Affectivity in teaching activity
reflections from the Clinic of Activity in the context of an inclusive classroom
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68097Keywords:
Affection, Clinic of Activity, Inclusive Education, Power to act, Teaching PracticeAbstract
This article analyzes how affections mobilize the teaching activity in an inclusive classroom context. It focuses on the activity of a Spanish language teacher who teaches a group in which there is a student with autism spectrum disorder (ASD). Inserted from the perspective of an Indisciplinary Applied Linguistics (LA), this study is based on the Clinic of Activity studies (Clot, 2006; 2010;2016); in Spinoza's theory of affects (2019) and in theories that discuss the role of affects in the professional activity (Clot, 2017). This work investigates the teacher's speech about her activity in a simple self-confrontation, with the aim of understanding how affections influence her pedagogical actions. The methodology used includes self-confrontation, which allows teachers to reflect on their practice and identify affective elements that impact their power to act. The results point to the complexity of managing an inclusive classroom and suggest that affections play an important role in mobilizing the teaching activity, influencing the teachers’ decisions. By analyzing the professional's discourse, the study contributes to the understanding of the role of affectivity in pedagogical practice and suggests ways to strengthen teachers' power to act in challenging educational contexts.
Downloads
Metrics
References
AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. Tradução de Anna Rachel Machado. In: MACHADO, Anna Rachel (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-53.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Desvelando a relação entre crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas, emoções e identidades. In: GERHARDT, Ana Flávia Lopes Magela et al. (Orgs.). Linguística Aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes, 2013. p. 153-186.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Unveiling the Relationship Between Language Learning Beliefs, Emotions, and Identities. Studies in Second Language Learning and Teaching, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 301-325, 2015. DOI: https://doi.org.10.14746/ssllt.2015.5.2.6.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira.; ARAGÃO, Rodrigo Camargo.; ROUHOTIE-LYTHY, Maria.; GOMES, Gisele da S. Colombo. Contemporary perspectives on research about emotions in language teaching. In: Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 22, n. 1,p. 1-16, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398202221654.
CLEMENTE, Marina Cavalcanti Tavares. O (in)visível que afeta, a formação que inclui: a atividade de professores em turmas de ensino médio com alunos com deficiência visual. 2023. Tese. (Doutorado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023. Disponível em: https://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=113418. Acesso em: 23 jul. 2024.
CLOT, Yves. L’affectivité en activité. In: BARBIER, Jean-Marie; DURAND, Marc. (Orgs.) Encyclopédie d’analyse des activités. Paris: PUF, 2017. p. 877-909.
CLOT, Yves. O trabalho e o poder de agir. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
CLOT, Yves. Entrevista. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 9, n.2, p. 99-107, 2006.
FABRÍCIO, Branca Falabella. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p.45-65.
FAÏTA, Daniel. Autoconfrontation et formation des enseignants: dialogues et contributions. [Entrevista concedida a] Elisandra Maria Magalhães. Revista Linguagem em Foco, v.13, n.1, p. 409-436, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/in-dex.php/linguagememfoco/article/view/5473. Acesso em: 23 jul. 2024.
LOUSADA, Eliane Gouvêa.; FAZION, Flávia. O papel do comentário escrito no método da instrução ao sósia e seu uso na formação de professores. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 23, n. 47, p. 109-123, 2º quadrimestre de 2019.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 13-44.
MORAES, Rozania Maria Alves de; CLEMENTE, Marina Cavalcanti Tavares; BESSA, Luciana Peixoto. O papel dos afetos na atividade docente: a experiência de um professor diretor de turma de ensino médio. Horizontes, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e021039, 2021. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1279. Acesso em: 23 jul. 2024.
PRETI, Dino (org.). Análise de textos orais. 4. ed. São Paulo: Humanitas Publicações, 1999.
RAMOS, Fabiano Silvestre; FERREIRA, Flávia Marina Moreira; LEAL, Vânia Aparecida Lopes. Um olhar para as emoções no ensino de línguas no campo da linguística aplicada: implicações epistemológicas. Revista Gatilho, Juiz de Fora, v. 24, p. 152-168, 2023.
SANDRÉ, Marion. Analyser les discours oraux: approche pluridisciplinaire. Paris: Armand Colin, 2013.
SAWAIA, Bader. O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: SAWAIA, Bader (Org.). As artimanhas da Exclusão: Análise Psicossocial e Ética da Desigualdade Social. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 97-118.
SPINOZA, Baruc. Ética. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. João Batista Kreuch. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VIGOTSKI, Lev S. Vigotski. Os métodos de investigação reflexológicos e psicológicos.
VIGOTSKI, Lev S. Teoria e método em Psicologia. Tradução Cláudia Berliner. Martins Fontes, 2004, p. 3-31.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Théorie des émotions. Paris: l’Harmattan, 1998.
VYGOTSKI, Lev S. Conscience, inconsciente, émotions. Paris: La Dispute/Snédit, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.