso em: 20 out. 2022.

SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2014 [1677].

VYGOTSKY, Lev. Teoría de las emociones: estudio histórico-psicológico. España: Akal, 2004 [1934].

Published

2025-06-11

How to Cite

Maia, A. A. de M., & Dantas, R. (2025). Affects and emotions in teacher education practices with Letras students: a dialogue with remote teaching. The ESPecialist, 46(1), 612–639. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68035

Issue

Section

The affective turn in Applied Linguistics