For a decolonial teacher’s education in Brazil

Authors

  • Bianca Sgai Franco Medeiros Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68043

Keywords:

Educator's Education, Decoloniality, Play, Engaged Multiliteracy

Abstract

This article presents an excerpt from the research entitled “Decolonial Education of Educators: Engaged Multiliteracy in an Extension Project” (Medeiros, 2023). Situated within the field of Critical Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006) and based on Socio-Historical-Cultural Theory (VYGOTSKY, 2001; LEONTIEV, 2014), the research results from a qualitative-interpretative multimodal analysis of part of the course “Engaged Multiliteracies: Curriculum as (Trans)formation.” Free of charge and offered to education professionals, undergraduate students, and Basic Education students through the Extension Project “Brincadas: The Viable Unheard of in Times of Crisis,” which took place in the second semester of 2021. This study mainly focuses on investigating the possibility of a decolonial path (MIGNOLO; WALSH, 2018) for the continuous education of educators by working with techniques from the Theatre of the Oppressed (BOAL, 1970) within part of a proposal for Engaged Multiliteracy (LIBERALI, 2022). Specifically, it provides an analysis of a proposition in Reality Immersion, assessing the engagement of the participants in a decolonial stance of the individuals involved. Therefore, this article is believed to facilitate reflection on the critical education of educators within its broader context in Brazil, through the multimodal interpretation of the data. It becomes evident that play in Engaged Multiliteracy serves as a powerful tool for engaging individuals in real issues of injustice, and that a planning process aimed at involving participants in the learning process allows for the development of transformative agency concerning the highlighted injustices. The need for new pedagogical practices that enable a rethinking of the education of these professionals was noted, envisioning more critically collaborative individuals who dare to exercise their transformative agency (VIANNA and STETSENKO, 2011) in the diverse and different educational contexts in which they operate, aiming for the possibility of the viable unprecedented (FREIRE, 1970) from an intercultural perspective (CANDAU, 2008) and decolonial stance in favor of social, cognitive, curricular, ecological, and epistemic justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BALLESTRIN, L. América Latina e o Giro Decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília n.11, p.89-117, maio-agosto 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.

BAPTISTA, L. M. T. R. Lócus de enunciação e coletivo mexicano Batallones Femeninos: cartografando uma pedagogia decolonial no Sul Global. Gragoatá, Niterói, v.26, n.56, p.1115-47, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49063 . Acesso em: 15 jan. 2023.

BAPTISTA, L. M. T. R.; GOPAR, M. L. Educação Crítica, Decolonialidade e Educação Linguística no Brasil e no México: Questões Epistemológicas e Metodológicas traçadas por um paradigma-outro. Letras & Letras, Uberlândia, v.35, n. especial, p.1-27, 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB 9394/96, 1996.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020 [recurso eletrônico]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.

CASTRO-GÓMEZ, S. & GROSFOGUEL, R. (coords.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global Bogotá: Siglo del Hombre, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

CAVALCANTI, M. Educação Linguística na Formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente: festscript para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p.211-26.

CNE. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CP nº 1. Brasília, DF, 2020.

DA SILVA REIS, G. R. F.; MARQUES GONÇALVES, R. Base Nacional Comum de Formação de Professores da Educação Básica: dilemas, embates e pontos de vista. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, v. 25, n. 55, set/dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1496 .Acesso em: 15 out. 2021.

DEZERTO, S. M. A dimensão subjetiva da formação de educadores: uma proposta de Pesquisa e (Trans)Formação como unidade dialética. 2021. 355f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2021.

GNL, GRUPO DE NOVA LONDRES. Uma pedagogia dos multiletramentos: projetando futuros sociais. Linguagem em foco, Fortaleza, v.13, n.2, p.101-45, 2021.

KRENAK, A. Caminhos para a cultura do Bem Viver. Org. Bruno Maia. Cultura do Bem Viver, 2020.

LIBERALI, F. C. Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, SC, v.22, n.1, p.125-45, jan./abr. 2022.

PELLOSSI, D. B. P. Colaboração Crítica na Formação de Formadores: pensando possibilidades. 2023. 152f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.

MAGALHÃES, M. C. C.; NININ, M. O. G.; LESSA, A. B. C. T. A dinâmica discursiva na formação de professores: discurso autoritário ou internamente persuasivo? Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso, v.9, n.1, p.129-47, Jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/KP5bDKZG4qBGsnZTtpVLvQp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 mar. 2022.

MALDONADO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2019. p.27-54.

MOTA NETO, J. C. da. Por uma pedagogia decolonial na América Latina: Convergências entre a educação popular e a investigação-ação participativa. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v.26, n.84, p.01-21, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326558991 .Acesso em: 14 out. 2021.

NLG, NEW LONDON GROUP. The Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v.66, n.1, p.60-92, [1996] 2000.

REIS MENDES, M.; LIBERALI, F. C. Multiletramento Engajado como possibilidade para Justiça Curricular. Revista da Abralin, v.21, n.2, p.351-78, 2022.

SIGNORINI, I. A Questão da Língua Legítima na Sociedade Democrática. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p.169-89.

TALLEI, J. I.; AMATO, L. J. D. A formação continuada de docentes em escolas de fronteira sob o paradigma sentipensante. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, [S.l.], v.7, n.17, p.1284-97, 2020. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4820. Acesso em: 21 nov. 2022.

VIANNA, E.; STETSENKO, A. Connecting Learning and Identity Development through a Transformative Activist Stance: Application in Adolescent Development in a Child Welfare Program. Human Development, v.54, n.5, p.313-38, 2011.

VIAN JR., O. Os multiletramentos e seu papel no conhecimento de professores de línguas: por uma perspectiva sistêmica e complexa. D.E.L.T.A.: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v.34, n.1, p.351-68, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/38998 .Acesso em: 12 fev. 2023.

VYGOTSKY, L. S. Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1999.

WALSH, C. Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Entramados – Educación y Sociedad, v.1, p.17-31, 201

Published

2025-04-11

How to Cite

Medeiros, B. S. F. . (2025). For a decolonial teacher’s education in Brazil. The ESPecialist, 46(1), 156–185. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68043