Language and emotion

Teachers’ ethical-political suffering regarding “gender-neutral language” approach in schools

Authors

  • Dianna de Oliveira Ribas UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68104

Keywords:

Emotion, Affectivity, Gender-Neutral language, narratives

Abstract

Frequent initiatives to limit teachers' autonomy, as well as to monitor their pedagogical practices, create specific situations of social suffering that are scarcely explored in academic circles. Influenced by socio-historical-cultural theory and the socio-historical approach to psychology, this article aims to explore the ethical-political dimension of teachers' suffering related to addressing gender issues in schools, particularly concerning the use of "neutral" language in educational institutions and the inclusion of LGBTQIA+ students. Data collection was conducted in a municipal public educational institution located in the coastal region of Rio de Janeiro, through interviews with 8 Language teachers working in lower secondary education. The theoretical foundation guiding this research is based on the works of Spinoza (2007), Vygotsky (2009), and Sawaia (1999), emphasizing the recognition of affectivity as constitutive of the subject, the influence of the philosophy of affects, and the exclusion/inclusion dialectic. The adopted methodology is qualitative in nature, focusing on the choice of ethical-political suffering as an analytical tool, in line with Souza Santos' (1997) suggestion that the humanities should include destabilizing categories in the analysis of social issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAGNO, Marcos. O que é uma língua? Imaginário, ciência & hipóstase. Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola, v. 391, p. 355-387, 2011.

BARBOSA FILHO, Fábio Ramos; DE ÁVILA OTHERO, Gabriel. Linguagem “neutra”. língua e gênero em debate. Parábola Editorial, 2022.

BONASSI, Brune Camilo et al. Cisnorma: acordos societários sobre o sexo binário e cisgênero. 2017.

Borba, R. (2019). Gendered politics of enmity: gender ideologies and social polarization in BORBA, Rodrigo. A linguagem importa? Sobre performance, performatividade e peregrinações conceituais. Cadernos pagu, p. 441-474, 2014. Brazil. Gender and Language, vol. 13, n. 4, p. 423 – 448.

BORBA, Rodrigo. A linguagem importa? Sobre performance, performatividade e peregrinações conceituais. Cadernos pagu, p. 441-474, 2014.

BORBA, Rodrigo. Receita para se tornar um" transexual verdadeiro": discurso, interação e (des) identificação no processo transexualizador. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 55, n. 1, p. 33-75, 2016.

BORBA, Rodrigo; LOPES, Adriana Carvalho. Archi-écritures de genre et politiques de différance: immondices verbales et littéracies d’intervention dans le quotidien des établissements scolaires. GLAD!. Revue sur le langage, le genre, les sexualités, n. 07, 2019.

BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília: DF, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BREVILHERI, Ursula Boreal Lopes; LANZA, Fabio; SARTORELLI, May Romeiro. Neolinguagem e “linguagem neutra”: potencialidades inclusivas e/ou reações conservadoras. Research, Society and Development, v. 11, n. 11, p. e523111133741-e523111133741, 2022.

BRIGGS, C. L. “Interviewing, Power/Knowledge, and Social Inequality”. In: GUBRIUM F. J.; HOLSTEIN, J. A. (orgs.). Postmodern Interviewing. Thousand Oaks: SAGE, 2003.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Editora José Olympio, 2018.

CAMERON, Deborah. Verbal hygiene. Routledge, 2012.

COADY, Ann. The origin of sexism in language. Gender and Language, v. 12, p. 271-293, 2018.

DA MOITA LOPES, Luiz Paulo (Ed.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. Parábola, 2006.

DA MOITA LOPES, Luiz Paulo; FABRÍCIO, Branca Falabella. Por uma ‘proximidade crítica’nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711, 2019.

DE SOUZA SANTOS, Boaventura. Uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Lua Nova, v. 39, 1997.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens, v. 2, p. 15-41, 2006.

FABRÍCIO, Branca Falabella. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 45-65, 2006.

FOUCAULT, Michel. Nacimiento de la biopolítica: curso del Collège de France (1978-1979). Ediciones Akal, 2009.

FREITAS, Monique Amaral de. O “x” da questão: gênero neutro como ato ético e estético. Grupo de Estudos dos Gêneros do Discurso (GEGe). Palavras e Contrapalavras: cortejando a vida no cotidiano. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2015.

GABRIEL, Ute; GYGAX, Pascal. Can societal language amendments change gender representation? The case of Norway. Scandinavian Journal of Psychology, v. 49, n. 5, p. 451-457, 2008.

GABRIEL, Ute; MELLENBERGER, Franziska. Exchanging the generic masculine for gender-balanced forms-The impact of context valence. Swiss Journal of Psychology, v. 63, n. 4, p. 273-278, 2004.

GRECO, Luca. Linguistic uprisings: Toward a grammar of emancipation. H-France Salon, v. 11, n. 14, p. 13, 2019.

GYGAX, Pascal; GABRIEL, Ute. Gender representation in language: More than meets the eye. 2011.

IRVINE, Judith T.; GAL, Susan; KROSKRITY, Paul V. Regimes of language: Ideologies, polities, and identities. Paul V. Kroskrity, Ed, p. 35-83, 2000.

Junqueira, Rogério Diniz. (2018). A invenção da "ideologia de gênero": a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Rev. psicol. polít., São Paulo, 18 (43), 449-502.

Lagares, X. Da diacronia para a sincronia e além: A invenção da linguística e da língua nacional. In. Vieira, F.; Bagno, M. (orgs.), História das línguas, histórias da linguística, Linguística da norma, p. 85 – 112. São Paulo: Loyola. 2020

MISHER, E. Research interviewing: Problems of the research interview. 1986.

OLIVEIRA, Samuel. A linguagem neutra e o ensino de língua portuguesa na escola. OTHERO, Gabriel de Ávila; FILHO, Fábio Ramos Barbosa. Linguagem “Neutra”. Língua e Gênero em Debate. São Paulo: Parábola, p. 177-195, 2022.

PENNYCOOK, Alastair. Performativity and language studies. Critical inquiry in language studies: An international journal, v. 1, n. 1, p. 1-19, 2004.

ROULSTON, Kathryn; HALPIN, Sean N. Designing qualitative research using interview data. The SAGE handbook of qualitative research design, v. 1, p. 667-683, 2022.

SALGADO, Fernanda Maria Munhoz et al. Os sentidos do sofrimento ético-político na população LGBT em situação de rua em um centro de acolhida da cidade de São Paulo. 2011.

SAWAIA, Bader Burihan. O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão-inclusão. As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social, p. 96-116, 1999.

SIGNORINI, Inês. Por uma teoria da desregulamentação linguística. In: BAGNO, M. (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, p. 93-125, 2012.

SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 2. ed. London: SAGE, 2001.

SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica. 2007.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São, 2001.

VIGOTSKY, Lev Semenovich et al. Pensamento e linguagem [em linha]. 1987.

Published

2025-06-11

How to Cite

Ribas, D. de O. (2025). Language and emotion: Teachers’ ethical-political suffering regarding “gender-neutral language” approach in schools. The ESPecialist, 46(1), 587–611. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68104

Issue

Section

The affective turn in Applied Linguistics